Logg inn med Facebook eller Google!

Vår greske odysse - våren 2019. Kryss og tvers på det greske fastland

Started by Katherina, 19. Jan 20, 19:06:02

Previous topic - Next topic

Katherina

 :teary: Innenfor festningsporten var det et aktivt liv. Gatene og smugene var trange og de små husene var vakkert vedlikeholdt i forskjellige farger.
 
Vi hadde ikke gått lenge, før vi fikk vi øye på en stor og vakker port, som stod på gløtt. Mon tro hva som var innenfor den? Det måtte undersøkes! Med ett stod jeg ansikt til ansikt med en ung mann i svart dress og med lange «krøllefletter» og en vidbremmet, svart, flat hatt og ved siden av han en gammel mann i samme klesdrakt og en kvinne. Joda, ortodokse jøder. De var på vei ut av huset, som viste seg å være en synagoge. Vi visste st det var synagoge her, men den er vanligvis ikke åpen for besøkende. De hadde litt liten tid, men joda. det var bare å ta en titt. Fotografere? "Vær så god!" ;D
Før krigen var det jødiske samfunnet en viktig faktor i samfunnet her i Ioaninna. Nå er det bare et fåtall igjen.


Katherina

 :bye: Før vi fortsetter videre inn i festningsområdet, ønsker jeg å presentere dere for en mann som fikk stor betydning både for Ioaninna og store deler av Hellas.
Dette er Ali Pasha (Pasja var den høyeste militære og sivile embedstittel i Det osmanske rike.)  Ali Pasha (1740-24 januar 1822), var en ottomansk albanske hersker. Området han regjerte over innlemmet mesteparten av Epirus og de vestlige delene av Thessalia og det greske Makedonia. Hans residens var i Ioannina. Ali var født inn i en albansk røver familie, som etter hvert oppnådde høy status. Det kan blant annet nevnes at både hans oldefar og bestefar var røverhøvdinger. Hans far var hersker over et stort område, Tepelena, sør i Albania. Da Alis far ble myrdet, mistet familien mye av sin makt. Ali utviklet seg til å bli en mektig bandeleder og ble som ung lagt merke til av de osmanske myndighetene. I 1787 ble han utnevnt til administrativ leder / hersker over Trikala av de osmanske myndighetene. Dette som en belønning for sin innsats under Den østerriksk-tyrkiske krigen (1787-1791).
Han grep makten i Ioannina i 1788. Ioannina ble hans maktbase i de neste 33 årene.
Han nøt fordel av en svak osmansk regjering og utvidet sitt territorium ytterligere.  Etter hvert fikk han kontroll over det meste av Albania, vestlige Hellas og Peloponnes.Under hans styre utviklet byen Ioannina seg til å bli en by med stor innflytelse.
Han utviklet også forbindelsene med europeiske stater.
Ali Pasha ønsket å etablere en sjømakt i Middelhavet og allierte seg med Napolion 1. Seinere byttet han side og ble alliert med Storbritannia i 1807. De osmanske herskerne så etter hvert Ali Pashas makt som truende og ønsket at han skulle fratre sin stilling. Dette ønsket selvfølgelig ikke Ali Pasha og dannet en opprørshær. I januar 1822, etter kamper i 2 år,hadde de osmanske styrkene tatt mesteparten av festningsanlegg av Ioannina.
Ali Pasha tilbø motstanderne forhandlinger. De ble tilbø han full benådning med den betingelse at han forlot festningen og bosatte seg i klosteret St. Panteleimon på øya i Lake Pamvotis. Ali Pasha ga dem dette svaret: "Hodet mitt... vil ikke overgis som hodet til en slave. Han kjempet helt til slutten og ble skutt gjennom gulvet i rommet sitt og hodet kuttet av og sendt til sultanen. Ali Pasha av Tepelena døde i 1822.Ali Pasha ble gravlagt i et mausoleum ved Fethiye moskeen, som fortsatt står.Lord Byron besøkte Ali residens i Ioánnina i 1809.  Han bemerket den enorme prakten hans eiendom og residens viste. Men han bemerket også den positive holdningen Ali Pasha hadde til den greske kulturelle vekkelsen som rådet på den tiden. Han beskriver han som: "Overlegen rik, raffinert og kunnskapsrik." I et brev til sin mor beklager han Alis grusomhet: ""Hans Høyhet er en fryktløs tyrann, skyldig i de mest forferdelige grusomheter. Han er veldig modig. Han er en god general og blir kalt med Mahometan Buonaparte. Men like barbariske som han er vellykket.
 :winking: Nok om Ali Pasha. Da vi skulle skaffe oss litt bakgrunnsstoff for det vi skulle se i Ioaninna, hadde vi raskt forstått at det var lurt å kjenne litt til Ali Pasha.
Her bak festningsmurene var det altså Ali Pasha hadde holdt til.

Bildene:
1.: Vi vandrer inn på det som en gang var Ali Pashas resinensområde. Noen bygninger står fortsatt, mens andre er det bare ruiner igjen av.
2-4: Tror dett var kjøkkenet. i dag er det sølvmuseum her med en fantastisk flott samling.
5-6: ?
7-9: Fethiye moskeen
10-12: Inne i moskeen







Kabi


Katherina

 ;D Vi vanrer litt mer rundt på Ali Pashas område.
I en av bygningene var det innredet et fint bysantinsk museum med blant annet mangre vakre ikoner og i en annen bygning et sølvkunstmuseum. 

Bildene:
1: Smijernskonstruksjonen i forgrunn er ali Pashas gravsted
2: Ali Pasha
3: Denne type ikoner kalles "Kristus Pantokrator" / "Kristus allherskeren" . Her har Kristus enten en åpen eller lukket evangeliebok i venstre hånd og velsigner den som betrakter det med venstre hånd.
4.: Abrahams gjestebud. Ikon fra det 16.århundre.
5.:Profeten Elia. russisk ikon fra sent 18.00 - tidlig 1900.
6. Treinnbundet evangeliebok med sølv front.
7.: Noe helt annet. Kommentarer til dette veggmaleriet er: "The Battle at the Milvian Brigde. Wall painting removed from the mansion in Lord Byron Street. Kosmas and Athena Venetis mansion. Panted by Alexandros Damiris, second half of the 19.th century."
8.: Legg merke det detaljerte og vakre sølvsmedarbeidet.
Bildene jeg tok i sølvsmedmuseet ble dessverre mørke og dårlige. Men det var mye vakekrt å se.
9.- 10: Utsikt over Ioanannes omland




Katherina

 :hfjjk: Nå vil jeg ta dere med enda lengre tilbake i historien. så langt tilbake fra år null, som vi nå er etter år null. Altså rundt 2000 år f.Kr.I en litt trang dal på foten av Mt.Tomaros omtrent 600 moh,rundt 45 km sørvest for ionaninna finner vi det som skal være den eldste, kjente orakelhelligdommen i den gresk verden, Dodona. Etter hvert ble det det viktigsteorakelhelligdommen etter Delphi. Stedet var opprinnelig viet til Moder jord, Gaia, som også er kjent som Dione og Zeus. Området er fruktbart og det finnes rikelig med vannkilder og god beitemark og et godt sted å slå seg ned og bo og det oppstod en by her. Antikkens store historiker, Herodotus, beskriver grunnlegelsen av Dodona: ""Dette har jeg hørt fra prestene i Theben, og det som følger blir sagt av prestinnene i Dodona. De sier at to svarte duer fløy fra Thebene til Egypt, og en av dem kom til Libya og den andre til Dodona. Og den sistnevnte slo seg ned på et eiketre og snakket med menneskelig stemme og sa at det var nødvendig at et profetisk sete for Zeus skulle bli opprettet på dette stedet, og de antok at det var av gudene som ble kunngjorde dette for dem. Duen som fløy til libyerne, sier de, ba libierne om å lage et Oracle of Ammon, og dette er også av Zeus." Foruten den mytologiske historien / forklaringen for stedeets opprinnelse, gir Herodotus også en annen analyse. De "svarte duene" kunne være kvinner fra Theben, som ble solgt som slaver til fønikerne. Den ene til Libya og den andre til Hellas. Begge kjente seg velsignet av Zeus og ville ære han med et orakl på hvert sitt sted. Zeus og Dione bodde under eiketreet. Fra stedet opprinnelse og fram til det 5.århundret f.Kr, foregikk tilbedelsen ute i det fri under eiketreet. Prestinnene overleverte zeus spådom ved å tolke raslingene  av eiketreets blader og flukten av duene som holdt til i treets løvverk.
(Jeg har funnet mye av disse opplysningene i Ancient-Greece.org)
 ;D Dette finner vi igjen i historien om Alexander den store. Da hans mor, Olympias, forstod at hun var gravid, dro hun fra Pella og hit for å få oraklets råd og for å få vite sitt barn / sønns skjebne. I den historikse romanen som Sverre og jeg leste sammen før vi la ut på denne turen er dette skildret på en levende måte. Flere steder seinere henvises det til tolkningne av eiketreets rasling og de andre opplevelsene Olympia hadde på dette stedet. Med denne historein i minne dro vi til Dodona.
 :) Det ble reist flere større bygnigner på stedet og den mest betydnijngsfulle og største var teateret og stadion. Stedets storhetstid regnes å ha vært rundt 300 - 200 f.Kr. Da ble det et politisk sentrum. På denne tiden oppstod også Naia-festivalen. En atletisk og dramtisk festival, som antagelig ble avholdt hvert 4.år.
 ;D Rundt 500 e.Kr ble det bygget en kristen kirke her. Stedet forfalt etter hvert. Stedet ble oppdaget i 1873 og utgravingene startet på 1920-tallet. De arkeologiske undersøkelsene startet i 1952. Mange av bygningen ble identifisert, noen resturert og da spesielt teateret. De holdt fortsatt på med arbeid opå det og enkelte av bygningene da vi var der.

Bildene:
1.-2: under veis til Dodona
3: Dodona
4.: Dodona og landsbyen Dodona
5.-6. Den hellige eika og rester etter templet
7-9.: Teateret var enormt. Det skal ha romemt 17000 personer.
10-11: Rester den gamle kristen kirka. Det første bilde viser det som må ha vært inngangspariet.
Det sndre bildet er tatt i det som antageligvis har vært kirkerommet og vi ser mot koret / alterpartiet.

Katherina

 :D Ioannina ligger, som nevnt, vakkert til ved Pamvótidasjøen / Límni Pamvótidas eller Ioánninasjøen / Límni Ioannínon.
Den største og eneste bosatte øya i innsjøen ligger ikke langt fra ioaninna. Den har ikke noe navn , men blir ganske enkelt omtalt som Øya eller Ioannina øya.
Det går en liten båt ut hit og etter vi hadde vært i Dodona, syntes vi at det passet å avslutte dagen og oppholdet i Ioannina med en tur ut hit.


kaka

Det er så fint å få være med på tur litt utenfor allfarvei :)
KariK

Katherina

 :hello43: Det er spennende å farte litt utenom den mest "brukte" turistløypa, men at neste sted er et ettertraktet utfartsmål, spesielt for grekerne, fikk vi merke.
Nå var det den gamle, vakre fjellandsbyen Metsovo, som ligger på omtrent 1200 meters høyde, som skulle besøkes. Veien var flott og omgivelsene nydelige. Vi kjørte inn i den ene tunellen etter den andre og omgivelsene ble mer fjell. Etter å ha kjørt av fra motorveien i retning Metsovo, kom vi inn på dårligere vei. Sveng etter sving. høyere og høyere. Og, der midt i en litt krapp sving, dukket hotellet vårt - hotel Anax - opp. Det så bra ut. Joda, her skulle vi få det bra i 2 netter. Utsikten fra hotellet var storslagen. Grønne fjellskrenter og høye fjell med snøflekker i bakrunn. På ei gresslette nedenfor hotellet gikk noen høner. Hanen spankulerte ved siden av og litt høyre opp var det noen få sauer og geiter. Naturen ga inntrykk av tidlig vår. Det var en fin kontrast mellom de dypregrønne nåletrærne og de vårgrønne løvtrærne.
Det var litt yr i lufta og gradestokken viste fattige 9 grader.  ???
Det er bratt her. Det store bytorget er omgitt av to- og tre-etasjes hus i karateristisk stil litt ovenfor en stor kirke. I 1.etasjen på de aller fleste husene kafeer, restauranter, barer og små forretninger som selger souvenier og andre artikler som er spesielt rettet mot turister. Det yrer av liv og både turbusser og tett i tett med biler står parkert rundt omkring. Det er ikke vanskelig å se at byen er populær. Spesielt vinterstid. Da er det bra med snø i fjellene og man kan kose seg og prøve sine skiferdigheter i ett av de tre skianleggene rundt byen. Byen bærer da også preg av et vintersportsted og kan minne om et sted i Mellom-Europa og i hvert fall ikke det vi ofte forbinder med Hellas.
 ;D Men vi var ikke i Metsovo for å sitte på hotellet. Vi hadde lyst til å røre på oss litt og lot bilen stå og det gjorde vi lurt i for parkering var det ikke lett å finne, så vi da vi kom ned i sentrum. Men jøje meg så bratt! Vi gikk og vi gikk. "Nå må vi da snart være nede?"
"Nei, nå må vi ha en kopp kaffe." Vi fant et lite og koselig konditori med mange søte fristelser. Valget falt på pekanpai og kirsebærpai. Styrket av kaffen, var vi klare for nye opplevelser og inntrykk. Vi hadde bestemt oss for å besøke Averoff Museum of Neohellenic Art. Her skulle malerier og skulpturer av anerkjente gresk kunstnere være utstilt. Bildene kommer neste gang. ;D
Bildene:
1: Hotell Anax
2.- 3: Utsikten
4.: Hvis vi ser godt etter, ser vi et skianlegg på toppen
5.- 7: På vei ned til sentrum
8.: Nesten nede
9: Kiosk og benker for å hvile føttene og se på "folket". Slarve litt
10: Der er torget
11: Litt for en hver smak

Katherina

 :kd66: Da har jeg deb glede å ta dere med på  Averoff Museum of Neohellenic Art. en liten smakebit av alt det vakre vi fikk se! :kd66:
1:"Burning of the Turkish flagship by Canaris" Lytras Nikephoros (1832 - 1904)
5.: "Det første steg"
10.: "Reading Preast" Geralis Apostolos (1886 -1983)

Katherina

 :45fjj: Litt mer kunst :45fjj:
Det var også en avdeling for foto. Mange fantastiske bilder som formidlet fint miljøet. Det var dessverre vanskelig å fotografere, fordi glasset rundt dem ga gjenlys.
Etter hva jeg forstod holdt også byens kulturskole til her og det var mye fin barnekunst ;D
1: Dronning Spfia - 1915, George Iakovidis
9.: Museets lokale
10.: Nabolandsbyen - Anilio
11.- 12.: Vi lot oss imponere av det flotte veisystemet. Fine tuneller og veier var lagt vakkert i naturen

Katherina

 :solsky: Ny dag og nye opplevelser i Metsovo. Ingen kjenner dagen før solen går ned, heter det. Så sant, så sant. YR meldte øs, pøs regn og vi så for oss en rolig dag på hotellet. Men det er ikke alltid YR og virkeligheten stemmer overens, for skyene Lettet fra gradvis mer og mer og etter hvert kunne vi også skimte blå himmel over fjellene. Vi var ikke i Metsovo for å sitte på hotellet! Gårsdagens tur opp og ned veien fra hotellet og ned til sentrum satt enda i beina og vi var enige om å ta bilen, så hadde vi mer krefter til å vandre rundt. :D           
Men, akk og uff!  :o Også denne dagen var det smekk fullt av biler over alt.Vi forvillet oss inn i et trangt smuk og der møtte vi en BUSS! Tunga rett i munnen og hodet kaldt. Det gikk på millimeteren og uten en skramme til og med på hjulkapslene. "Nei, dette gidder vi ikke!" "Vi har da bare godt av litt mosjon!" Og, dermed  kjørte vi opp til hotellet og parkerte der og tok beina fatt!  :D

Metsovo har et fint lokalhistorisk museum, som er lokalisert i en stor, kjempestor, villa fra 1600-tallet.Vi var de eneste besøkende og ei koselig dame viste oss rundt og fortalte levende om folket og livet i byen og området rundt gjennom årene. Fint å få se hvordan de levde her på den tiden, i forhold til hjemme i Norge.
Vi tok en tur innomo den store kirka. Det var lenge siden frokost, som var god og laget av vertinnen, og vi begynte å bli sultne.
«Kan tenke meg en kopp kaffe og litt attåt!» Fant et lite sted, som så trivelig ut. Men. De hadde bare småretter, lokale spesialiteter. Pytt. Kaffen og godsakene ved siden av ble til en lokal, røkt ost av kumelk, enkel salat og brød. Smakte deilig! 
Da kom REGNET. Vi satt ute på en terrasse med bare markise over og helt ytterst. Et skikkelig kaos oppstod. Det virket som om alle og en hver skulle dit vi var. Det tøt inn folk. Personalet fikk nok å gjøre med og finne plasser, ta opp, bestillinger, servere, tenne terrassevarmerne og etter hvert tømme markisene for vann. Det ble et skikkelig kaos! Et skikkelig skybrudd, vind og tordenskrall. Regnvannet blåste inn mot oss. Men vi er da nordmenn og tåler vær og vind. Dessuten hadde vi både stol og bord og det var det ikke alle som hadde.  Det ga seg litt og det var på tide å begynne på hjemturen. Oppstigningen! Mer regn! Pause i en gyrosbar. Det fikk bli dagens middag! Vi kom da hjem til slutt og etter en fin og artig dag på "byen" var det godt å slappe av.

 :D Neste dag var skinte sola og vi kjente at vi var klare for å komme oss videre. Nå ventet en av turens hovedatraksjoner: Meteora.  ;D Det er mange år siden vi hørte om Meteora for første gang og vi bestemte oss for at dit SKULLE vi en gang.
Turen gikk på fine veier og i nydelig natur. som vitnet om vår.


Katherina

 :blomst3: Det var som en drøm, som ble virkelig, da vi så fjellformasjonene i Meteora komme nærmere og nærmere. ;D Men først skulle vi finne bostedet. Vi hadde valgt å bo litt sør for Kalambaka i enliten by / landsby som heter Vasiliki. Nærmere bestemt Castellano Vasiliki. Her hadde vi et lite hus for oss selv på samme tomt som vertskapet. Det er alltid like spennende å komme til nye steder og bosteder. Holder det hva det lover på bestillingen. Dette gjorde så absolutt det. Vi ble tatt varmt i mot av et litt eldre par. KAnskje på vår alder? Leligheten var ganske ny med godt uttsyrt kjøkken avdeling. "I dag lager vi middag selv!" Byen var liten og likeledes dagligvarebutikken, men ferskvaredisken skuffet ikke og bugnet med mye godt. Vi ønsket å gjøre det enkelt og valgte to fine kyllinglår. Salathode fra egen grønsakshage hadde vi fått som velkomstgave. Et skikkelig stort og sprøtt. Det var godt å komme ned fra fjellet. Her var det behagelig temperatur og utenfor døra var det deilig gress å tråkke på. I ettermiddag og kveld skulle vi bare slappe av og kose oss. Dagen etter ventet Meteora! Vi hadde avsatt to dager til å utforske området og det skulle vise seg å komme godt med.;D
Bildene:
1.: Ueplassen vår
2.-3: Tror det er det største salathodet jeg har sett
4.: Smaker godt med hjemmelaget mat
5.: Frokosten er enkel og god
6.: Kryssord er alltid godt å ha
7.-8.: Kirka i Vasiliki
9.: Kirkedør fra den gamle kirka
10: Kirka var viet til Ag.Nikolaos
11.-12. Utsikt ut over dalen og sletta fra et av klostrene i Meteora. Vi boddde et lite stykke sørøstover.





Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...