Logg inn med Facebook eller Google!

Kos-Pserimos-Kalymnos, utflukt

Started by Tjorven, 03. May 08, 11:23:42

Previous topic - Next topic

Tjorven

Det nærmer seg ferie på Leros, og i den forbindelse er avreisen hjem fra Kos. \"Problemet\" er at jeg kommer til Kos på formiddagen, og flyet mitt går ikke før om natta. Jeg vil helst styre unna Kos by, og heller tilbringe  siste dagen/kvelden på et roligere sted.

Da hadde Pserimos vært midt i blinken, men siste rutebåt via Kalymnos går allerede i 16.00-tida :(
Men det går jo utfluktsbåter til begge øyene fra Kos. Noen som vet når og fra hvor? Eller har dere andre forslag hvor jeg kan dra for en avslappende dag?

Tenkte forresten å dra rett fra Kos havn til flyplassen for å sette fra meg bagasjen først. Fins det oppbevaringsbokser der?
Dette ble mye på en gang, men håper noen Kos-eksperter kan hjelpe meg her  :flower:
There are no strangers, only friends we haven't met.

Marit

Om det er oppbevaringsbokser på Kos flyplass vet jeg faktisk ikke. Har aldri hatt behov for det heller.

Når det gjelder slike utfluktsturer, så er det flere slike båter som ligger i havna i Kos by. De fleste har vel en \"3 islands tour\", og går fra Kos ca kl 10-11 og returnerer til Kos igjen en gang rundt ca kl 17. Det betyr vel at du likevel vil ha en del timer på Kos. Nå er det lenge siden jeg har tatt en slik tur, så om noen andre her har noe mer utfyllende info er jo det fint.

Nå er det jo flere andre steder på Kos enn Kos by, du har f.eks. Tingaki, Kardamena, Masthihari.
It ain't no sin to be glad you're alive

If I should fall behind, wait for me

Riitta

Från Mastihari går ju båtar över till Kalymnos ganska ofta. Det tar högst tre kvart och komma dit och dom snabba båtarna går ännu fortare :bom:


Riitta

Tjorven

Takk for det, Marit. Nå har jeg også funnet ut at det går ei ferje fra Lakki på Leros kl 19.40, men den går visst bare til Kalymnos, ifølge gtp.gr. Videre går det ei lita ferje derfra til Kos (Mastichari) kl 20.30. Da kan jeg eventuelt være der til flyet går, og derfra er det jo ikke så langt til flyplassen heller. Må forresten finne hvor lang tid det tar fra Leros til Kalymnos, om jeg rekker det. Går alle ferjene fra Potia?

Ps. Fant ut at ferja fra Leros ankommer Kalymnos først lk 21.05 :( Er det noen muligheter for å komme seg derfra til Kos senere enn dette? Hvor finner jeg opplysninger om disse småbåtene, Riitta?
There are no strangers, only friends we haven't met.

Riitta

Jag har tittat på Kalimeras förtasida, där står det \"båttider\" och klickat mig vidare där. Har för mig att jag har sett samma adress här på forumet,men kan inte hitta det nu :cyclops:

Vad jag hittade var att sista båten till Mastihari från Kalymnos går 20.30.
Tycker det låter lite konstigt. Nån annan kanske kan hitta en senare tid :cyclops:

Riitta

Tjorven

Har sett både på gtp.gr og Dodekanses SeaWays men på sistnevnte fant jeg kun ruter fra -07. Det sto at ruter for 08 også var kommet, men hvor i all verden er de??? Uff, at det skal være så vanskelig da  :homework:
There are no strangers, only friends we haven't met.

Svein~B

Jeg vil advare deg mot å kjøre et så stramt opplegg, Tjorven. Det går mest sannsynlig bra, men det er en viss risiko for at ei forsinket eller innstilt ferje gjør at du ikke rekker flyet. Jeg skjønner at du ikke vil tilbringe dagen i Kos by, men hva med Kefalos? Det er en liten by i den andre enden av øya. Jeg mener at det lureste er å tilbringe hjemreisedagen på den øya du skal fly hjem fra, for sikkerhets skyld.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

polyanna

Hallo Tjorven.
Sant og si - her tror jeg ikke det finnes veldig gode løsninger.

Jeg har reist via Kos flere ganger. Pserimos ville jeg ha skippet. Det er liksom bare en øy til...uten spesielle kjennetegn.

Ankommer du Kos by, fra Leros, om formiddagen:

A) Ta eks. taxi til bussholdeplassen inne i byen, så buss til Tigakistranden og kos deg på stranden til solen går ned. Spis et hyggelig måltid etter solnedgang og bli der så lenge du vil eller orker (tavernaen vil sikkert ta vare på bagasjen i mellomtiden) . Ta så en taxi till flyplassen. Sov på en benk utenfor - en stund.

B) Ta inn på et hotell - Koala eks. ved marinaen har nattresepsjon, det er billig der i juni - alternativt et \'room for the night\' så billig som mulig, taxisjåførene kan den slags, eller noe andre her kan anbefale - finn en strand og hygg deg. Dernest - Kos by kan være riktig så hyggelig om kvelden. Bargaten er ikke synonymt med Kos by. Ta en gåtur, se Hippokrates tre, torget etc. Så soving, vekking og reis via forhåndsbestilt taxi til flyplassen.

Ankommer du Mastichari (via eks. Kalymnos) - finn et billig overnattingssted, spør i en av tavernaene ved havnen ( om det kan kalles havn?) - slapp av på stranden og hygg deg på tavernaene før du sover noen timer. Litt hippiaktig miljø. Få noen til å forhåndsbestille taxi.

Kanskje ikke de tipsene du ønsker. Har selv prøvd å sove på en benk utenfor flyplassen. Det går, det også. Men med årene foretrekker jeg en seng. Ellers- Kardemena er ikke stedet om du vil sove, enten det er på stranden eller i sengen!

polyanna

Hei igjen.

I fjor i juni hadde hotell Eleni i Kos by - sentralt - rom til 11 Euro pt. natt. Uen Ac, men det går jo. Spør Harald...

Tjorven

Takk for gode tips, Svein og Polyanna. Det er nok best å holde seg på Kos denne siste dagen, når alt er så usikkert  :idea: Har vært i Kefalos (var 1 uke i Kamari og 1 i Kos by i -86) så da frister Mastichari mest. Der kan jeg bade og kose meg hele dagen, og så ta en tur innom Andimakia før jeg setter kursen mot flyplassen. Har ikke vært på noen av disse stedene før, men de virker å være etter min smak  :bom:

Flyet går ikke før over 5 om natta, så da går det sikkert greit å finne seg en benk på flyplassen og sove noen timer først.

Noen som har tips om en koselig taverna i Andimakia, forresten? Hadde vært deilig med skikkelig god gresk mat og hyggelig stemning den siste kvelden  :flower:
There are no strangers, only friends we haven't met.

polyanna

Hei igjen.

Skulle du \'mellomlande\' i Mastihari - det finnes en ok lokal nettside med en del info; også oversiktskart over gatene/tavernaene etc. - Stedet har en avslappet atmosfære og du kan sikkert få gode tips når du ev. kommer dit.   www.mastihari.com

Tjorven

Takk igjen, Polyanna. Jeg tror nok det beste er å ha base i Mastihari. Tenkte ikke på å ha et rom i utgangspunktet, men tror nesten jeg må det. Trenger jo et sted å dusje/stelle meg etter en dag på stranda, og godt å ha sitt eget å trekke seg tilbake til. Kanskje blir det noen timers søvn også ;) Da kan jeg også dra direkte dit med pikk-pakket mitt. Så nå kan jeg se fram til en stressfri dag på Kos :)
Det å forhåndsbestille taxi til flyplassen var et lurt tips, og nå skal jeg sjekke ut den web-siden.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...