Logg inn med Facebook eller Google!

Kirkegårder

Started by Anne, 26. Apr 08, 12:42:08

Previous topic - Next topic

Anders

Quote from: \"Liv\"
Quote from: \"Anders\"Som et lite apropos... DIS-Norge (DIS=Data I Slektsgranskning) har et større prosjekt gående med registrering av gravsteder og gravminner. Der ligger over femti tusen bilder ute på nett...
En kirkegård er da et offentlig sted? Så får det bli opp til hver enkelt sin følelse rundt dette... personlig synes jeg det er fint at min bror har et bilde av våre foreldres gravsted på sin hjemmeside. Jeg kan \"gå dit\" hvor jeg enn måtte befinne meg i verden.
Så vakre og velstelte som de greske gravminner kan være, så velger jeg å tro at de er ment å gjenspeile de pårørendes kjærlighet og respekt. Følelser de antagelig ikke har noe imot at blir registrert og verdsatt av andre?

Det er nettopp dette grekerne har problemer med, å skjønne at man i det hele tatt tar bilder av graver, og ikke minst publiserer det på nett.

OK: Var ikke klar over at de reagerer negativt på det. Hvorfor gjør de det da? Vet du noe mer om dette? Det er jo greit for oss/meg som turister å få vite mest mulig om uskrevne linjer i terrenget

Tommy

Quote from: \"Mixelite\"
Quote from: \"Tommy\"Därför att vi är olika och det är en smaksak, o jag inte tycker det är så viktigt att uttala mitt tycke o smak i tid o otid  :flower:

Hvor har det blitt av ROFLMAO-smilien som var i det gamle forumet? Hva gjør du nå da, om ikke uttale deg om ditt tycke o smak? ;-)

Det er da vel ikke tycke o smak i tide og utide det er snakk om nå.  Ikke en gang _vårt_ tycke o smak, men hva som er skikk og bruk i Hellas. Blir det noe annerledes enn å si fra hvis noen går i bikini i kirka f.eks? Jeg synes det er fint når noen sier fra hvis jeg bryter skikk og bruk. Hvis du velger å ikke si fra, så er det selvfølgelig din rett, men da mister jo jeg muligheten til å lære noe nytt!

Den bilden o texten jag talar om handlar inte om skick o bruk, vem sa det ? Inte jag i alla fall ? Den handlar mer om attityder som vi som turister/besökare kan ha när vi gör oss lustiga över företeelser vi egentligen inte vet något om. Fördomar kan man kalla det kanske ? Det kan man kanske lära sig något av, men jag hade ingen lust att ta opp det för jag inte tyckte det var något som var av så stor vikt egentligen. O det hade inte med Grekland att göra heller ;-)

Sedan är det löjligt att försöka vrida detta till att vi som visat bilder av grekiska kyrkogårdar skulle vara respektlösa gentemot grekerna. Du har aldrig träffat mig, så det kan vare sig du eller någon annan här som inté träffat mig näppeligen vetá något om. Var försiktig med orden, det är ännu viktigare än att vara försiktig med bilder kanske ?

Här är en annan begravingsplats, fast från antiken, den är kanske mer rumsren att ta bilder av då ?



 Jag drar mig tillbaka här, o hoppas att jag inte orsakat någon allvarlig skada i våra relationer till det grekiska folket. O hoppas jag kommer hem från Karpathos nästa söndag utan att ha blivit rullad i tjära o fjädrar  :colors:
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Mixelite

Quote from: \"Tommy\"Sedan är det löjligt att försöka vrida detta till att vi som visat bilder av grekiska kyrkogårdar skulle vara respektlösa gentemot grekerna. Du har aldrig träffat mig, så det kan vare sig du eller någon annan här som inté träffat mig näppeligen vetá något om. Var försiktig med orden, det är ännu viktigare än att vara försiktig med bilder kanske ?


Nå synes jeg det er du som vrir Tommy. Det er vel ingen som har sagt at hverken du eller Anne, som startet tråden, poster bilder eller noe som helst for bevisst å være respektløse mot grekerne?

Det ble i en annen tråd gjort oppmerksom på at grekere har et annet syn på kirkegårder og fotografering enn det vi har og at det ikke er så lurt å legge ut bilder av gravsteder med navn. Anne fjernet alle sine bilder og opprettet denne tråden for å spørre hva vi mener om saken. Diskusjonen gjelder graver med navn/ikke graver med navn og er det ok å legge ut bilder av kirkegårder. Kanskje vi skal holde den der?

Tommy

Quote from: \"Mixelite\"
Quote from: \"Tommy\"Sedan är det löjligt att försöka vrida detta till att vi som visat bilder av grekiska kyrkogårdar skulle vara respektlösa gentemot grekerna. Du har aldrig träffat mig, så det kan vare sig du eller någon annan här som inté träffat mig näppeligen vetá något om. Var försiktig med orden, det är ännu viktigare än att vara försiktig med bilder kanske ?


Nå synes jeg det er du som vrir Tommy. Det er vel ingen som har sagt at hverken du eller Anne, som startet tråden, poster bilder eller noe som helst for bevisst å være respektløse mot grekerne?

Det ble i en annen tråd gjort oppmerksom på at grekere har et annet syn på kirkegårder og fotografering enn det vi har og at det ikke er så lurt å legge ut bilder av gravsteder med navn. Anne fjernet alle sine bilder og opprettet denne tråden for å spørre hva vi mener om saken. Diskusjonen gjelder graver med navn/ikke graver med navn og er det ok å legge ut bilder av kirkegårder. Kanskje vi skal holde den der?

Jag kan väl också få vrida till det lite, när andra får  :blackeye:
som jag sa mix, jag drar mig tillbaka här  :colors: o lovar att inte publicera några porträtt av muhammed heller ;-) :blackeye:  :bom:  :clown:  :cherry:  :idea:  :cyclopsani:
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Liv

Quote from: \"Anders\".....Var ikke klar over at de reagerer negativt på det. Hvorfor gjør de det da? Vet du noe mer om dette? Det er jo greit for oss/meg som turister å få vite mest mulig om uskrevne linjer i terrenget

Det går på respekten for de døde,kirkegården sees på som et hellig sted.

Det ligger sikkert mer informasjon på nettet hvis man vil finne mer ut av det.

Dette kom jeg over akkurat nå;

http://gogreece.about.com/od/weirdgreece/a/gravesingreece.htm

\'\' Graves in Greece by deTraci Regula;

But first - a word of caution. Greeks don\'t take kindly to tourists invading their own \"picturesque\" graveyards and snapping photos. Please remember that no matter how visually appealing they may be to the photographer, Greek cemeteries are sacred grounds, and act accordingly.\'\'

brit

Vi pleier å ta en tur på kirkegården på Skiathos når vi er der........det er så fredfullt og vakkert. Men vi forsøker å vise respekt og uten å tenke på det så blir vi veldig lavmelte....... Noen bilder har vi vel tatt uten å tenke på at det kan være respektløst.
Men jeg har fornemmet at de som går der og tenner lys og ser etter gravene på en måte ikke liker at vi er der. Kanskje jeg tar feil, men jeg liker ikke å være der da.
Grekere har et annet forhold til de døde enn det vi har, det har jeg forstått.
Det må vi respektere!
Jeg liker å besøke kirkegårder samme hvor jeg er...det er som å bla i historieboken.

Flott link Liv!

Tjorven

Da skulle det vel egentlig være ganske klart. Dette dreier seg ikke kun om skikk og bruk, men om respekt for det greske folket. Dette var nytt for meg, men nyttig lærdom å ta med seg, syns jeg. Jeg har ikke selv tatt bilder av gravsteder (tror jeg) men syns de er vakre. Det er vel derfor man som turist tar bilder der, og ikke for å støte noen. Takk for info om dette, Liv.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Anders

Så har man lært noe idag også :-) Har faktisk aldri tatt bilder selv, men må innrømme at videokamera har vært i bruk, så det er vel ikke noe særlig bedre. Ska legge meg dette på minnet, og unngå kamerabruk heretter.

KnutB

Jeg er enig med at en bør vise respekt og helst ikke vise navn. Hva syns dere om dette da (jeg har flere fra bedre vinkler, men er ikke opplastet på nettet)? Er det over grensen eller ok?



Greske kirkergårder ligger ofte så vakkert til og er så fredfulle. Jeg klarer ofte ikke la være å ta bilder selv om jeg kanskje burde.

Måne

KnutB, jeg synes bilder ditt var utrolig vakkert. Og, som folk har diskutert her, så viser det ikke navn eller noe personlig annet enn stemning. Jeg vil derfor gjerne se flere slike bilder (hvis det var det du mente med \"innenfor grensen\", ellers har du fått teknisk godkjennelse av Ole =) )

Katta

Enig med deg Måne, det var et vakkert bilde.

KnutB

Tusen takk! Det er fra landsbyen Kefalas, mellom Chania og Rethymnon.

Siste innlegg i forumet

Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....