Logg inn med Facebook eller Google!

3 bilder av orkideer langs Diakofto-Kalavryta jernbane + info om turen + video

Started by ingaberentine, 26. Dec 11, 12:49:39

Previous topic - Next topic

ingaberentine

Lørdag 23/4-11 (påskeaften) hadde vi en godt 7 timer lang gåtur langs deler av denne jernbanelinjen, fra Kato Zachlorou til Diakofto, ned igjennom Vouraikos Gorge. Vil tippe at turen normalt tar 3 timer å gå, det er ikke mer enn temmelig akkurat 10 km nedover langs jernbanelinjen, men man går på grov "jernbanepukk" og det er ikke det letteste underlaget å gå i. Dog var den viktigste årsaken til at vi brukte over dobbelt så lang tid på denne strekningen som normalt var at vi stoppet opp over alt nedover og fotograferte ivrig og ikke minst vi speidet etter slike orkideer som dette.



Orchis italica  Poir. (Wavy-leaved monkey orchid)

Vi tok toget opp tidlig om morgen fra Diakofto til Kato Zachlorou og gikk derfra tilbake til Diakofto jernbanestasjon, langs jernbanelinjen.  Det er helt normalt å vandre her langs jernbanen selv om strekningen traffikeres flere ganger daglig av dette toget, men maks fart er 30 km/t og når man bruker tannstagene for å komme seg frem så er farten nede i 15 km/t. Og siden dette faktisk er en del av vandringsruten E4 (som også går langs Kreta) så er sjåførene på togene vant med mange gående langs toglinjen og de gir lyd fra seg når de kommer og de ser noen gående.



Ophrys delphinensis

Har valgt å "bare" legge ved 3 bilder av orkideer vi fant langs jernbanelinjen.



Ophrys delphinensis

Orkideen over er samme art som den over der igjen, med andre ord 2 varianter av samme blomstart.


kaka

Dette er fantastisk!
Du kan vilrkelig friste, Ingaberentine!
KariK

ingaberentine

Takker for hyggelig tilbakemeldingen. Man må jo friste for å folk til å reise og oppsøke steder som de leser om og finner spennende........

Ellers så må vi virkelig speide etter disse orkideene da selve blomsten på de 2 nederste bilden ikke er mer en ca 2 til 3 cm store og blomsten med stengel sjelden er 10 -  20cm høy. Heldigvis har vi i dag gode kamerar slik at vi kan se nærmere på orkideene vi tok bilder av når vi kommer hjem. Disse bildene er ikke tatt med et så veldig dyrt kamera, et vanlig kompaktkamera med 12 mill oppløsning (Canon S90) og behandlet litt i Picasa 3, mest beskjæring.....

bengalow

Fantastiska blommor! Och så ser man skillnaden i upplevelse, mot när man bara åker tåget fram och tillbaka, som vi gjorde. Härligt!!!!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

ingaberentine

For oss var dette en fantastisk tur, derfor må jeg bare legge til noen bilder til fra denne turen.

Først et fra innsiden i de nye togsettene. Som man ser er det god utsikt, her fra helt i starten nede i Diakofto. Vi er på vei ut av byen og skal under førte bro over jernbanelinjen, om jeg ikke husker feil så er det motorveien fra Athen til Patras som går på den broen.



Her fra jernbanestasjonen er Kato Zachlorou hvor vi gikk av og begynte vandringen vår tilbake til Diakofto, mens toget fortsatte videre til endestasjonen Kalavryta.



Her kommer toget på vei fra Kalavryta til Diakofto igjen og akkurat her er det så bratt at toget må bruke tangstagene som man ser mitt i jernbanelinjen. Det er 3 plasser langs denne strekningen det er så bratt at toget må bruke tannstag for å komme frem"¦.



Her er en informasjonsplakat vi kom over på turen vår. Når vi kom hjem så jeg at vi hadde fotografert de samme motivene som er på denne oppslagstavlen og våres bilder følger under







Det siste viser en åpen grotte på andre siden av elven enn det som jernbanen går akkurat her.


Det er flere broer som jernbanelinjen bruker for å krysse elven som renner ned igjennom denne dalen. Som man ser så er jernbanebroene også tilpasset for gående da det er tilrettelagt med tette stålplater og rekkverk



Til slutt enda et blomsterbilde denne gang av Anemoner



Håper dette kan være med å friste litt til slik at enda flere tar både togturen, men ikke minst vandreturen tilbake igjen, husk bare å ta med godt med drikke, da det kan bli varmt her i en slik trang dal, selv om da vi gikk her i påsken i år så var det heller kaldt, spesielt oppe i Kato Zachlorou hvor vi startet turen. Heldigvis hadde vi gode og varme klær på oss som ble tatt av jo lenger nedover dalen vi kom og det ble varmere pga at det ble senere på dagen og vi gikk ned til Diakofto som ligger på havsnivå.

kaka

Veldig flott å se, Ingaberentine! Du klarte absolutt å friste ytterligere til en tur der :)
KariK

stein

Stilig! Mye man ikke vet om i Hellas som vises her på forumet.

Takk ingaberentine  :)
Navigare necesse est, vivere non est necesse

ingaberentine

Takk for hyggelige tilbakemeldinger.

Glemte jo å legge inn stedhenvisninger til Google Earth



Her er et bilde til av en av stasjonsbygningene i Kato Zachlorou


barfot

Tusen takk for vakre og inspirerende bilder og informativ tekst :) Denne turen lå høyt oppe på min liste over steder å besøke til våren, men nå ligger den på topp :) Hadde sikkert tatt toget begge veier - veldig gledelig å høre at man kan gå ned igjen langs toglinjen. Har du anelse om det ville være ok å gå ned igjen helt fra Kalavryta? Hvor mye lenger ville det bli enn der dere gikk fra?

ingaberentine

Hyggelig at bildene og teksten kan være med å inspirere til høyere prioritert reisemål i Hellas.

Først av alt jeg beklager virkelig at jeg helt først i teksten har skrevet at det er temmelig nøyaktig 10km fra Kato Zachlorou til Diakofto, det er det ikke. Ved nærmere kontroll viser det seg at det er ca 12,5 km mellom disse 2 stasjonene, eller 12 600 m som det stod på en liten, hvit, skjev betongstolpe ved stasjonen i Kato Zachlorou.



Distansen mellom Kalavryta og Diakofto er 22 km, med andre ord blir det 9,5 km mellom Kalavryta og Kato Zachlorou, noe som ser ut til å stemme godt når man ser på strekningen ved hjelp av Google Earth. Det er fullt mulig å gå hele strekningen også, men store deler av strekningen mellom disse 2 siste stoppestedene går igjennom heller åpent, nokså flatt landskap. Hele strekningen på 22 km er en del av den Europeiske vandreruten E4. Vil man virkelig ha en utfordring, og det er mange som tydeligvis gjør, så går man nedenfra Diakofto og opp til Kalavryta, som ligger ca 750 m over havet og heller tar toget ned igjen. For min egen del var det mer enn nok å gå de 12,5 km fra Kato Zachlorou som ligger på ca 650m over havet og ned igjen til Diakofto.

Legger ved noen bilder til fra denne turen













Håper disse også bidrar til økt reiselyst!

barfot

Tusen takk! Da blir det toget opp og gå ned første gang og så kanskje motsatt ved neste anledning...:)

Johanne

Vilka fina bilder og goda beskrivelser av turen, av praktisk information og av omgivelsene! Ja, både bilder og berättelser vekker absolut reiselysten Ingaberentine :). Jeg kan forstå at dere tog dere tid når dere gikk for her var det mye fint å vile öynene - og kamra på. Flotte bilder av natur og blomster.

Johanne :)

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...