Logg inn med Facebook eller Google!

Panasonic DMC-TZ3EGM

Started by Sognekaten, 03. Jul 07, 08:32:51

Previous topic - Next topic

Sognekaten

Sjå alltid framover!

bengalow

Jag googlade lite på kameran och hittade följande:

uppkungen    5 dagar sedan
Haft kameran ett par veckor.
Bra bilder. Härligt med rejäl zoom. Tar hyfsade bilder även inomhus, vissa partier blir dock lite gryniga ibland.
Det som kanske kan vara en liten negativ sak är väl vikten då.  
 
mkreku    2 mån sedan
Eftersom jag inte har speciellt mycket att jämföra med (har bara haft en Nikon Coolpix 3500 innan) så får jag gå efter hur väl den här kameran passar mig.
Fördelarna med kameran är förstås det enorma zoomomfånget i det kompakta utförandet. Oavsett vad man läser om kameran innan så är det svårt att inte bli imponerad. Andra fördelar är ergonomin samt det grafiska interfacet i...   Läs hela
Eftersom jag inte har speciellt mycket att jämföra med (har bara haft en Nikon Coolpix 3500 innan) så får jag gå efter hur väl den här kameran passar mig.
Fördelarna med kameran är förstås det enorma zoomomfånget i det kompakta utförandet. Oavsett vad man läser om kameran innan så är det svårt att inte bli imponerad. Andra fördelar är ergonomin samt det grafiska interfacet i menyerna. TZ3 tar väldigt bra och skarpa bilder i medel till bra ljus. Lättanvänd, snabb, bra bildkvalitet och välbyggd (stadig, bastant och stabil). Batteriet laddas i en extern laddare vilket är mycket praktiskt om man har flera batterier.
Nackdelarna med kameran är att det är svårt att ta bra bilder i dåligt ljus. Bruset blir framträdande direkt redan vid ISO 400 och över. TZ3 saknar manuella inställningsmöjligheter för slutartid, bländare och lite annat. Zoomen fungerar inte vid filminspelning. Batteritiden är något suspekt.
För mig som reser mycket och inte vill bära med mig ett antal extra väskor med objektiv och kamerahus är TZ3 perfekt. Den är smidig nog att få ner i fickan och klarar upp till 60x zoom (!) om du vill använda den som kikare. Den passar nog däremot mindre bra som partykamera då den trivs bättre i ljusa miljöer. Jag rekommenderar att man köper med ett extra batteri till den här kameran.
 
erolf lynn    3 mån sedan
Använde tidigare P FX9 som jag var oerhört nöjd med.
TZ3 tar mer brusfria bilder och andas kvalét rakt igenom.
Bilderna är skarpa ljus o färgåtergivning är bättre än på en del systemkameror
Rätt så enkel o ställa in.
Man får hyfsat grepp om menyerna efter några dagars användning
Film ger nästan tvkvalitét,vissa vill kunna zooma samtidigt vilket inte...   Läs hela
Använde tidigare P FX9 som jag var oerhört nöjd med.
TZ3 tar mer brusfria bilder och andas kvalét rakt igenom.
Bilderna är skarpa ljus o färgåtergivning är bättre än på en del systemkameror
Rätt så enkel o ställa in.
Man får hyfsat grepp om menyerna efter några dagars användning
Film ger nästan tvkvalitét,vissa vill kunna zooma samtidigt vilket inte går.(gick på föregångaren tz1)
Men jag är helnöjd o har alltid kameran i bröstfickan på jackan.
Denna kan ni köpa med goot samvete
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Mixelite

Quote from: \"Sognekaten\"zqr2333222222 Er det nokon som har erfaring med dette kamera?
Sjå også:
http://www.panasonic.no/servlet/PB/menu/1248448_l13/index.html

Jeg har erfaring med forgjengeren. Det er hva det er! Et kompaktkamera med skikkelig zoom! -men ikke noe proffkamera. Til det mangler det litt på billedkvalitet, synes jeg, selv om det er mer enn godt nok til mitt bruk! Noe som ergrer meg, er at det jeg ville ha var skikkelig vidvinkel, men det fikk jeg ikke da jeg kjøpte mitt. Nå kom det altså.  zxsssssssaaaa Uansett er jeg fornøyd. Det har en hendig \"beach-innstilling\" som gjør Hellasbildene litt mindre blasse, det er enkelt å bruke, har optisk stabilisator, god skjerm og er greit å dra på. Chiosbildene jeg tok i fjor er tatt med tz1. Og ikke skal jeg gi kameraet skylden for at enkelte bilder ikke holder mål! Det er nok fotografen sin feil.  ztweeeeeeeee

Sognekaten

No har eg fått mitt Panasonic kamera TZ3!! Utrulig bra! Ligg hakket like under speilrefleks.
Nokre test bilde:





Sjå alltid framover!

bengalow

Gratulerar till din FZ-3! Det är skönt att ha en kamera som tar bilder som om man vore proffs, eller åtminstone som man vill att bilderna skall se ut!
Själv har jag en FZ-7, och älskar att makrofotografera....Dessa \"guldbaggar\" hittade jag på en vandring i Kardamili, på Peloponnessos
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Tommy

Läckra bilder, ni har väl inte glömt skicka in bild-bidrag till fototävlingen ?????
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...