Logg inn med Facebook eller Google!

Tjorven på Antiparos 2010

Started by Tjorven, 07. Jul 10, 18:51:29

Previous topic - Next topic

Diddi

:cheers: Oj så artig å høre.Har flere ganger tenkt på henne,men ikke tenkt på å spørre deg!! 10 valper ja,det er jenta si :compress:
Hadde håpet de kom mens vi var der!! Fødselen gikk bra da skjønner jeg!


:blob4:  :blob5:  :blob7:  :blob8:  :blob4:  :blob7:
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

Tjorven

Takk for koselige kommentarer, damer :)
Ja, fødselen hadde gått helt fint, og alle valpene var friske og fine. Jesper ville beholde en selv, og det skjønner jeg godt.

Neste gang tenkte jeg å ta dere med rundt på noen av tavernaene jeg spiste på, der jeg vet de har god mat. Jeg vet om iallfall to som frudiddi kjenner til ;) og sikkert flere andre Antiparos-farere også.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Tjorven

21. Jul 10, 15:54:02 #38 Last Edit: 27. Feb 12, 21:47:56 by Ole
Da tar vi en liten tavernarunde.   
Det skorter ikke på gode spisesteder på Antiparos, og selv om jeg bare har et lite utvalg her, tror jeg ikke jeg har vært misfornøyd med maten noe sted. Prisene er også midt på treet :)

Jeg legger ikke inn noe bilde fra Pavlo\'s Place her, siden jeg har flere bilder derfra allerede i denne tråden. Jeg må vel si at det er en av favorittene mine. Stort utvalg av retter, og stedet egner seg veldig godt til diverse selskaper og spesielle begivenheter. (Det var flere enn meg som feira bursdagen sin her   :occasion6:  )

Et annet sted jeg ofte frekventerte er familedrevne Taverna Yorgis. Som tidligere nevnt (og feilstavet  :colors: ) ligger denne midt oppi hovedgata, med bord på begge sider av veien. Ikke noe fancy her, men god hjemmelaga gresk mat i store porsjoner. Her er det alltid fullt, og selv om kelnersønnen Ben springer beina av seg, er han alltid like smilende og hyggelig. Mor er på kjøkkenet, mens far gjerne holder et våkent oppsyn gjennom sidevinduet.

Nå må jeg forresten fortelle om en hyggelig episode herfra. Jeg hadde nettopp satt meg, og venta på å få bestilt. På andre siden av veien lener far seg ut av vinduet, nikker til meg og hever glasset sitt til en skål. Jeg smiler tilbake, og viser at jeg ikke har noe å skåle med enda, men tar en fiktiv skålhilsen. Da ble det liv der inne. Far hopper opp, roper på Ben, og gestikulerer på beste gresk vis. I neste øyeblikk ankommer Ben med ei lita mugge vin, samt et glass raki  :drunken:  Far har igjen inntatt plassen sin, og NÅ kan vi skåle.

Det lille rakiglasset hadde forøvrig en artig påskrift: \"To nights less ordinary\", og det ble denne kvelden! Jeg syns dette var en veldig hyggelig gest fordi det var så uventa, og ikke er \"standard\" her, verken før eller etter maten (men det kan godt dukke opp et fat med melon på huset etterpå ;) )

Jeg hadde så lyst til å beholde glasset som et minne, og etter maten tok jeg mot til meg å spurte om det var greit. Ja, selvfølgelig, var svaret, men først måtte jeg ta en bånnski, befalt far, og fylte glasset til randen   :laughing6:  Da oppdraget var utført   :tongue1:  klaska han meg på ryggen og gliste. \"Good girl, good girl!\" Så ble glasset vaska, og pakka inn i en serviett til meg :)

------


Men nå løper visst tia fra meg her, så jeg får ta resten senere.
Bildet fra Taverna Yorgis er tatt etter stengetid, så det er derfor det virker litt \"øde og forlatt\".

There are no strangers, only friends we haven't met.

Tjorven

24. Jul 10, 14:44:31 #39 Last Edit: 27. Feb 12, 21:48:54 by Ole
Jeg fortsetter med tavernarunden.
Siden jeg ennå ikke har lært meg å få plassert tekst MELLOM bildene   :colors:   :colors: tar jeg billedteksten her:

1. Den asiatiske restauranten Oasis (også kalt Yam) er relativt nyåpna. Den ligger i en sidegate til venstre fra hovedgata. Den virker litt \"eksklusiv\", og er ikke et sted jeg ville ha spist alene. Derfor er jeg glad for at Tromsøfamilien også hadde lyst til å prøve denne, så vi gikk dit sammen.
Maten var kjempegod og litt over middels priset, men det som trakk ned helhetsinntrykket var vinprisene. Ei flaske vin koster fra 13€ og oppover. Det er jo ikke dyrt sammenlignet med norske priser, men på Antiparos var det temmelig overpriset. Vi ble anbefalt en rødvin som var grei nok, men ingen høydare, prisen tatt i betraktning.
Men vi hadde en fin kveld, smakfull mat i store porsjoner og hyggelig og oppmerksomt vertskap.

2. Argo er en koselig taverna som ligger litt i utkanten av bykjærnen, men er absolutt verd et besøk eller fler. Her spiste jeg ofte i fjor, da den ligger nær Maria\'s Place (og Kouros) der jeg bodde i fjor. Tavernaen er en familiebedrift, og drives av tre brødre. Yngstemann har tatt kokkeutdannelse i Athen, og overtatt kjøkkenet etter mor. Men den drives fortsatt i hennes ånd, med god hjemmelaget gresk mat, til rimelig pris. Foreldrene sitter alltid ved sitt faste bord og følger med, og prater med venner som kommer innom mens livet går sin vante gang.

På min andre kveld måtte jeg ta turen bortom, og ble tatt meget hyggelig imot. Kyss og klem og håndtrykk og velkommen tilbake av hele familien  :)
Bildet er fra en annen kveld, da jeg spiste sammen med Rogalandsparet jeg ble kjent med.

3. Stellas Garden ble et nytt bekjentsap for meg i år. Jeg fikk anbefalt den av greske Eleni på Babel, og hun vet hva hun snakker om. Stedet ligger i en gate bak torget (squeer\'n i enden av hovedgata) og kan virkelig anbefales. Noen bord er foran langs veien, men gå inn i hagen bak, så finner man denne idylliske oasen. Rolig og fredelig, rimelig og nydelig mat   :flower: 
Dessverre fant jeg denne tavernaen på tampen av ferien, ellers hadde jeg nok spist der flere ganger. Jeg prøvde husets spesialitet, svinekjøtt med poteter, og kjøttet var så mørt og godt at det smelta i munnen. Nam!

4. Helt nederst i hovedgata, første stikkvei inn til høyre fra havna ligger en typisk gresk fisketaverna. Her henger blekkspruter til tørk, og gjestene er for det meste grekere. Husker ikke navnet, og det var engelske Susan som tok meg med hit.  (Hun kjenner de fleste her, etter 17 år på Antiparos!) På dette stedet spiser du deg god og mett for en billig penge :)

Vi var begge sultne, og gikk selvfølgelig helt av skaftet med bestillinga: Store fisker, små fisker, krabbesalat, stekte succini og stekte poteter. Vi fikk mat i overflod, og ble nærmest mette bare av synet   :confused2:  :confused4: Det endte med at vi litt flaue  :colors:  forlot tavernaen med hver vår doggybag.
Jeg stekte litt av fisken til lunsj dagen etter, og småfisken delte jeg med nabokattene, som virkelig satte pris på festmåltidet   :cat:  :cat:

Dette er bare et lite utvalg, og jeg har også bilder fra Klimateria, en koselig taverna ved der jeg bodde. De bildene ble tatt med mitt andre kamera, og er ikke fremkalt enda, så de tar jeg senere.













There are no strangers, only friends we haven't met.

Riitta

Fina tavernor allihop :bom:  Börja längta efter och få äta i en taverna igen :colors: har ju varit hemma över en månad nu :cyclopsani:
Fast i dag lagade jag aubergine saganaki, så det var lite Greksmak i allafall :bom:
Kul och förlja med på din resa :flower:

Riitta

Tjorven

Tusen takk, Riitta :)  Ja, det er deilig å kose seg på en gresk taverna, og ikke minst; å få middagen servert   :thumbright:  
I dag er det forresten akkurat 1 mnd til neste Hellastur, (til Parga med Torill) Da blir det ekstra koselig å spise ute, når vi er to muntre damer på tur   :compress:
There are no strangers, only friends we haven't met.

filhellener

Takk for mange gode Tavernatips :-)

Flotte bilder og koselig lesestoff  :flower: - Stella\'s Garden  ser sååå koselig ut :-)
Vi \"rakk\" ikke så mange, Pavlos Place ble vår favoritt, virkelig deilig mat og g o d service, dit gikk vi flere kvelder :D

- ang fiskemåltider...  :wink:
- jeg ble inspirert til å legge inn et bilde jeg tok i Naoussa i juni, h å p e r det er OK?

S l i k  skal det se ut når v i r k e l i g fiskeelskere er ferdig med måltidet  :cat:

Kari

Tjorven

Hehe, antar det var noen   :cat:  :cat:  som hadde hatt festmåltid der, filhellener ;)  Det var temmelig skrapa oppi boksen jeg satte ut til Anti-kattene også, dagen etter fiskemåltidet vårt.
Skjønner godt at Pavlos ble deres favoritt  :)  Sjefen sjøl er alltid i godt humør, og slår gjerne av en prat.
There are no strangers, only friends we haven't met.

kaka

Her strømmer det over med fine bilder og historier, Tjorven. Virker som du hadde en kjempeferie, med masse hyggelige folk og fine opplevelser, - på et vakkert sted.! De morgenstille gatene likte jeg spesielt godt.
KariK

Tjorven

Takk kaka. Ja, jeg hadde en flott ferie  :)   med unntak av den skadede ankelen. Det ble en langdryg affære, og den er fortsatt vond og litt hoven  :(  Jeg har slitt av noen sener osv, og det tar tid før det gror.

Men, Antiparos er vakker ja   :flower:  Nå venter jeg på en film som er til fremkalling (hadde jo med mitt andre kamera også) og der har jeg noen idyller på lur, håper jeg  ;)
Nå blir det noen dagers pause, for i morgen drar jeg på hytta igjen.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Athina

Koser meg veldig med bilder og beskrivelser fra ferien din på Antiparos, Tjorven :cheers:
Yorgis\' taverna og Stella\'s garden ser fantastiske ut :cloud9: ...
Den som kan se skjønnheten i de små detaljer, vil alltid finne noe å glede seg over.

kari

Takk, takk for flotte bilder og små koselige historier.

VI drar nedover 24. august, og da spørs det om det ikke blir en tur innom antiparos. Vi var der sist i 2001, så det er vel på høy tid igjen da. Bildene og historiene dine har inspirert meg.
Snille jenter kommer til himmelen, slemme jenter får det som de vil.

Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...