Logg inn med Facebook eller Google!

Hvorfor ferierer du i Hellas?

Started by IngeS, 05. Apr 14, 18:00:33

Previous topic - Next topic

IngeS

Jeg har svært mange venner og bekjente som ferierer i Hellas. Noen kommer to turer i året andre en tur. Så mitt spørsmål til alle grekofile i forumet. Hvorfor ferierer du i Hellas og ikke i Spania eller andre charterdestinasjoner i Europa?
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Anders

Fordi jeg trives bedre....
Folket er hyggeligere og vennligere.... det er mindre kriminalitet.... jeg blir behandlet bedre.... ting er litt "på skjeivo" og det er tillatt... i det hele tatt, Hellas er bedre :-)
Jeg har reist en del i Spania også, og vet at der finnes mye interressant, men jeg kan liksom aldri slippe skuldrene helt ned der.... det kan jeg i Hellas.

Anders

Shame on you, people..... gi lyd fra dere og fortell. Eller vil dere helst feriere i Spania?

mouche

Har ikke tid, pakker for turen nedover til Kreta til uken! Og som jeg gleder meg til lyder, lukter, smaker, folket, naturen, huset vårt, stillheten, lyder av bjeffende hunder, vrinskende hester, sauer og geiter, påskefeiring, turer ved sjøen og i raviner, gode venner og vin.  og..og...og...

IngeS

Quote from: mouche on 05. Apr 14, 19:56:39
Har ikke tid, pakker for turen nedover til Kreta til uken! Og som jeg gleder meg til lyder, lukter, smaker, folket, naturen, huset vårt, stillheten, lyder av bjeffende hunder, vrinskende hester, sauer og geiter, påskefeiring, turer ved sjøen og i raviner, gode venner og vin.  og..og...og...


Mye mye bedre enn sangria og grisefest
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

fila

Vi har hatt mange trivelig turer til Spania, spesielt Kanariøyene. Ingenting å klage på. Likevel; vi trives mye bedre i Hellas. Vi setter stor pris på gjestfriheten, spesielt det vi har opplevd på alle de mindre hotellene vi har bodd på og på et utall av hyggelige tavernaer og butikker. Så er det noe med den litt tilbakelente stllen som vi ofte opplever, vi blir smittet av den og det er alltid en god følelse. Maten er vi blitt glad i. Hva er vel som en kveld på en hyggelig taverna med god mat og drikke sammen med gode venner. De mange turene rundt i Hellas med bil, motorsykkel eller ATV har gitt oss uforglemmelige minner. Nå gleder vi oss bare til de neste turene til Hellas og håper at de kan øke i frekvens etterhvert.


karri

05. Apr 14, 20:18:42 #6 Last Edit: 05. Apr 14, 20:20:42 by karri
Hvorfor?? Det er jaggu ikke så lett å svare på. Hvorfor "taper" man hjertet sitt til et sted/ en øy/ et land?! Jeg har ikke noe godt svar på hvorfor, det er rett og slett bare sånn!! Jeg har vært i Spania ved ett par anledninger, stor-by/shopping-ferie og øy/strand/bade-ferie, men - det er rett og slett ikke noe som frister til gjentagelse. Om grunnen er at mitt hjerte allerede var farget av de greske blå-hvite farger, hmm, jeg vet rett og slett ikke, jeg dro med et åpent sinn. Men hjertet ble ikke fanget!
Jeg har selv fått dette spørsmålet mange ganger. Og jeg har svart at det er en forelskelse!
.... - og hvorfor blir man forelska.... jo, fordi man liker det man ser, jeg liker meg rett og slett i Hellas. Jeg liker di små skjevhetene (som Anders nevnte), jeg liker skjønnheten, jeg liker atmosfæren, folket, klima, maten, vinen og ikke for å glemme - jeg liker meg selv når jeg er i Hellas.

Jeg er simpelthen forelsket i Hellas, mitt hjertet er tapt for alltid. :hjerte:

(Må nevne at jeg har prøvd ut andre land enn Spania også, men det er og blir Hellas som frister mest).
(Og sånn er det bare)  ;)
KARRI

Bremseth

Det er selvsagt meneskene, maten, tempo og roen.
Av alle de andre steden jeg har vært på ferie, også Spania, er det mer " kjøp, kjøp, kjøp"  og stress. I Hellas, spesielt ute på øyene, kan man senke skuldrene og nyete ett langt og godt Gresk måltid.
Vennlig folkeslag som er lett å komme i kontakt med.
Interessant kultur.
Pluss mye annet.

Andre steder er det litt for mye av den "standard" maten man for over alt. Spesielt typiske feriesteder i Spania, har jo flere engelse puber enn lokale. Unntaket er storbyene i Spania.
Engelsk pub i England er meget bra, det, men ikke nødvendigvis det jeg vil ha i hopetall andre steder.

Livaninavenn

Vi føler oss velkomne, trygge og lite utsatt for tyverier. Vi slapper av koser oss uten å bekymre oss for at ting skal forsvinne mens vi er oppe og spiser eller er ute og svømmer. Til sammenligning så har jeg hatt ferie i Italia hvor innstigningstyverier om natten - i komplekset der vi bodde- var nesten et daglig fenomen.

kari

Hvorfor jeg trives i Hellas... ja si det. Jeg tror det er noe jeg ikke helt klarer å sette fingeren på. En følelse jeg får inni meg når jeg er der. Også grekerne; passelig laydback og ting er litt på "skjeiva" som noen andre også har nevnt. Tempoet..... senke skuldrene og synke inn i det greske tempoet. Ikke noe stress; det kommer tid; tid til å ta ting som de kommer. Lukter, smaker, lune kvelder i solnedgangen...... mmmmmmmm.

Men for meg er det også viktig å se andre land, oppleve andre kulturer og nye plasser. Seinhøsten har vi seriøse planer om en tur til Cuba. Så kanskje er vi ikke i Hellas hvert år........ men alltid tilbake. Og der føler jeg meg aller mest hjemme.
Snille jenter kommer til himmelen, slemme jenter får det som de vil.

Tjorven

Må bare si meg enige i alle pro-Hellas-innleggene over  ;D :-* ;D  Etter 3 Interrailturer rundt om i Europa og en svipptur til Afrika, var det noe spesielt som skjedde i hjertet mitt da jeg endelig kom til Hellas. Noe som falt på plass, og jeg var "hjemme". Og dette hjemmet har så uendelig mange rom man fortsatt kan utforske, for den eventyrlystne  :)  Etter 30-35 års reising i Hellas, har jeg enda mye usett her, og ikke noe behov for å skifte beite. Og som alenereisende kvinne, kan jeg heller ikke tenke meg et tryggere sted å reise til  :)  Dessuten går det ikke an å sammenligne grekeres væremåte med spanjoler eller italienere, ingen tvil der heller, hvem jeg foretrekker og hvorfor  ;)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Fia

De andre innleggene her dekker også min oppfatning av Hellas. Jeg liker å se nye steder og nye land, når jeg får muligheten - det kommer jeg til å fortsette med. Men jeg vil alltid vende tilbake til Hellas. Har en egen følelse for det landet, der trives jeg og føler at jeg er velkommen! :D
Den som er lei av å reise er lei av livet...

Siste innlegg i forumet

Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....