Logg inn med Facebook eller Google!

Chios påsken 2012?

Started by ingaberentine, 26. Dec 11, 13:44:10

Previous topic - Next topic

ingaberentine

Har brukt mye tid nå i julen til å lete opp informasjon om Chios, spesielt Chios om våren (påsketider) og da med hovedvekt på natur og spesielt blomster, nærmere bestemt orkideer. Har funnet ut at det skal være registrert 76 forskjellige arter til nå på øya. Noe som gjør det mer en spennende nok til å undersøke mer for å finne ut om vi bør oppsøke øya under den norske påsken i 2012.

Reiser vi dit, kommer vi til å være der i ca 10 dager og vi kommer til å ha leiebil hele perioden for å dra ut på opplevelsesturer hver dag. Vi er selvsagt interessert i om noen vet om noen områder med orkideer som vi kan fotografere, men har også fått med oss at det skal være flotte marker fulle av ville, knall røde tulipaner, spesielt på sørsiden av øya, noen som vet spesifikt hvor?

Ellers stopper vi gjerne ved gamle kirker, fotogene landsbyer og ut fra det vi har sett på nettet til nå så skal det være godt av dem (fotogene landsbyer) på Chios. Tips om slike mottas!

Vet noen om en god/gode reiseguider om Chios. Har allerede funnet en bok (som er bestilt) om orkideer på Chios (http://www.nhbs.com/illustrated_checklist_orchids_of_chios_inouses_and_psara_tefno_154673.html)

Noen som vet om spesifikke overnattingssteder? Leste her på forumet om et sted som kalles Marcos place, skrevet av Mixelite, et sted som ser veldig flott og sjarmerende ut. Har ikke vært på Chios før, så jeg vet lite om avstander og tid fra plass til plass. Hadde det vært en ide å bo et sted hele tiden og kjørt i alle himmelretninger herfra og tilbake igjen om kvelden eller hadde det for eksempel vært bedre å bo f. eks et sted sør på øya i 3 dager, sånn ca midt på i 4 dager og til slutt 3 netter en eller annen plass i nord? Noen som har noen tips og ideer om hvor å bo og hvordan når man vil få med seg mest mulig av Chios på bare 10 aktive dager?

Ellers mottas alle tips og ideer om Chios med takk!!

PS: Synd at den norske påsken ikke er samtidig med den greske i 2012, ellers ville jeg fått med meg den kjente "rakettkrigen" som finner sted på Chios, påskeaften hvert år

Pjokken

Quote from: ingaberentine on 26. Dec 11, 13:44:10
Reiser vi dit, kommer vi til å være der i ca 10 dager og vi kommer til å ha leiebil hele perioden for å dra ut på opplevelsesturer hver dag. Vi er selvsagt interessert i om noen vet om noen områder med orkideer som vi kan fotografere, men har også fått med oss at det skal være flotte marker fulle av ville, knall røde tulipaner, spesielt på sørsiden av øya, noen som vet spesifikt hvor?


Det er mange spørsmål som stilles i ditt innlegg "ingaberentine", men jeg skal etter beste evne prøve å besvare noen
av disse. Jeg må vel først få si at kunnskap om blomster, slett ikke er min sterke side. Orkideer og hvor de finnes kan
jeg ikke hjelpe deg med.

Når det gjelder Tulipaner så er vel kunnskapen ihvertfall litt større....
Det er riktig som du skriver at tulipanene finnes på sørsiden av av øya, og spesifikt vil jeg vel anbefale dere å oppsøke
området mellom landsbyene Tholopotami og Kini. Forøvrig ligger det 3 andre landsbyer på denne strekningen, så her kan
man kombinere både blomsterfotografering og fotografering i landsbyene.

Nå blomstrer selvfølgelig ikke tulipanene gjennom hele våren, og blomstrings tidspunkt vil også variere fra år til år, etter
hvordan været er utover våren.  De beste tulipanbildene har jeg inntrykk av ble tatt rundt den 20. mars i 2011, så det er
jo en mulighet for at dere kommer til Chios i slutten av tulipanperioden, men det er altså avhengig av været.

Dette bildet er tatt ca 20. mars 2011



Når tulipanperioden er over, så overtar de røde valmuene.... også disse er å finne i samme området, men er utbredt over
det meste av det sørlige Chios. Jeg har selv funnet mange valmuer rundt middelalderlandsbyen Pirgi, som absolutt må
settes på din liste over fotomotiver.







Valmuene overtar altså etter tulipanene, og dette bildet er tatt ca 13. april 2011


Pjokken

Området som jeg anbefalte for tulipanene ser du på dette kartet.
Ca 10 minutters kjøring fra Karfas.


Pjokken

Quote from: ingaberentine on 26. Dec 11, 13:44:10
Ellers stopper vi gjerne ved gamle kirker, fotogene landsbyer og ut fra det vi har sett på nettet til nå så skal det være godt av dem (fotogene landsbyer) på Chios. Tips om slike mottas!


Dette temaet kunne man jo skrevet en hel bok om, og det føles nesten galt å bare trekke frem noe av det Chios
har av fotogene steder bygninger og andre fotomotiv. Det er jo over 60 landsbyer og 1000 vis av små og store
kirker som alle på en eller annen måte er fotogene. Jeg kan bare gi deg noen eksempler på alt det du finner på
Chios..

Den sorte lavasteinstranden Mavra Volja



Den gamle kirken i Agios Georgios



De gamle møllene i Vrondados.



Middelalderlandsbyen Pirgi.



Middelalderlandsbyen Olimpi.



Den største landsbyen i nordvest, Volissos.



Naturen oppe i nord.



Middelalderlandsbyen Mesta.



Den stille fiskerlandsbyen Pantoukios.



Kardamyla Marmaro området.



Gamlebyen i Chios by.



Landsbyene oppe i nord.



Klippelandsbyen Anavatos med sin dramatiske historie.



Agios Pateres.



Klostret Agios Minas



Landsbyen Agio Gala, som også har en grotte dere kan besøke.



Det helligste stedet på Chios, klosteret Nea Moni.



Agia Markella



Og slik kunne jeg kommet med tips i timevis..... Her har vi bare skrapt litt i overflaten...

Pjokken

Quote from: ingaberentine on 26. Dec 11, 13:44:10

Noen som vet om spesifikke overnattingssteder? Leste her på forumet om et sted som kalles Marcos place, skrevet av Mixelite, et sted som ser veldig flott og sjarmerende ut. Har ikke vært på Chios før, så jeg vet lite om avstander og tid fra plass til plass. Hadde det vært en ide å bo et sted hele tiden og kjørt i alle himmelretninger herfra og tilbake igjen om kvelden eller hadde det for eksempel vært bedre å bo f. eks et sted sør på øya i 3 dager, sånn ca midt på i 4 dager og til slutt 3 netter en eller annen plass i nord? Noen som har noen tips og ideer om hvor å bo og hvordan når man vil få med seg mest mulig av Chios på bare 10 aktive dager?


Til tross for at Chios er den 5. største øya i den Greske øyverden, så er den lett å "navigere" på... har veldig gode veier, men helt nord
må man beregne litt mer tidsforbruk, for der er veiene smalere.
Om man ser bort i fra Chios by, og området rundt den, så vil jeg vel påstå at trafikken er svært liten.

De aller fleste velger å bo i området jeg har ringet inn i blått...



Du nevner selv Marcos place som ligger i Karfas, og Karfas er en helt grei plass å ha som utgangspunkt. Marcos place er ett helt spesielt
overnattingssted, men det må bemerkes at det er veldig enkel standard. Det finnes så vidt jeg vet ikke dusj/bad på rommene, så dette
vil man da finne i fellesområde. Mixelite vet mer om dette stedet, og kan eventuelt rette meg på dette punktet.

Om jeg skal anbefale ett greit overnattingssted i Karfas, så vil jeg anbefale Parlamas Place som har åpent hele året, og der kan man leie
nyoppussede rom med dusj og kjøkkenkrok til en rimelig penge.



Det er ingen grunn til noen overnattinger midt på Chios, for disse områdene bla Nea Moni og Anavatos når man enkelt å greit fra en base
i Karfas. Når det gjelder den nordlige delen av Chios, så kan dere kanskje vurdere 3-4 overnattinger, men også dette området når man
med dagsturer... men bakdelen er da selvfølgelig at man blir kjørende flere ganger tur retur.
Den nordlige delen av øya er svært lite "turistifisert" så det kan lønne seg å finne overnatting i den største landsbyen Volissos på vestkysten
og bruke dette som base for dagsturer i nord. Det finnes ikke mange overnattingssteder i nord, men ett godt unntak fra private rom finner man
her http://www.myvacations.gr/greece-northernaegeanislands-chios/pyrgosvillage.en.html

Generelt så er 10 aktive dager med bil mer enn godt nok for å få med seg det meste...om man er flink til i forkant å planlegge litt som det virker
som dere er, så vil man få 10 flotte dager på Chios.

Når det gjelder været på den tiden av året så varierer denne selvsagt fra år til år, og er vanskelig å forutsi,men man må påregne enkelte
dager med noen regnskurer.

Jeg er enda litt usikker på om jeg rekker ned til påske, men om dere skulle trenge assistanse til hotellbooking billeie eller andre ting, så er
det bare å ta kontakt gjennom forumet. eller kontaktskjemaet på http://chiostravel.com

Mixelite

Det ser ut til at pjokken har dekket det meste av spørsmål.

Marcos Place har helt riktig ikke private bad. Man bor i små klosterceller(varmeovn, plenty tepper og ryer og lunt og godt). Bad og kjøkken er fellesrom. Det er to bad/dusjrom. Ett nederst i hagen(hvor jeg bodde og hadde alt for meg selv) og ett oppe ved hovedhuset. I påsken vil jeg tro at det er gode muligheter for å få ha anlegget for seg selv, og dermed også "privat" bad og kjøkken. -Forutsatt at det er åpent. Da jeg var der i mars, gjorde de i stand huset nederst i hagen, selv om de ikke hadde åpnet. Det kan jo godt være at de gjør det, hvis du spør. Ellers er sikkert Parlamas et godt valg, sentralt og greit.

Karfas har jo forøvrig gangavstand til Kambos og Thimiana for den som har lyst til å jakte fotomotiver og planter til fots :)

ingaberentine

Tusen, tusen takk for flotte bilder og meget gode og utfyllende svar. Ser at 10 dager her trolig er alt for lite, men det gjør at det ikke skulle bli noe problem å få fylt opp de dagene vi er der....

Når det gjelder vær og ikke minst hvilke blomster som blomstrer når, så vet vi at dette varierer veldig fra år til år. Vi har jo vært på Kreta de 3 siste påskene og selv om påskeuken forflyttes fra år til år, så kan også blomstersesongen gjøre det samme. Påsken i år var kald og våt, en heldigvis ikke verre enn at vi var ute på tur hver dag. Chios er betydelig lenger nord og dermed trolig litt "kjøligere" enn Kreta i samme periode og påsken 2012 er ca 2 uker tidligere enn i år, men det er da vi har anledning til å reise og vi må ta til takke med det været vi får og ikke minst den floraen som er der, der og da. Akkurat det tar vi på strak arm, om enn det ikke skulle blåse og regne i 10 sammenhengende dager, men det gjør det høyst sannsynlig ikke.

Kan ikke si annet at det frister enda mer å reise til Chios etter alle disse flotte bildene og gode tipsene"¦"¦..

Har noen enda flere tips og ideer om hva vi bør få med oss når vi først er der, så tas disse imot med stor takk

Igjen, tusen, tusen takk for tips til nå!

ingaberentine

Hei igjen.

Takker veldig for gode innspill og ikke minst flotte bilder!!

Har sett litt nærmere etter overnattingssted og hos TripAdviser får et lite overnattingssted i Avgonima, nærmere bestemt Avgonima All Seasons Hotel mange positive tilbakemeldinger. Vi har enda ikke undersøkt om noe er ledig eller hva det vi koste å bo her, men byen ligger sånn på kartet omtrett mitt på øya, men er litt usikker på kvaliteten på veiene hit og til resten av øya. Er dette et bra sted å bo for oss under vår påsketur til Hellas påsken 2012-01-09

Her er webadressen http://www.avgonima.gr/index.aspx

Mixelite

Avgonima er jo et godt stykke fra Chios by, men det ligger midt i et "veikryss" med veier som går både hit og dit på øya, og veiene er av god kvalitet. Dessuten har man jo utsikt til solnedgangen fra Avgonima! Jeg har ikke bodd der, men hele landsbyen er nydelig restaurert, og det er to tavernaer der. Den ene ligger med utsikt utover havet og solnedgangen. Maten har pleid å være veldig god.

Pjokken

Web siden gir jo en god oversikt over priser og tilbud, så både tilgjengelighet og priser har du full
oversikt over der. De har både leiligheter og hus til leie. Kvaliteten er utmerket  :D
Som jeg prøvde å få frem tidligere så skal du slett ikke bekymre deg for veistandarden på Chios, den
er utmerket.

Landsbyen ligger jo oppe i høyden midt på øya, og det eneste som "bekymrer" meg når det gjelder
å anbefale overnatting her så tidlig på året, er at det ofte kan ligge regnvær over dette området, selv om
solen skinner både på øst og vestkysten.....














Pjokken

Vi gjorde forøvrig en liten test av den Tavernaen som ligger på torget i landsbyen (Høsten 2008)


Mixelite

Jeg kom over denne på facebook nettopp, og tenkte kanskje at den kunne være av interesse.

QuoteChios Nature Mike Taylor's updated "Checklist of the Orchids of Chios, Oinousses and Psara" has just been published.  Available directly from him at info@miketaylornaturalist.co.uk at £21 or 25 euros, it's a must for all orchid enthusiasts.

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | Today at 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...