Logg inn med Facebook eller Google!

Fra Athen med disse øyene i siktet: Kea - Kythnos - Serifos - Sifnos - Milos

Started by Ingeborg, 22. Feb 16, 23:57:19

Previous topic - Next topic

Ingeborg

Sommeren 2016 nærmer seg, og med den en ny ferie på de greske øyene 8)
Vi er forøvrig to par som har øy-loffa noen ganger tidligere, og kan vel knapt tenke oss en bedre ferie  :)
Denne gangen har vi Athen som utgangspunkt, og det for aller første gang.
Vi har vært litt usikre på hvilken retning og øyer vi skal sikte oss inn på, men har etter en del oppdateringer funnet ut av retningen ihvertfall. Vi snakker nå om å ta båten direkte til Sifnos, deretter Milos, for så å vende tilbake mot Athen via øyene Serifos, Kythnos og Kea. Muligens ikke alle tre, men Serifos er vi relativt sikre på...

Og DA har vi jo noen spørsmål som vi håper noen av dere kan hjelpe oss med.


  • Vi lander kl. 11.20 tirsdag 28.6 - Siste båten, som vi har oversikt over, går 14.45. Regner med at det da er god tid, men bør man ha kjøpt billetter på forhånd eventuelt? Det har vi aldri gjort tidligere, men mulig "trykket" er mer gjeldende fra Athen? Litt dumt hvis flyforsinkelser eller annet oppstår tenkte vi. Billettene er kostbare; over 50 euro pr. stk. (Fly til Milos koster 83 euro, så det blir ikke et alternativ for oss)
    Er det noen som har besøkt disse øyene i samme periode, ukene 26-28, og kan gi oss tilbakemelding på om dette oppleves som høysesong når det gjelder losji? Leser mye om at det kan være utfordrende å finne overnatting i høysesongen på flere av øyene vi har plukket ut.
    Når vi så først er så "langt ute"... er Folegandros da "et must", eller kan den øya droppes til fordel for de andre vi har sett på?



På forhånd takker vi for eventuelle innspill, og kanskje dukker det opp en og annen som har valgt lignende reiserute?
Ellers forsøker vi selvsagt å lese og oppdatere oss igjennom Hellasforumet, både her og på Facebook - Halve gleden er jo planleggingsfasen, ikke sant? ;)
Mvh
Ingeborg

"Aldri så galt at det ikke er godt for noe"

Ole

Spennende reiserute! 3,5 timer til båtavgang holder greit. At båten til Sifnos skulle være full, ser jeg ikke for meg. Dere kan kjøpe billetter på flyplassen når dere ser at dere rekker båten greit. Å kjøpe billetter før dere lander i Athen er mer sjansespill. Og også greit å sjekke hvor båten går fra i Pireus. Havna er stor og det kan være et stykke å gå.

Det er ikke noe problem med losji så tidlig i sesongen.

Jeg har lagt ut ganske mye fra Milos, Sifnos og Serifos her i forumet. Ta en titt! :)

Hvis dere skal videre fra Serifos til Kythnos og Kea, så bør dere sjekke båtrutene godt på forhånd. Da jeg var på Serifos for et par år siden, var det veldig begrenset med muligheter den veien.

Ingeborg

Tusen takk for nyttig informasjon Ole!!
Du skriver at du opplevde at det var veldig begrensede muligheter fra Serifos til  Kythnos og Kea. Det er noe vi har oppdaget også , men fant denne
siden: http://www.openseas.gr/en/ferries-schedules/serifos-kythnos (Denne siden har forresten en App også, veldig kjekt da  ;)
Det ser ut for at det går en båt hver kveld kl 18:00 fra Serifos til Kythnos.
Videre til Kea har vi ikke funnet båter ennå, men vil vel tro at det også finnes... Ellers går det båt fra Kythnos til Pireus isåfall.
Andre som har erfaringer på dette?

Vi leser selvsagt gjerne dine tidligere tråder Ole. Som tidligere sagt; "planleggingen er halve turen"  8)

Mvh Ingeborg


"Aldri så galt at det ikke er godt for noe"


Ingeborg

Tusen takk Ole. I kveld er det "gresk aften" hvor vi skal planlegge sommerens loffe-rute sammen med god gresk mat og drikke  ;) 
"Aldri så galt at det ikke er godt for noe"

filhellener

Quote from: Ingeborg on 27. Feb 16, 17:08:14
Tusen takk Ole. I kveld er det "gresk aften" hvor vi skal planlegge sommerens loffe-rute sammen med god gresk mat og drikke  ;) 


Da hadde dere garantert en trivelig kveld  :smile12:
- veldig fin reiserute og!
Mulig jeg har oversett noe tidl i tråden?
- men har dere tenkt på å begynne med Kea, og ta Milos som siste øy og fly derfra til Athen igjen?
Vi synes det er veldig greit, spesielt om vi får det til å passe slik at vi kan fortsette hjem samme dag/ etter " passe tid" på flyplassen :)

Alternativt begynne med Milos, fly dit og ta Kea tilslutt?

Jeg hører gjerne litt om Kea og Kythnos etter turen :)
- de har vært på ønskelista, men forblitt i tankene hittil, spesielt Kythnos har fristet :)
Vi har besøkt Serifos 2ggr,  Sifnos3, og Milos 2, de øyene er "bankers" :smile12:

Kos dere med videre planlegging :)
Kari

Ingeborg

Hei Filhellener!
Vår greske kveld ble selvsagt veldig hyggelig :)
Du spør om vi skal begynne med Kea, og ta Milos som siste øy og fly derfra til Athen igjen, eller omvendt? DET var den opprinnelige planen, men vi har nå bestemt oss for å ta den "trygge" veien... (Innrømmer at jeg er litt pysete når det gjelder små innenlands fly, men dette er sikkert bare tåpelig da jeg ofte leser at mange velger denne løsningen og er storfornøyde med det...)
Vel nå har vi bestemt oss for å starte i Pireus med første stopp på Sifnos deretter Milos. (Folegandros er ei øy vi også har mye om og som frister, men vi får vel besinne oss...;) Etter Milos setter vi kursen mot Serifos og avslutter sannsynligvis med Kythnos.
Kea må kanskje dessverre være litt på vent. Kan jo være en øy man enkelt kan nå hvis man har en kortere ferie kombinert med Athen for eksempel.
Så gøy at du skriver at  Serifos, Sifnos og Milos er "bankers"! Har du noen favoritter her? Vi har foreløpig planlagt 5 døgn i Sifnos, 6 på Milos og 4 på Serifos og Kythnos, men mye kan jo endre seg. Vi er åpne for det  8)

I dag fikk vi et tilbud fra Margarita's Accommodation og Morfeas Pensionpå Sifnos/Kamares. Vi er litt usikre men det frister veldig å bo rett ved havet på Margarita's, mens Morfeas får veldig gode skussmål på nettet...
Har du (eventuelt andre) erfaring eller kan gi oss noen tips her Filhellener?
Vi har uansett bestemt oss for Kamares,men vil garantert leie bil eller to/firhjuliger for å ta oss rundt øya  ;)

Takker gjerne ja til flere tilbakemeldinger og tips til vår loffetur i sommer  :sol:

Mvh Ingeborg med reisefølge
"Aldri så galt at det ikke er godt for noe"

marjana

Dere kan nok komme dere fra Kythnos til Kea med fergen Artemis som går til Lavrio. Så langt er rutene lagt ut til slutten av mai, og de legges gjerne ut bare for et par-tre måneder av gangen. Det kommer antageligvis flere alternativer forløpende, så det er bare å følge med på denne ruten:

http://www.gtp.gr/RoutesResults.asp?SchDay=0&SchMonth=0&SchYear=2016&CompanyID=0,2&SortType=1,2&AroundDate=0&Origin=EGRSKY92,12349,6&Destination=EGRSKY91,12325,6

Fra Kea til Lavrio går det flere ferger daglig til Lavrio.
Fra Lavrio kan dere ta buss til flyplassen. Bussen går stort sett hver time og tar ca en time, - en og en halv hvis det er mye trafikk.
Glika i zoi

Svein~B

Det pleier å gå flere ferjer mellom Kea, Kytnos og Lavrio. Noen av dem går videre til Syros. Noen går bare mellom Kea og Lavrio.

Hvis dere også rekker ei natt eller to i Athen, noe jeg vil anbefale, går bussene fra Lavrio først og fremst til Athen. De går to veier: innlandsveien og kystveien. Jeg vil anbefale kystveien for utsiktens skyld. Hvis du skal direkte til flyplassen, må du ta innlandsveien og bytte buss i Markopoulo.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

marjana

Og hvis man først er i Lavrio, så bør man ta enten bussen eller taxi til Sunion som ligger ca en mil ned langs kysten fra Lavrio, i retning Aten, og se det antikke tempelet som ligger oppe på en klippe.
Flott utsikt, og roligere, og ikke så folksomt som på Akropolis i Aten. Men like flott, om ikke enda flottere?

Her er en link med bilder av tempelet på Sunion:
https://www.google.no/search?q=sounion&biw=1745&bih=861&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwi7n6PN0qrLAhXiFJoKHXtVBjUQsAQIJw
Glika i zoi

filhellener

Quote from: Ingeborg on 01. Mar 16, 15:42:56
Hei Filhellener!
Vår greske kveld ble selvsagt veldig hyggelig :)
Du spør om vi skal begynne med Kea, og ta Milos som siste øy og fly derfra til Athen igjen, eller omvendt? DET var den opprinnelige planen, men vi har nå bestemt oss for å ta den "trygge" veien... (Innrømmer at jeg er litt pysete når det gjelder små innenlands fly, men dette er sikkert bare tåpelig da jeg ofte leser at mange velger denne løsningen og er storfornøyde med det...)
Vel nå har vi bestemt oss for å starte i Pireus med første stopp på Sifnos deretter Milos. (Folegandros er ei øy vi også har mye om og som frister, men vi får vel besinne oss...;) Etter Milos setter vi kursen mot Serifos og avslutter sannsynligvis med Kythnos.
Kea må kanskje dessverre være litt på vent. Kan jo være en øy man enkelt kan nå hvis man har en kortere ferie kombinert med Athen for eksempel.
Så gøy at du skriver at  Serifos, Sifnos og Milos er "bankers"! Har du noen favoritter her? Vi har foreløpig planlagt 5 døgn i Sifnos, 6 på Milos og 4 på Serifos og Kythnos, men mye kan jo endre seg. Vi er åpne for det  8)

I dag fikk vi et tilbud fra Margarita's Accommodation og Morfeas Pensionpå Sifnos/Kamares. Vi er litt usikre men det frister veldig å bo rett ved havet på Margarita's, mens Morfeas får veldig gode skussmål på nettet...
Har du (eventuelt andre) erfaring eller kan gi oss noen tips her Filhellener?
Vi har uansett bestemt oss for Kamares,men vil garantert leie bil eller to/firhjuliger for å ta oss rundt øya  ;)

Takker gjerne ja til flere tilbakemeldinger og tips til vår loffetur i sommer  :sol:

Mvh Ingeborg med reisefølge



Hei Ingeborg  :)

Greit å ha reiseruta bestemt :)
Jeg fastholder uttrykket "bankers" om øyene Sifnos, Serifos og Milos, men selv om jeg liker dem veldig godt, er det mange år siden sist vi var der  :)
Vi vil gjerne vil tilbake til dem, vi SKAL det etterhvert :smile12:
Sifnos besøkte vi i 1997, 2000 og 2006 , Serifos i 1997 og 2003  og Milos i 2000 og 2008 :)

Dere har bestemt dere for å bo i Kamares, det er et trivelig sted å bo, men om du ikke vet det allerede vil jeg si at stranda der er altfor, rett og slett kjedelig, langgrunn!
Vi bodde i Kamares i 2006 fordi vi hadde barn og barnebarn med på den turen :)

Jeg kjente ikke Margerita's før jeg googlet det, det ser fint ut, men ligger  "langt" fra sentrum, mulig det er bygd ut mer på den siden av bukta siden vi var der?
Vet ikke om det er noe havutsikt fra Morfeas, det er jo ganske flatt der bak stranda og en del trær som jeg tror skygger...?

Vi bodde på "Simeon Rooms & Apartments", trivelig vertskap og med veldig flott utsikt!
Simeon tør jeg fortsatt anbefale fordi jeg ser at de scorer høyt, hele 9.1 på Booking.com :)
Her er adr direkte til Simeon ( om du er interessert)
www.simeon-sifnos.gr

På Milos bodde veldig sjarmerende og fint på " Helios Studios" i Adamas i 2008, flott utsikt der og  :)
Vertskapet er østerrisk/gresk og trivelig
heaton.theologitis@utanet.at

Google stedene og finn bilder om du er interessert  :)
Kari

Ingeborg

Tusen takk for tips og innspill  marjana, Svein~B og  filhellener  :-)
Kanskje var vi litt for kjappe med å bestemme oss, men vi har bestilt rom rett ved vannkanten på Margaritas i Kamares... At det var SÅ langt inn til sentrum hadde vi kanskje ikke forventet, ei heller den langgrunne stranden. MEN vi har tenkt å reise rundt så det får bli som det blir.
Når vi ankommer Milos på søndag har vi tenkt å ta det på sparket - Det er jo liksom det som er litt gøy, og mange ganger kan man jo være svært så heldig med innkvarteringen. Men tar med meg gode tips, så  Helios Studios er allerede notert på blokka filhellener  ;)
Adamas er  muligens det rette stedet å bo på Milos ...?

Begynner jo å nærme seg slik at man snart kan begynne å telle dager til avreise  :D
MEN først en forhåpentligvis flott norsk vår og forsommer her, med tid nok til å innhente masse mer informasjon rundt våre reiseplaner   :)
"Aldri så galt at det ikke er godt for noe"

Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...