Logg inn med Facebook eller Google!

lite om Tsipouro o sånt

Started by Tommy, 27. Jun 08, 09:16:28

Previous topic - Next topic

Heidrun

Har gått inn litt her og der. Fant fort ut at man kan bli forvirret av dette ordet. Tsipouro = Rakivarianten. Tsipouda = den varianten fra Kreta. Men bestiller man Tsipoura, så får man enkelt og greit fisk
Yamas til livet og til

Tommy

Quote from: \"Heidrun\"Har gått inn litt her og der. Fant fort ut at man kan bli forvirret av dette ordet. Tsipouro = Rakivarianten. Tsipouda = den varianten fra Kreta. Men bestiller man Tsipoura, så får man enkelt og greit fisk

Ja det är kanske bäst att njuta av förvirringen istället för att söka ett enkelt svar på om där är någon skillnad o i vad skillnaden i så fall består. O låta det stanna därvid med att konstatera att grundkonceptet ( läs första inlägget ) för dessa ädla drycker är det samma, o det gör dom därmed rätt lika olika :drunken:

Yamas  :flower:
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Liv

Quote from: \"Heidrun\"Når man snakker om Raki, så slutter jeg ikke å undres over den vonde hjemmebrenten enkelte restauranter serverer deg som en avskjedsdrink. Har jo fått god raki fra flaske på Kreta, men alikevel så må de servee noe som er dødelig vondt. Hvorfor gjør grekerne dette


Har enda ikke fått dårlig tsipouro som avslutning på måltidet på restauranter på Kreta. (Sterk og brennende er den jo ;-) ).
Men jeg ser ikke bort fra at det serveres. Kanskje kommer det an på hvor på Kreta man er?!
Etter som jeg skjønner er du i Platanias-området, et av de mest \"turistfiserte strøk\" på Kreta. Kan det ha noen sammenheng med at det er mange turister, og at grekerne vet at turister kanskje ikke kjenner til hvordan smaken skal være....man får også mye \" rar\" og \"gammel\" mat på turiststeder hvor de prøver seg litt med både dårlig servise og mat. De vet det er ikke så farlig om \"turistene \" ikke kommer tilbake neste dag.Det er mange å ta av. På mindre steder,og med fortsatt grekere som hovedvekt,er stedene avhengig av at gjestene kommer igjen. Grekerne serverer med stolhet sin egenproduserte tsipouro. De vil ikke være bekjent overfor \"sine egne\" for dårlig drikke.
Jeg provoserer sikkert noen nå,men jeg opplever ofte forskjell i service og kvalitet på mat, om jeg spiser sammen med mannen min (gresk),enten vi er aleine eller sammen med greske venner/familie i Hellas, enn når jeg har gått aleine på steder der de ikke vet jeg hvem jeg er sammen med andre turister jeg har truffet. Nå snakker jeg om at jeg da har spist hvor turister er i overvekt. På mindre steder, og i små landsbyer får man fortsatt samme gode service og mat. Turister,behandles der som \"xeni\", som betyr både fremmed og gjest. De setter sin ære å behandle den besøkende på best mulig måte.Kretenere selv sier at mye er ødelagt av den gamle gjestfrie kulturen, nå som alt er blitt \"profitt\".

Liv

Quote from: \"Heidrun\".....bestiller man Tsipoura, så får man enkelt og greit fisk


Ja, det gjør man, og den ser slik ut;

 Tsipoura



Uttales tsipoúra, mens drikken uttales med trykket først i ordet, ts`ipouro .

Så da er det bare å ta seg en god slurk, og bestille seg fisk og litt mer drikke, så tenker jeg o-ene og a-ene kommer på riktig plass av seg selv.  ;-)

Katta

Quote from: \"Liv\"
Quote from: \"Heidrun\".....bestiller man Tsipoura, så får man enkelt og greit fisk


Ja, det gjør man, og den ser slik ut;

 Tsipoura



Uttales tsipoúra, mens drikken uttales med trykket først i ordet, ts`ipouro .

Så da er det bare å ta seg en god slurk, og bestille seg fisk og litt mer drikke, så tenker jeg o-ene og a-ene kommer på riktig plass av seg selv.  ;-)

Ha, ha.....er det rart man blir forvirret. Grekerne får seg nok en god latter når turister som meg, prøver å \"knote\" noen tilsynelatende Greske ord.

marjana

Det var et tankekors du sendte ut der, Liv. Er det dårligere service, og gir de turistene dårligere mat og drikke enn til sine egne?
Vi fra Norge er alltid \"xeni\", men det betyr jo ikke at de gir oss noe som er dårligere av den grunn?
Jeg har fått servert raki på huset mange steder på Kreta, både god og dårlig, og det er det som også kalles sekudia/tsipouro, uten anissmak.
Det vil vi kalle hjemmebrent her i Norge, og det er alltid av forskjellig kvalitet, alt etter opphavsmannen. Altså alt fra fusel til rent brent.

Jeg har også fått hjemmelaget tsipouro av \"far i huset\" på Syros, og den smakte ok, men ikke som tsipouro fra Trikala, for den er best! Veldig enig med Bengalow og Tommy der. Og den er uten anis.
Glika i zoi

Tommy

Quote from: \"marjana\"Jeg har også fått hjemmelaget tsipouro av \"far i huset\" på Syros, og den smakte ok, men ikke som tsipouro fra Trikala, for den er best! Veldig enig med Bengalow og Tommy der. Og den er uten anis.

Abselut Marjana, abselut så är den bäst, Tsipouron från Trikala  :drunken:

( fast den jag fick i present av en vän där, o som var hembränd var smaksatt med anis, o himmelskt god, o utan minsta spår av finkel eller annan dritt )
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

marjana

Jeg tror det var bra at det var slutten på den flasken mine venner fra Trikala hadde med tsipouro derfra, som jeg fikk smake, for jeg ba om mer med en gang!
Tsipouroen ble forøvrig servert med nyfisket octopus som ble grillet i hagen, og det var godt å knaske sprø, nygrillede octopustentakler til tsipouroen!

Kanskje jeg må dra på besøk til mine venner i sommer i Trikala. De har nettopp flyttet tilbake dit fra Lavrio, men det blir jo så innmari varmt der oppe om sommeren. Lambrini sier at det kan bli opptil 60 grader Celsius på det varmeste, og da er jeg mer død enn levende. Og da vil jeg i hvertfall IKKE drikke tsipouro!
Glika i zoi

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...