Logg inn med Facebook eller Google!

Ikke lenge igjen til avreise nå.. :)

Started by Lisa ^^, 23. May 17, 22:55:05

Previous topic - Next topic

Lisa ^^

Da nærmer ferien seg og snart vender jeg, min samboer og våre to barn snuten mot greske øyer for første gang.  Jeg har fått god hjelp her inne før, og er veldig takknemlig for alle gode råd jeg fikk da.

Etter en del tid i "tenkeboksen" bestemte jeg vi oss for 5 dager på Paros (dagstur til Antiparos), 7 dager på Naxos og èn overnatting i Athen. På Paros skal vi bo nær Parikia, litt oppe i høyden (Hotell Parian Village) . I Naxos skal vi bo på to ulike hotell, 2 netter midt i sentrum (Naxos Dream Studios), nær bystranda og de resterende dagene ved Agio Prokopios Hotell.   I Athen har vi en hel dag til disp og hotellvalget ble på Dorian Inn.   Vi gleder oss veldig!

Spørsmålet er hvordan vi kommer oss ut..   Jeg har lest litt tidligere innlegg og ser at det er noen delte meninger ift båter og havner.  Vi lander i Athen innen kl 12.00 og håper vi rekker en "ettermiddagsbåt" til Paros. Jeg har lest mye bra om Blue star.

- Er det lønnsomt å bestille båt på forhånd?
- Er det viktig å bestille på forhånd ift plass på båten? (vi har ikke med oss bil)
- Er det en vesentlig forskjell i resietid fra flyplassen til Rafina/Pireus ?

Alle gode tips ift båtreiser tas imot med takk. Med fare for gjentakelse fra deres side   ;)
Alle andre relevante reisetips mottas også med takk ;)


Mvh Lisa


Lous

24. May 17, 06:35:54 #1 Last Edit: 31. May 17, 18:17:10 by Lous
Opplegget ditt er jo klart vedr steder, så mangler du kun kontroll på fergene. Der bruker du nettstedet www.gtp.gr. I Athen er det 2 havner Pireus og Rafina. Etter ny flyplass i Athen er avstanden kortere til Rafina.
Vil dere bruke små hurtiggående ferger bør/må dere bestille. Velger dere Blue Star så trenger dere ikke.
Bruk www.gtp.gr og dere har kontroll. God tur.

Svein~B

Hvilken dato lander dere? Enkelte fredager kan det være fullt på alle ferjene ut fra Athen og enkelte søndager mot Athen. Ellers er det svært uvanlig at det er fullt. Fordelen med Blue Star er at det er store, moderne ferjer. Det er plass til å være ute på dekk der dere kan se på utsikten, kjenne vinden og sjølufta, se på solnedgangen og stjernene. De hurtiggående koster mye mer og jeg vil si at det gir en dårligere opplevelse. Da reiser du i blikkboks, det forventes at du sitter i setet hele tida og det er ikke noe annet å finne på heller.

Jeg vil si at om dere ikke skal reise på en stor utfartsdag, kan dere vente til dere har landet i Athen og se hva dere har mulighet til å rekke av ferjer. Så kan dere kjøpe billetter på reisebyrået på flyplassen før dere tar bussen eller toget til havna.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Lisa ^^

Takk for svar!  :)

Vi lander i Athen tirsdag, 11.20.  Etter en kjapp sveip over nettsiden gtp.no og hjemmesiden til bluestar ser det ikke ut som informasjon om ruter samsvarer helt. Så ble litt usikker..   Skulle helst sett å komt med en blue star båt på ettermiddagen og kommet frem på kvelden. Men også der er det noe ulikheter mellom nettsidene. På gtr står det departure og arrival mellom havnen og Paros på 3,5 timer ca. Høres det riktig ut? 

Hvis dere har god erfaringer med sikker info om rutetider på gtr.no så tror jeg at jeg skal holde meg til den siden å finne båtruter der. Men fra Rafina går det bare hurtigbåter på ettermiddagen.. Slik jeg forstor tabellen.

Frynse

30. May 17, 23:51:21 #4 Last Edit: 31. May 17, 00:04:24 by Frynse
Jeg pleier å sjekke alternativer på openseas.gr
Om du ikke vil stresse med billetter når du kommer ned, kan du bestille billetter hos hellasspesialisten.no
Det er ikke alle rederiene som er representert der, men de fleste av de større.
Koster ikke mange ekstra kronene i gebyrer, og billettene er hjemme i posten i løpet av noen få dager.
Jeg synes ihvertfall det er en komfortabel måte å gjøre det på.

Edit: Ser at du nevner tirsdag. Dersom det er førstkommende, kan du ikke bestille billetter fra Hellasspesialisten. Der må det være minst et par uker til avgang. Uansett, om du bruker Openseas pleier den å være oppdatert med riktig info.

Svein~B

Hvilke uoverensstemmelser er det du finner?

Dere har mulighet til å rekke Blue Star Patmos klokka 15.00 med ankomst Paros 19.30. Jeg finner denne både på gtp.gr og på Blue Stars hjemmeside.

Uansett ser jeg ingen grunn til å booke. Når dere står på flyplassen, ser dere hvilken ferje dere har mulighet til å rekke og så kan dere kjøpe billetter i reisebyrået på flyplassen. Hvis flyet er forsinket, tar dere heller sikte på ferja klokka 17.30 med ankomst Paros 22.30. Denne finner jeg også både på gtp.gr og på rederiets hjemmeside.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...