Logg inn med Facebook eller Google!

Hva passer for oss?

Started by Ole, 15. Jan 08, 19:01:35

Previous topic - Next topic

Ole

Vi er:
Fire voksne 35-37 år.
To voksne 60-62 år.
Fire barn 4-9 år.

Vi skal:
Loffe to uker i Dodekanesene fra 3. juli. Vi starter og avslutter på Kos.

Vi vil:
Ha barnevennlige strender. Helst sand eller nesten sand.
Ikke ha for mye trafikk og annen støy.

Vi ønsker:
Å bo nært ei brukbar strand.
Ikke noen turist-ghetto.

Hvor reiser vi og hvorfor? Forslag til rute?
Takk!

Barbro

Svaret må være Lipsi :bom: . Synes å huske? at du,Ole,syntes det var for stille der,men...aldersgrupperingen tatt i betraktning..lykke til :flower:
Med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise..

Riitta

Karpathos förstås. Där trivs alla åldrar och det finns stränder som passar för barn i den åldern och mycket och upptäcka för alla :bom:
Har absolut inte upplevt Karpathos som någon turisgetto,utan en trivsam plats att vistas på :bom:
Vi i familjen är ju runt 60, en 35,en 12 och alla tycker om Karpathos :cheers:

Riitta

Svein~B

Jeg synes at Karpathos blir for langt unna for en to ukers tur fra Kos og det er ingen direkte forbindelser.

Jeg mener at det beste er å dra nordover fra Kos. Der ligger øyene tett og det er hyppige forbindelser. Jeg synes at både Patmos og Lipsi passer til beskrivelsen. På Leros blir det kanskje for mye trafikk i trange gater, men strandstedene er rolige, bortsett fra et lite stykke i Alinda. På Kalymnos vil jeg si at det er turistghettoer rundt de fineste strendene Kantouni og Massouri. Telendos og Pserimos er også praktfulle alternativer, veldig små øyer uten trafikk.

Jeg ville tatt de mest fjerntliggende øyene først, altså først Patmos og så Lipsi. Fra Kos til Patmos går det ferje tre ganger i døgnet eller oftere. Det er også flere forbindelser pr. dag fra Patmos til Lipsi og fra Lipsi til Kos. Jeg ville vel ha tatt noen dager på Kos på slutten av ferien. Jeg har ikke vært der selv, men noen sier at Kefalos i sør er en perle.

Hvis dere velger varianten med Telendos og Pserimos, så spiller det liten rolle hvilken av disse øyene dere tar først og sist. Disse øyene ligger så nær Kos at dere kan være der fram til avreisedagen hvis dere ønsker det, såfremt ikke værmeldingen tilsier noe annet.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

bengalow

Jag tycker det verkar vara upplagt för Chios, Ole!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Mixelite

Quote from: \"bengalow\"Jag tycker det verkar vara upplagt för Chios, Ole!!

Det tenkte jeg også Bengalow! Helt til jeg så at vi ikke er i rett øygruppe. Hadde det ikke vært for det, hadde jeg sagt Chios :)

Og hvis noen sier \"Chios er for langt fra alt annet til å være noen loffeøy\", så sier jeg \"loff på Chios!\" Tenk så praktisk. Ingen båter, men likevel nye, spennende bosteder hver dag om man vil ;-)

- Men Ole lander altså på Kos...

Riitta

Fast jag fattar inte hur du Svein får lilla Massuori och Myrties till turistgetto :cyclopsani: Visst finns det turister,men det har aldrig varit trångt på någon strand eller taverna när jag har varit där.
Turistgetto anser jag vara ställen där solstolarna står i många leder och inkastare står i varje hörn. Hittills har jag aldrig sett en inkastare varken på Massouri eller Myrties. Fast det kan ju ha ändrat sig på 3 år :cyclopsani: Alla hotellen är högst tre våningar. Oftast små familjpensionat :bom: Är inte arg på deg Svein,men måste ju försvara mitt \"hem\" :bom:

Fast Ole. Tycker fortfarande att Karpathos skulle passa er jättebra :bom:

Riitta

Svein~B

Quote from: \"Riitta\"Fast jag fattar inte hur du Svein får lilla Massuori och Myrties till turistgetto :cyclopsani: Visst finns det turister,men det har aldrig varit trångt på någon strand eller taverna när jag har varit där.
Turistgetto anser jag vara ställen där solstolarna står i många leder och inkastare står i varje hörn. Hittills har jag aldrig sett en inkastare varken på Massouri eller Myrties. Fast det kan ju ha ändrat sig på 3 år :cyclopsani: Alla hotellen är högst tre våningar. Oftast små familjpensionat :bom: Är inte arg på deg Svein,men måste ju försvara mitt \"hem\" :bom:

Fast Ole. Tycker fortfarande att Karpathos skulle passa er jättebra :bom:

Riitta

La oss kalle Mirties og Massouri for turistghetto light da? :-) Det er klart det fins grader av det, men i det selskapet som vi ellers snakker om her, så vil jeg regne både Mirties og Massouri som turistghettoer. Det er steder der charterselskapene stuer sammen turister slik at det i hvert fall i turistsesongen er atskillig flere turister enn grekere der. Det er i hvert fall mitt inntrykk, men jeg var ikke der i så veldig mange timer akkurat. Her får jeg legge til at jeg for min del faktisk ikke har noe imot å bo i turistghetto, men Ole og flokken vil altså helst slippe, derfor nevnte jeg Mirties og Massouri som de to eneste stedene i området som det er lurt å styre unna. Jeg vil også regne Kantouni og Linaria som turistghetto light.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Tommy

Quote from: \"Riitta\"Fast Ole. Tycker fortfarande att Karpathos skulle passa er jättebra :bom:
Riitta

Det tror jag mä, utan att ha satt min fot på Karpathos under ens en timme :bom: , så skulle jag lita helt o fullt på ditt omdöme Riitta, så mycket erfarenhet som du och din familj har av ön :-)

( Det gäller för all del dina erfarenheter av Kalymnos osså ;-) )
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

bengalow

Mixelite, i så fall är ju inte heller Karpathaos \"rätt\" ögrupp\", fan så mycket nimmare att komma till Chios ändå, det går ju färjor hela tiden...! Och så ligger ju Samos på vägen, det kanske är något? JohnS upplevde ju Samos stad/Mytilini, som perfekt, och stränderna där är inte illa!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Tommy

Quote from: \"bengalow\"Mixelite, i så fall är ju inte heller Karpathaos \"rätt\" ögrupp\", fan så mycket nimmare att komma till Chios ändå, det går ju färjor hela tiden...! Och så ligger ju Samos på vägen, det kanske är något? JohnS upplevde ju Samos stad/Mytilini, som perfekt, och stränderna där är inte illa!!

Näe jag tror mer på det som Mix säjer att till Chios är det enklare att ta sig direkt med flyg, eller med båt via Athen, o sen landluffa där om man har lust med det, som på fastlandet ungefär, så stoooooor som den ön är ;-)
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Svein~B

Quote from: \"bengalow\"Mixelite, i så fall är ju inte heller Karpathaos \"rätt\" ögrupp\", fan så mycket nimmare att komma till Chios ändå, det går ju färjor hela tiden...! Och så ligger ju Samos på vägen, det kanske är något? JohnS upplevde ju Samos stad/Mytilini, som perfekt, och stränderna där är inte illa!!

Hele tida er vel å overdrive, Bengalow. I fjor gikk det ei ferje pr. uke. Men det er i hvert fall direkteforbindelse, noe det ikke er til Karpathos. Jeg mener at Chios også er for langt unna for en to-ukers tur. Samos, jo, kanskje, men styr utenom Pythagorion, Kokkari, Ireon og Votsalakia da i hvert fall. Noen av strendene er fine, ja, men de ligger avsides og er vanskelige å finne.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...