Logg inn med Facebook eller Google!

Coronavirus

Started by marjana, 10. Mar 20, 23:12:21

Previous topic - Next topic

JanBe

30. Oct 21, 21:31:35 #516 Last Edit: 30. Oct 21, 21:33:16 by JanBe
Dessverre er det nesten nødvendig å ta frem denne emneknaggen igjen da Hellas faktisk har "all time high" i dag med nesten 4700 smittede mot litt over 4600 smittede 24 august i år, som var den høyeste noteringen på en dag, frem til i dag..........

https://www.keeptalkinggreece.com/2021/10/30/greece-coronavirus-cases-record-deaths-geography-intubations-oct-30/


kaka

Dette er ikke lystelig lesing, Nei :(
KariK

marjana

Av det jeg har sett av greske nyheter om dette, så kommer Hellas ikke til å stenge ned igjen. De prøver heller å få de uvaksinerte til å vaksinere seg, og heller gi fordeler til de som er vaksinerte.

Hellas åpner for å gi barn mellom 5 og 11 år Pfizer-vaksinen.

Men vaksinemotstanden er stor i Hellas, dessverre, og det er mange av de eldre i faresonen som ikke vaksinerer seg. Det hjelper heller ikke når flere biskoper har gått ut og bedt folk om å ikke vaksinere seg, for alt dette er guds vilje osv.

Det var strengt med bruk av munnbind på all kollektiv transport og i butikkene da jeg var i Hellas nå i høst. Men folk satt tett sammen i større grupper på kafeer og restauranter - uten munnbind siden de spiste og drakk.

Barna må bruke munnbind på skolen, og Marias sønn på 8 syntes det var helt greit. Han kunne tenke seg å sove med munnbind på til og med! Han må ta en covid-19 selvtest på apoteket hver 14.dag og vise på skolen.

Får bare håpe denne pandemien blir over snart!

Glika i zoi

Ole

Jeg er i Athen nå, og her går livet sin vante gang. Munnbind innendørs bruker de fleste, men ute et det få som bruker det. Kelnere har det gjerne på haka, som om det var noe hjelp i. Ellers så er det hyggelig å være tilbake, men trist at de prøver å stjele fra turistene. Tre ganger har jeg fått for lite tilbake. Tilfeldig, eller??

mouche

Quote from: Ole on 31. Oct 21, 22:42:55Ellers så er det hyggelig å være tilbake, men trist at de prøver å stjele fra turistene. Tre ganger har jeg fått for lite tilbake. Tilfeldig, eller??

Det har jeg aldri opplevd, men nu bruker jeg konsekvent kort (Visa fra lokal bank) og legger igjen tips i mynter på bordet.

Har vært på Kreta i tre uker nå og har vel til gode å se at ansatte i butikkene bruker munnbindet riktig!

kaka

I Kardamili befant "munnbindet" seg gjerne tredd opp på armen :) - godt synlig, .. Men, inne i butikkene var det alltid på.
- for øvrig kunne jeg nå bruke kort nesten over alt der nå. Fint!
KariK

marjana

Ikke bra! 5449 registrert smittet i dag, og fortsatt er bare rundt 60 % av befolkningen vaksinerte i Hellas.

https://www.ekathimerini.com/news/1170905/new-coronavirus-cases-in-greece-shatter-the-5000-mark-and-reach-5-449/
Glika i zoi


marjana

02. Nov 21, 19:06:24 #524 Last Edit: 02. Nov 21, 19:11:03 by marjana
Health authorities reported 6,700 new coronavirus infections in the preceding 24 hours on Tuesday, breaking a previous single-day record of 5,449 that was recorded on Monday.

https://www.ekathimerini.com/news/1170986/new-restrictions-announced-for-the-unvaccinated/

Det kan bli forskjell for vaksinerte og uvaksinerte og hvor de kan bevege seg ute i samfunnet.
Glika i zoi

Ole

04. Nov 21, 16:51:51 #525 Last Edit: 04. Nov 21, 20:02:36 by Ole
Jeg snakket akkurat med en lokal dame som driver en kafe i Naxos by, og hun sa at i sommer ble 'alle' i turistbransjen på Naxos smittet av corona. De tok hjemmestester og de fleste var positive, men ingen rapporterte resultatene, for da måtte de ha stengt virksomhetene. Hun vet helt sikkert hva hun snakker om.

marjana

Syrostoday.gr skriver at 8000 politifolk skal ut og sjekke koronatiltak i helgen. Man kan få en bot på opptil 5000 euro ved brudd på koronatiltakene.

https://www-syrostoday-gr.translate.goog/News/139939-Koronoios-Kloios-elegxon-gia-ta-nea-metra-to-Savvatokyriako.aspx?_x_tr_sl=el&_x_tr_tl=no&_x_tr_hl=no&_x_tr_pto=nui,sc

Glika i zoi

Runar Solvik

Quote from: Ole on 04. Nov 21, 16:51:51Jeg snakket akkurat med en lokal dame som driver en kafe i Naxos by, og hun sa at i sommer ble 'alle' i turistbransjen på Naxos smittet av corona. De tok hjemmestester og de fleste var positive, men ingen rapporterte resultatene, for da måtte de ha stengt virksomhetene. Hun vet helt sikkert hva hun snakker om.

Det du sier det hørte jeg også når jeg var på Naxos i begynnelsen av oktober. Det har vært mye mer smitte på Naxos enn det som har kommet frem da de har underrapportert smittetilfeller for at det ikke skulle gå ut over turismen. Det er naturligvis i de tetteste områdene som Chora, Agia Anna og Agia Prokopios de fleste har blitt smittet.

Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...