Logg inn med Facebook eller Google!

Et evig tema: Hvorfor Hellas?

Started by marjana, 06. Jun 08, 21:23:32

Previous topic - Next topic

marjana

Igjen og igjen er dette et evig tema, men hvorfor er vi så glade i Hellas?

Er det gjestfriheten? Grekerne?
Fordi man kan ha en relativt billig ferie med familien. Stender? Fotomotiver? Dette lurer jeg fortsatt på.

Nå blir Hellas mer og mer likt i pris som alle andre EU-land. Hellas er ikke spesielt billig lenger.

Min beste venn fra USA (alltid i 4-6 mnd. hvert år i 13 år) kommer ikke i år, pga.dollaren. Altfor dyrt nå skriver han i et tåredryppende brev. 1 euro er 0,50 i USA. Altså fem kroner på en tier.

Og vi kjøper masse fra USA på nettet nå, og får dermed fart i en råtten økonomi, men min beste venn har da ikke råd til å dra til EU, Hellas.

Vi nordiske merker ikke dette stramme markedet før om en stund. Vi har fortsatt råd til å betale det det koster med ferger og hoteller og ferierer gladelig og bruker strøm og vann som om vi var i Norge.

Men hvorfor liker vi Hellas?
Er der fordi det er fortsatt et billig feriemål i \"Syden\"?
Glika i zoi

Tommy

För att man känner igen sig  :bom: ?
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

marjana

Ja, jeg kjenner igjen meg i Hellas, men hvorfor?
Glika i zoi

Tommy

Quote from: \"marjana\"Ja, jeg kjenner igjen meg i Hellas, men hvorfor?

Jag vet inte, det bara är så  :bom:
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Tjorven

Jeg skjønner ikke helt hvor/hva du vil med dette innlegget ditt, Marjana. Hva har USA\'s økonomi å gjøre med om hvorfor vi er så glade i Hellas??? Selv om jeg ikke har mye å rutte med, prioriterer jeg å reise til Hellas,  fordi landet og folket har satt seg fast i hjertet mitt ;)

Gjestfrihet, hjelpsomhet, den ekte direktheten er egenskaper jeg setter stor pris på hos grekerne. De er åpne, uten å være innpåslitne ( som visse menn i andre sydlige land). Og foruten sol og god badetemperatur er det de mange og vakre perlene man finner der, duftene, stemninga og friheten jeg føler når jeg er der. Klisje, men det er som å komme hjem. Kan si så mye mer, men for ikke å holde på i evigheter, tenker jeg at jeg slutter her.Hellas er rett og slett magisk  :flower:

 Forresten, det er noe med lengselen dit når man ikke er der, for ikke å snakke om reisefeber-forventningene like før man skal til Hellas igjen.... :cheers:
There are no strangers, only friends we haven't met.

Torill

Vet ikke helt hvorfor jeg heller. Det bare ER noe med Hellas! Ble hekta ifjor høst,noe som har resultert i 3 turer i år :cyclops:
Ingen kan alt - alle kan noe.

Thera

Der jeg jobber nå har jeg bare en liten stilling og tjener ikke så mye penger, så prisen var noe av grunnen til at jeg og ei venninne valgte Platanias istedet for et annet sted i Hellas, sist jeg var der. Var litt redd for å "gro fast" på Santorini, hvor jeg har vært to ganger før og stortrivdes, og ikke ha lyst til å besøke andre greske øyer. Så å oppleve et nytt sted var også mye av grunnen. Det er til Hellas jeg vil, uansett pris. Flere land byr på rimeligere ferie, men det frister ikke like mye.

Jeg føler meg hjemme i Hellas. Ihvertfall på Santorini, følelsen var ikke like sterk på Kreta. Men da vi kjørte gjennom noen av landsbyene og områdene rundt Platanias, så kjente jeg det skikkelig. Det var så fredelig og behagelig.. Jeg føler en spesiell ro når jeg er i Hellas, som jeg ikke føler når jeg ferierer andre steder, og som jeg heller ikke føler hjemme i Norge.

At de lokale (ikke bare grekere, men f.eks albanere også) er hyggelige er også et pluss. De jeg har snakket med har en fin ro over seg, er lette å prate med, gir av seg selv og er opptatt av at de rundt seg skal ha det bra. Og det er ikke påtatt, det faller dem helt naturlig. De har ikke noen baktanker med all godheten, og dèt liker jeg.

Får ikke til å forklare hvilke andre, konkrete ting som gjør at jeg er så glad i Hellas.. Det er helheten. Jeg har det bare helt fantastisk når jeg er der.. :love7:
..Don`t dream your life, live your dreams..

Heidrun

Ja hvorfor føler jeg meg hjemme i Hellas og spesielt på Kreta. Hvorfor stiger nå Solen opp i Øst og går ned i Vest. Det er bare noe med at enkelte ting er slik
Yamas til livet og til

Eureka

Ikke så lett og svare på nei ,men for min del tror jeg det er noe med enkelheten som tiltaler meg.
 Det kan være alt fra å handle på den lille butikken på hjørnet ,
spise på en enkel taverna med papirduk på bordet og drikken av kjøkkenglass .

Så blir det noe godt å komme tilbake til - med luktene ,smakene , kjente trakter -
 men alikevel alltid noe usett. Følelsen av trygghet og avslapning  :iconbiggrin:

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...