Logg inn med Facebook eller Google!

Grekiska \"kungahuset\"

Started by bengalow, 21. Jan 08, 19:07:03

Previous topic - Next topic

bengalow

Just nu sitter Anita och kräker vid TV-n. Det handlar om det grekiska kungahuset, och \"kronprinsessan\" Marie Chantal. Jag kan höras hennes hånfulla skratt ända hit, Anita\'s alltså!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Frappe

Jag såg reklamen för detta men såg inte programmet, men jag hade nog oxå kräkt i kapp med Anita  :cyclopsani:

Camilla

marjana

Fortell hva det handler om da!
Jeg følger da virkelig ikke med på det greske kongehus.
Er det skandaler? Blir det muslimsk blod i årene?
Glika i zoi

bengalow

Nej, då inga skandaler eller så. \"Kronprins\" Pavlos gifte sig med en av Englands rikaste arvtagerskor, Marie Chantal Miller. Fadern har tjänat sina miljarder på bl.a. taxfree-butiker över hela världen.
Denna Marie-Chantal kallar sig kronprinsessa av Grekland. Tituleras Her Royal Majesty.....vilket eventuella reportrar nogsamt instrueras.
Enligt en konvent fr 1815 så får kunglighehter som är avsatta fortsatt använda sig av sin titel, men ingifta blir inte \"royalties\", däremot deras barn.
Eftersom Grekland inte längre är en monarki, så kan det inte finnas någon med rätt att kalla sig kronprinsessa. Hon reser runt i världen på danskt diplomatpass, eftersom svärmodern är danska ex-drottning Anne-Marie. Hon designar barnkläder med eget namn, och vissa \"måste\" ju ha ett sådant märke till sina egna barn.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

marjana

Aha, it\'s a BRAND!
Royale motekær? Finnes disse i gold og gyllenlær?
Sikker veldig dyre?

Finnes de i hip hop-utgaven der gutter har buksene nede midt på rompa?
Glika i zoi

bengalow

Varför svarar du på det viset??
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

marjana

Quote from: \"bengalow\"Eftersom Grekland inte längre är en monarki, så kan det inte finnas någon med rätt att kalla sig kronprinsessa. Hon reser runt i världen på danskt diplomatpass, eftersom svärmodern är danska ex-drottning Anne-Marie. Hon designar barnkläder med eget namn, och vissa \"måste\" ju ha ett sådant märke till sina egna barn.

Jag svarar på detta viset:
Hun designer egne barneklær, altså et nytt brand = merke. Royale klær blir sikkert i moten, og kanskje også for hip hop gutter, som har buksene, i følge moten, langt nede på kroppen, nesten nede på knærne.

Jeg er ikke sikker på hva du tenkte på, Bengalow.

Ser for meg unge gutter med sagga bukser, men det er dyrt og prinseesemerket. Gold og gyllenlær.

Syntes selv jeg var morsom jeg da....
Glika i zoi

Tjorven

Jeg syns også du var slagferdig der, Marjana, men Bengalow var kanskje mest opptatt av prinsessetittelen til en ikke-prinsesse??
There are no strangers, only friends we haven't met.

Frappe

Jag irriterar mig och det gör mig förbannad när man i TV kallar någon prinsessa eller de tituleras som prins av Grekland etc... Kungen blev avsatt för x antal år sedan och Grekland har inget kungahus!

Camilla

ROLLE

Det är en jävla lycka att vi ej har några kungligheter i Suomi, det var nära efter det vi blivit självständiga att vi fått en, han skulle dessutom kallas Väinö I ??? Några entusiaster eller royalister tyckte det skulle varit kul då vi historiskt hade erfarenhet av kungar och kejsare, det är gudinog med sittande riksdag och president, vad vi gör med dem nuförtiden vet jag ej heller ? då alla beslut görs i Bryssel av totalt okända \"prinsar och prinsessor\" ?PS. De va en tysk prins som var arbetslös på den tiden och på förslag av moderaterna, som sökte jobbet utan konkurrans  !!!

bengalow

Jag har för mig, Camilla, att det var 1981, som man folkomröstade om monarkien, och att det blev mer än 2/3 som inte ville ha dom! Förnuftigt folk med andra ord...å andra sidan så hade kungen gjort bort sig ordentligt innan dess!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Måne

Grekerne mine omtaler \"kongen sin\" med ironi, og trekker gjerne frem det danske passet som eksempel - fordi \"kongen\" deres nekter å finne seg et etternavn (han er kong Constantine. Punktum.) og kan derfor ikke få utstedt gresk pass. Dette synes grekerne er kjempemorsomt å fortelle om :P

Det samme problemet dukket stadig opp i debatten om den tidligere kongen har krav på penger fra Hellas etter at Hellas konfiskerte alle eiendommene hans. Hellas sier han ikke kan få utlevert ett øre før de har et etternavn de kan sende det til

Greek government tells its former king: get a surname if you want your money

Siste innlegg i forumet

Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....