Logg inn med Facebook eller Google!

Er Hellas "syden"?

Started by Ole, 08. Jul 09, 21:34:00

Previous topic - Next topic

Tjorven

Finn fram popcorn, Mix. Jeg har vin, gjør seg det og ;) ;) ;)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Ole

Det er kanskje forskjell på \"å reise til syden\" og \"å reise på sydentur\"?

Stedet \"Syden\" er vel strengt tatt landene på nordsiden av Middelhavet. Det er mange måter å reise dit på. Reiser man med Star Tour til Mallorca er man vel på en \"sydentur\", men neppe hvis man reiser til Roma for å se Paven preke. Selv om man da likevel har reist til \"syden\".

Barbro

Syden?Morsom diskusjon egentlig :colors: ...
For meg er syden noe et begrep som omfatter noe helt annet enn Hellas,det kunne faktisk aldri falt meg inn å kalle et sted i Hellas syden..Hvorfor vet jeg ikke..kanskje det er noe i hjernemassen som assosierer med glimt jeg har sett fra et program som heter noe sånt som charterfeber?Subjektivt..skrekk og gru!
Heldigvis er vi alle forskjellige..noen liker mora,noen liker datra..
Med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise..

Tjorven

Der har du et godt eksempel på syden-turisme ja, Barbro. Men som sagt, smak og behag...
There are no strangers, only friends we haven't met.

Ole

Søker man etter sydenbilder i Google får man dette: http://images.google.no/images?gbv=2&hl=no&sa=1&q=syden&btnG=S%C3%B8k+etter+bilder&aq=f&oq=

Kanskje det kan være en indikasjon på hva \"syden\" er?

Et Google-søk viser også at mange skriver syden med stor \"S\", bl.a. Dagbladet gjør det. Kan det være rett da???

Tjorven

Quote from: \"Ole

Et Google-søk viser også at mange skriver syden med stor \"S\", bl.a. Dagbladet gjør det. Kan det være rett da???[/quote
Nei, det er jo ikke noe egen-navn, menblir jo omtalt som om det var et eget land (ikke rart at unger tror det er det ;) )
Skrev det med stor S i tidligere innlegg bare for å understreke det,selv om det var litt misvisende.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Atle

Quote from: \"Admirala\"
Quote from: \"Mixelite\"Jeg sier Hellas, og blir vel også litt snurt når noen kaller det syden, men det er jo egentlig det der er hvis man i det legger sydligere strøk med sol og varme.

Men i Kalvøs verden ville han for eksempel ikke kalt Madrid eller Thessaloniki Syden (antar jeg, det er lenge siden jeg leste boken). Syden som merkelapp er ganske spesifikt, føler jeg. Også fordi det i formuleringen \"Jeg skal til Syden i sommer\" ligger at man skal på sol- og badeferie ved Middelhavet eller deromkring. Skal man f.eks. på kultur-tur til Hellas eller Italia, eller for den saks skyld til Sør-Afrika, bruker man da ikke formuleringen Syden?

Jeg har da intrykket at mange her inne ligger på stranda om dagen ( hva ellers skal man gjøre i 40 graders varme ;) ) og de er ikke i syden ?
Jeg har den unike evnen at jeg på under 15 minutter kan si om det er en rød eller hvit vin hvis det er bra lyst i lokalet.
Sitat: Torkjell Berulfsen

xristina

Du store allpakka - er det mulig å ha en diskusjon om dette... :-D Det er da vel det samme hva man kaller det? syden, Syden, Hellas, Spania... Dette blir litt sånn \"nåde-deg-om-du-reiser-på-chartertur-da-mangler-du-kulturell-intelligens\".

Det er jo ikke annet enn en fellesbetegnelse på de sydlige strøkene.

Fra Wiki:
\"Syden kan også bety Middelhavsområdet.

 Kompassrose: S markerer sydSør eller syd er en av de fire himmelretningene. Den motsatte himmelretningen er nord.

Syd er regnet som retningen mot den sydlige enden av aksen som jorden roterer rundt, kalt Sydpolen eller den geografiske sydpolen. Sydpolen ligger i Antarktis. Magnetisk syd er retningen mot den magnetiske Sydpolen som ligger et stykke unna den geografiske.

På kompasset er syd gitt ved retningen 180 grader eller 200 gon.
Dersom man er vendt øst, er syd retningen til høyre.
På en flyplass vil en sydvendt landingsbane ha nummer 18 etter kursen til det landende flyet (180 grader).
Man benytter ofte sydligere strøk for å snakke om områder som ligger syd for oss, og da gjerne syd for ekvator. Syden ble først og fremst benyttet om Syd-Europa, og da spesielt når man snakker om ferie, for eksempel sydenferie. Etterhvert har syden i denne sammenhengen blitt brukt om andre solfylte feriesteder.\"

Hellasfrelst

Syden er vel egentlig en forkortet betegnelse for sydlige breddegrader, er det ikke det da?!? Så det omfatter vel flere land. Men jeg bruker ikke den betegnelsen når jeg skal ut og reise. Når jeg skal til Hellas, så sier jeg at jeg skal til Hellas.
:flower:
i zoi ine tora - livet er nå

brit

Har aldri sagt at jeg skal til syden når jeg skal til Hellas! I mine ører blir det helt feil! :flower:

xristina

Jeg sier også Hellas - eller vanligvis enda mer spesifikt; Kos. Men jeg får ikke grøsninger på ryggen eller ståpels bak øra som folk sier at de skal til Syden og mener et sted i Hellas. Det er bare en talemåte.

Det jeg derimot får grøsninger på ryggen av er når folk sier Koooos og ikke Kåss! ;-)

Men for å svare på overskriften; JA - Hellas er \"syden\" - uansett hvordan man vrir og vrenger på det - liker eller misliker det... ;-)

Atle

Tja jeg sier også at jeg skal til Naxos eller Skopelos eller Lanzarote eller Gran Canaria eller ........................  men det er vel helt individuelt hva en kaller plassen ? Har aldri tenkt over det når noen sier de skal til syden og mener Naxos før dette kom på tapeten her og tror ikke jeg kommer til å bry meg noe mer nå :)
Jeg har den unike evnen at jeg på under 15 minutter kan si om det er en rød eller hvit vin hvis det er bra lyst i lokalet.
Sitat: Torkjell Berulfsen

Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...