Logg inn med Facebook eller Google!

Hva passer for oss?

Started by Ole, 15. Jan 08, 19:01:35

Previous topic - Next topic

Tommy

Quote from: \"Svein~B\"
Quote from: \"bengalow\"Mixelite, i så fall är ju inte heller Karpathaos \"rätt\" ögrupp\", fan så mycket nimmare att komma till Chios ändå, det går ju färjor hela tiden...! Och så ligger ju Samos på vägen, det kanske är något? JohnS upplevde ju Samos stad/Mytilini, som perfekt, och stränderna där är inte illa!!

Hele tida er vel å overdrive, Bengalow. I fjor gikk det ei ferje pr. uke. Men det er i hvert fall direkteforbindelse, noe det ikke er til Karpathos. Jeg mener at Chios også er for langt unna for en to-ukers tur. Samos, jo, kanskje, men styr utenom Pythagorion, Kokkari, Ireon og Votsalakia da i hvert fall. Noen av strendene er fine, ja, men de ligger avsides og er vanskelige å finne.

Vanskelige o finne fina stränder på Samos ? Det är inte min oppfattning i vart fall. Möjligvis i fall du bor o bara är i Pythagorion hela tiden. Då är det kanske vanskeligt o finna de där riktigt fina pärlorna, men det går an i Marathokambos för exempel.
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

bengalow

Åh nej, så stor är inte Chios, Tommy! Det är bara så, att det finns så otroligt mycket att se och uppleva, så den kan vara \"för stor\" att upptäcka på 14 dagar. Men den har allt, från \"storstad\" till minsta \"by\", mycket goda stränder, men framför allt, så är den inte turistmässigt anpassad, som många andra mindre ställen är. Livet levs normalt, med eller utan turister. Man märks inte på Chios, man bara finns där bland befolkningen, vilket jag tror är en önskan hos Ole.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Tommy

Quote from: \"bengalow\"Åh nej, så stor är inte Chios, Tommy! Det är bara så, att det finns så otroligt mycket att se och uppleva, så den kan vara \"för stor\" att upptäcka på 14 dagar. Men den har allt, från \"storstad\" till minsta \"by\", mycket goda stränder, men framför allt, så är den inte turistmässigt anpassad, som många andra mindre ställen är. Livet levs normalt, med eller utan turister. Man märks inte på Chios, man bara finns där bland befolkningen, vilket jag tror är en önskan hos Ole.

Det du skriver här var ungefär det jag menade med stor, det finns säkert mycket att oppleva där som räcker till för flera turer, tror jag, och om man vill en varierande rundresa. Liksom på andra större öar :-)

Men nu glider vi/jag visst utanför tråden här ;-)
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Svein~B

Quote from: \"Tommy\"
Quote from: \"Svein~B\"
Quote from: \"bengalow\"Mixelite, i så fall är ju inte heller Karpathaos \"rätt\" ögrupp\", fan så mycket nimmare att komma till Chios ändå, det går ju färjor hela tiden...! Och så ligger ju Samos på vägen, det kanske är något? JohnS upplevde ju Samos stad/Mytilini, som perfekt, och stränderna där är inte illa!!

Hele tida er vel å overdrive, Bengalow. I fjor gikk det ei ferje pr. uke. Men det er i hvert fall direkteforbindelse, noe det ikke er til Karpathos. Jeg mener at Chios også er for langt unna for en to-ukers tur. Samos, jo, kanskje, men styr utenom Pythagorion, Kokkari, Ireon og Votsalakia da i hvert fall. Noen av strendene er fine, ja, men de ligger avsides og er vanskelige å finne.

Vanskelige o finne fina stränder på Samos ? Det är inte min oppfattning i vart fall. Möjligvis i fall du bor o bara är i Pythagorion hela tiden. Då är det kanske vanskeligt o finna de där riktigt fina pärlorna, men det går an i Marathokambos för exempel.

Stranden i Marathokampos består av atskillig mer stein enn sand. Jeg har oppfattet Ole sånn at det ikke er det han er ute etter. Hvis det er Kambos du mener, så er vannet der veldig forurenset til tider. Jeg ville ikke latt mine barn bade der. Dessuten vil jeg kalle sistnevnte sted for turistghetto (light).

Jeg fant noen av perlene, men jeg vil fortsatt påstå at de ligger avsides og er vanskelige å finne.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Riitta

Samos tycker jag också skulle passa Ole och sällskapet utmärkt :bom:
En härlig ö och mycket och upptäcka för alla :bom:

Svein.Du måste väl ha varit på Massouri och Myrties när det har varit folk där som är på utflykt från Kos :cyclopsani:
För när vi har varit där  så har vi nästan blivit bekymrade att det har varit så lite turister för att alla små tavernor och hotell skall kunna klara sig.

Riitta

Tommy

Ja kära SveinB, du har din subjektiva oppfattning o andra ( till exempel jag ) har en annan.  På denna stranden trivdes vi gott, när vi var där. Och särdeles svår var den ikke att fina heller, o boende finns det att finna i närheten om man vill det. Jag skulle ikke tveka att låta mindre barn bada där. Det är inte lätt att råda vad andra ska göra, för vi är alla olika och har olika oppfattning om vad som är vad, därför är detta inget direkt råd till Ole.
Det är bara så att jag opponerar mot din oppfattning av Samos o strändernas tillgänglighet o duglighet på ön i fråga, jag tycker helt enkelt du har fel när du påstår att dom är otillgängliga o svåra att finna. Det var dom inte för oss i vart fall, inte efter vår tycke o smak.

\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

bengalow

Ja, det är inte lätt att välja efter alla tips, Ole! Var och en snackar för sin sjuka mor, och det är väl förståelligt. Du har ju sådan erfarenhet själv, att du skulle kunna råda oss vart vi bör resa! Det ville vara kula att höra var ni hamnar till slut!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Riitta

Ole,jag tror nästan att det är svårt och hitta öar som INTE passar :bom:
Jag har aldrig ännu varit på någon ö som jag har tyckt är dålig :cyclopsani: Alla har väl sin charm på olika sätt :bom:
Riitta

Svein~B

Quote from: \"Tommy\"


Dette er vel ei av de tre strendene som heter Psili Ammos? Denne ligger litt vest for Votsalakia? Eller tar jeg feil?
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Quote from: \"Riitta\"Ole,jag tror nästan att det är svårt och hitta öar som INTE passar :bom:
Jag har aldrig ännu varit på någon ö som jag har tyckt är dålig :cyclopsani: Alla har väl sin charm på olika sätt :bom:
Riitta


Akkurat dét kan jeg også skrive under på!  :-)
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Ole

Takk for mange gode tips! Det er så mange fine øyer i Dodekanesene at det er vanskelig å velge. Det blir garantert noen dager på Kos før vi reiser hjem, og da trolig i Tigaki. Ser for meg at det er ganske barnevennlig der (mye bølger??). Ellers så er det nok for langt både til Chios og Karpathos. Uansett er dette to øyer som står langt oppe på lista, men det får bli en annen gang. Samos er vel kanskje på grensen når det gjelder reiselengde. Vi har vært i Pythagorion en gang før, og likte oss godt der. Kanskje blir det en dagstur dit fra Patmos? Hvem vet. Etter ei uke kommer det en person som skal være sammen med oss den siste uka, så det er jo en fordel å ikke være alt for langt unna Kos.

Tommy

Quote from: \"Svein~B\"[/quoteDette er vel ei av de tre strendene som heter Psili Ammos? Denne ligger litt vest for Votsalakia? Eller tar jeg feil?

Öster om Votsolakia vill jag säja, och åt det hållet ligger ju också Psili Ammos , men då är du ändå på fel plats o fel strand min vän.

Stranden är här på kartan utmärkt med rött, kanske du finner ett annat namn än Marathokambos på platsen om du vill, men så är det ju i Grekland, kärt barn har många namn  :flower:  

\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...