Logg inn med Facebook eller Google!

Rhodos stad april 09

Started by Tommy, 22. Apr 09, 17:39:37

Previous topic - Next topic

Tommy

Rhodos stad måste ju vara en av greklands mest turistifierade platser som kanske många inbitna gamla greklands-resenärer rynkar på näsan åt, o jag ska ärligt erkänna att jag inte kännt någon större lockelse att resa dit.

Men..... det blir vad man gör det till vart man än kommer i världen o också på Rhodos finner man pärlor, ostörda, rörda, o att bli berörd av på det ena eller andra viset. Här lägger jag ut bilder från mina dagar jag haft på Rhodos i år, jag börjar bakifrån alltså då jag kom till Rhodos efter att ha varit på Karpathos o var på hemväg. Varför bakifrån undrar vän av ordning ? Fråga inte mig, det bara blev så när jag satt o sorterade bilderna jag tagit. Håll till godo den som vill :-)

Här är busstorget dit man kommer när man anländer med buss från flygplatsen, alldeles intill ligger ett fast-food ställe där det går att få sig en gyros eller nåt, det är därifrån denna bilden är tagen.



Sedan strosade jag in i gamla staden, o opp mot Mango roooms där jag skulle övernatta innan jag flög hemåt, mot Kastrup nästa dag, här är några bilder jag tog på vägen dit.





Det kommer mera.......  :flower:
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Anita

Åhhhh  :cheers:  :cheers: nå fikk jeg \"hjemlengsel\" ....  :cyclopsani:

Jeg vil gjerne se flere bilder fra Rhodos Tommy  :cheese:

Ja det er mange turister på Rhodos, men ferien blir som en selv ønsker det. En kan ikke forvente å ha en øy med mange serverdigheter for seg selv da... :compress:  

Gleder meg allerede til jeg skal ned i 50 årsdag neste år.

Hilsen Anita
med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise

Niaas

Ååå, gamlebyen på Rhodos er så flott!
Det var der jeg var, første gangen jeg var i Hellas, i 1982. Og har vært der mange ganger etter det. Utrolig flott å vandre rundt om der.
Now, I have decided, I am Olymbitic.
Because I, myself am iron, and your place, magnetic!

Tommy

Det är lätt o tro att man kommit vilse i labyrinterna ibland gränderna i gamla stan, men vid närmare eftertanke så kommer man på att det är ju en stor o bastant mur runtikring som omgärdar allt. O i vilken riktning man än vänder näsan så kan man vara säker på att den dyker opp till slut, o på så sätt underlättas orienteringen något :-)







\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Riitta

Där skulle man gärna gå runt hur länge som helst och hitta massa fina motomotiv som Tommy har gjort :bom: Fina bilder som vanligt :flower:

Riitta

Anita

Herlige bilder av gamlebyen Tommy  :cheers:

Her har jeg gått rundt i timevis men blir aldri lei. Det er så mye sjarmerende å se og oppleve  :flower: I fjor fant vi et herlig serveringsted drevet av en nederlandsk dame. Dit skal jeg igjen neste år hvis jeg bare finner tilbake for det var utenfor \"turisttråkket i gamlebyen.

Hilsen Anita
med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise

Tommy

Mmmmm där kan man russla runt o tjusas av historiens allestädes närvarande vingslag som blandas med nuets närvaro. Och överallt dessa små gränder som man lockas att gå in i för att se vad som finns bakom nästa husknut :-)









Det kommer mera  :flower:
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Tommy

En av portarna som leder in i gamla stan, det var nästan så man kunde höra hästarnas klapper mot dom stenlagda gatorna ackompanjeras av johanniter-riddarnas rasslande rustningar om man blundade, ha ha ha.

O kolla vilka stenbumlingar som slungats mot murarna, inga dåliga projektiler,  vilket slöseri med stenhuggarkonsten, dessa perfekt tillverkade bumlingar gjorda enbart i destruktivt syfte. Nu ligger dom som konstverk lite här o var i den gamla vallgraven o i staden att beskåda för eftervärlden.

Boktips : http://www.libris.se/riddarna-pa-rhodos.html







\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Tommy

Trånga gränder är det gott om ja, idylliskt o charmigt kan tyckas, men ofta bryts tystnaden av moppeknatter som ekar längs väggarna i idyllen, o det är bäst att kliva åt sidan för egen hälsas skull. Där är också några torg som öppnar opp o släpper in mer dagsljus över hus o människor, o som här bär spår av den ottomanska eran.





\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Niaas

Herlig å se igjen! Ja, der har jeg fartet mye rundt på -80-tallet..
Og sittet bakpå moped gjennom de trange gatene. Morsomt!
Har lyst til å ta en tur dit igjen, snart!
Now, I have decided, I am Olymbitic.
Because I, myself am iron, and your place, magnetic!

Tzasiki

:flower: Mmmmmm her har jeg gått endel med kamera og tittet... Flotte bilder du har lagt ut!.Gamlebyen på Rhodos er bare helt fantastisk!!!.

Rhodos er en meget vakker øy (selv om det er mye turister i og omkring selve kjernen av Rhodos by/gamleby. Når man er sliten i bena etter mye gåing og masse inntrykk når man er i byen, er det godt å reise tilbake til Lardos/Lindos  eller  Pefkos  (en liten times busstur unna ) , der vi har vår \"perle\" på denne vakre øya!!.  :colors:

Tommy

Ja, där är inte svårt att finna motiv bland alla vinklar o vrår, möjliga o omöjliga.

O det är skojigt o se att den gamla stadsdelen inte förvandlats till ett turistanpassat dött utställningsföremål helt o hållet utan att invånarnas vardag finns där mitt i den mångfaldiga kulturhistorien, dåtid o en levande nutid sida vid sida. Härligt  :flower:







\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...