Logg inn med Facebook eller Google!

Nytt speilreflekskamera...

Started by xristina, 17. Feb 09, 12:28:07

Previous topic - Next topic

toralfsan

Generelt om speilreflekskameraer:

Eller systemkameraer, som jeg heller vil bruke som betegnelse. (Systemkameraer har til felles at de inngår i et system med flere komponenter og bruker utskiftbare objektiver. Ikke alle er speilreflekskameraer).

I dag skal man ha svært sære behov for å måtte velge bestemte kameraer eller kameramerker. Faktum er at alle dagens systemkameraer gir så bra bilder at det er fotografen selv som er den største begrensningen, det gjelder ikke bare amatører. Jeg pleier å si til folk som spør at de bør prøve i hånden et par alternativer de liker, og så velge det som føles best for dem. Bildene blir bra nok likevel. Ofte lønner det seg  å putte litt mer i objektiv og litt mindre i kamera når man bruker opp pengene man har satt av. Nest etter fotografen selv, er nemlig objektivet viktigere for bildene enn selve kameraet. Kameraer er i grunnen overvurdert. Dessuten: Har du et merke fra før, skal det i dag veldig mye til for å ha en saklig grunn (les: oppnå bedre bilder) for å bytte til et annet merke, siden du i de aller fleste tilfeller må kjøpe helt nye objektiver også.

Likevel, det er helt klart at systemkameraer gir entusiasten større potensial for gode bilder enn kompaktkameraer gjør. Med svært få unntak vil overgangen fra kompaktkamera til systemkamera føles som en klar forbedring - bortsett fra hvor mye du må bære på. Norge er uten sammenligning det land i verden der flest kjøper og bruker systemkameraer og digitalkameraer i det hele tatt. Vi kjøper omtrent like mange kameraer som svenskene, enda de er dobbelt så mange som oss.

Nå er det jobben min å skrive om fototeknikk, og hva jeg skriver her, er basert på praktisk utprøving og teknisk testing av nær alle systemkameraene som er kommet de seneste 10 årene (ca. 100 stk), og et tresifret antall objektiver. Det viktigste jeg har lært av det, er at nesten alle overvurderer utstyrets betydning og undervurderer betydningen av egne ferdigheter. Jada, jeg har gått i fella selv, også.

For tiden holder jeg på med en bok om fotografering, som kommer ut neste vinter. Den vil legge vekt på de ferdighetene som utgjør en forskjell for bilderesultatet (og ha en masse Hellasbilder, siden det er der jeg helst reiser privat). Jeg tar gjerne i mot tips om fotosteder og spørsmål om praktisk fotografering, men ber om forståelse for at jeg ikke kan svare alle og en hver privat. I forumet her vil jeg imidlertid gjerne delta - fint å kombinere Hellasinteresse med fotografi.

xristina

Så bra, toralfsan, at du som \"viter\" sier at mitt kamera er bra! :-) Det liker jeg å høre.

Jeg kjøpte huset brukt av en tidligere sjef, som jeg vet har behandlet det med andakt og følelse. Men han har nok knipset titusenvis av bilder med det, og jeg synes faktisk at bildene har blitt merkbart dårligere de siste månedene. Det kan ha sammenheng med at gikk i bakken her i sommer... Kanskje kan jeg bare levere det inn til service, eller kanskje skal jeg benytte anledningen til å kjøpe meg et helt nytt et? Det er der jeg er nå...

Jeg er laaaaaaaaaaaaaaangt fra en god fotograf, men jeg synes det er moro! Og jo mer jeg knipser, jo morsommere blir det. Og når jeg er i en god periode, synes jeg også at komposisjonen av bildene blir bedre. :-)

Grunnen til at jeg skrev først at det var en fordel om Tamron kunne brukes på det, var først og fremst prishensyn. Tamron har i alle fall vært noe billigere enn f.eks. Pentax objektiver.

LiveView er kjekt å ha når jeg knipser over folkemengdre/gjerder/murer o.l. som jeg synes er morsomt. Sist jeg savnet det var når eldstemann var forteller i et julespill, og foran meg sto fire rekker med mennesker. Jeg måtte jo bare knipse i blinde, og bommet på de fleste... Men LiveView kunne jeg i alle fall sett om jeg var i nærheten. :-)

Heidrun

Husk at autofokusen er raskere når et kamera ikke er i Live wiew.
Og sett som sagt pengene på et objektiv som er lyssterkt
Yamas til livet og til

toralfsan

Quote from: \"xristina\"Det kan ha sammenheng med at gikk i bakken her i sommer... Kanskje kan jeg bare levere det inn til service, eller kanskje skal jeg benytte anledningen til å kjøpe meg et helt nytt et? Det er der jeg er nå...

Merker du at bildene ikke er like bra og det har gått i bakken, er det en god grunn til å få kyndig service. Kameraer bør faktisk ha service akkurat som biler.

Quote from: \"xristina\"Grunnen til at jeg skrev først at det var en fordel om Tamron kunne brukes på det, var først og fremst prishensyn. Tamron har i alle fall vært noe billigere enn f.eks. Pentax objektiver.

Man får gjerne hva man betaler for, og originalobjektivene er ofte litt mer forseggjorte. Tamron har mye bra, men de billigste er ikke nødvendigvis noe godt kjøp (det samme gjelder originalobjektiver). Også Sigma og Tokina har objektiver for flere kameratyper - Tokina vel ikke for Pentax, de har samme eier og flere objektiver som er nær identiske.

Quote from: \"xristina\"LiveView er kjekt å ha når jeg knipser over folkemengdre/gjerder/murer o.l. som jeg synes er morsomt. Sist jeg savnet det var når eldstemann var forteller i et julespill, og foran meg sto fire rekker med mennesker. Jeg måtte jo bare knipse i blinde, og bommet på de fleste... Men LiveView kunne jeg i alle fall sett om jeg var i nærheten. :-)

Det forstår jeg, men skal du virkelig bruke denne muligheten (fin også nær bakken, f.eks. til blomsterbilder), så bør skjermen kunne vippes, evt. også vris. bare Olympus, Panasonic og Sony har slike muligheter på noen av sine systemkameraer.

streamer

Hei alle sammen! Går med planer om å investere i speilrefleks. På elprice.no kan jeg få et Nikon D40 med 18-55mm og 55-200mm linse til kr 3495. Er dette et bra kjøp. Har ikke bildestabilisator. Takknemlig for svar

Mixelite

Quote from: \"toralfsan\"Det forstår jeg, men skal du virkelig bruke denne muligheten (fin også nær bakken, f.eks. til blomsterbilder), så bør skjermen kunne vippes, evt. også vris. bare Olympus, Panasonic og Sony har slike muligheter på noen av sine systemkameraer.

Unnskyld at jeg bryter inn og forstyrrer i tråden, men Panasonic kommer med et kamera nå som har vippbar skjerm i alle retninger og alt med seg; http://dinside.no/804542/panasonic-lumix-dmc-g1

Jeg tror tz1-en min har fått en konkurrent. *sikle etter*

toralfsan

Dette kameraet er kommet for en stund siden, det ble lansert i september i fjor og var i salg fra november. Det er interessant, fordi det er veldig lite, og tar likevel svært gode bilder.

Mixelite

Quote from: \"toralfsan\"Dette kameraet er kommet for en stund siden, det ble lansert i september i fjor og var i salg fra november. Det er interessant, fordi det er veldig lite, og tar likevel svært gode bilder.
Ja, beklager morgenforvirringen min. Selvfølgelig er kameraet ute alt. Min feil.

Kjekt å høre at du anser det for å være interessant forresten!

Ang. fotobok og fotografering i Hellas; Vil boken din inneholde tips til fotografering i det greske lyset? :)

Tommy

Quote from: \"streamer\"Hei alle sammen! Går med planer om å investere i speilrefleks. På elprice.no kan jeg få et Nikon D40 med 18-55mm og 55-200mm linse til kr 3495. Er dette et bra kjøp. Har ikke bildestabilisator. Takknemlig for svar

Det tycker jag låter som ett vettigt o ekonomiskt fördelaktigt köp.Vet inte speciellt mycket om den kameran. Men allmänt sett tror jag det är vettigt att hålla sig till någon av dom välrenommerade kameratillverkarna när man köper Systemkamera. Nackdelen jämfört med till exempel Pentax senare modeller är att den inte har bildstabilisator i kamerahuset o att du därför får skaffa objektiv med bildstabilisator, vilket gör att du får betala lite mer för dom om du vill komplettera med fler objektiv.
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Heidrun

Et lite tips til et meget godt kamera.
Hvis dere vil prøve dere på DSLR, så er innstegskameraet til Canon. Nemlig Canon EOS 1000D med kitobjektivcet et meget godt kjøp
Yamas til livet og til

xristina

Quote from: \"toralfsan\"Xristina:

Det er selvfølgelig lov å ha lyst på noe nytt, hehe. Så lenge du har realistiske forventninger til hva det gir, så er jo ikke inspirasjonen ved å ha noe nytt å forakte, heller.

Var jeg deg, ville jeg fortsatt å bygge på Pentax, siden du allerede har det og er fornøyd.
Du får veldig mye for pengene med Pentax K200D. 10 megapiksler, bildestabilisator som virker med alle objektiver (erstatter til en viss grad stativ når lyset ikke strekker til), og ikke minst godt beskyttet mot støv, sand og fuktighet. Du vil kjenne deg igjen når du er vant til *istD:

http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=98260

Linken går til en pakke med en Sigma 18-200 mm. Ikke sikkert det du trenger, men det finner du ut selv. Se etter gode kjøp i butikkene.

Vil du spytte i litt mer, og tåler et litt større kamera, så er K20D verd å se på også:

http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=93426

Pentax har en enda billigere modell, også, K-m, men om du er ute etter noe mer inspirerende enn *istD, så ville jeg gått for noe mer enn den.

Toralf
Jeg har 99% bestemt meg for en K20D. :-) Har lest og vinglet mye fram og tilbake, men både fordi jeg da kan bruke blitzen og objektivene mine, samt at det er et kamera som får veldig god score, så ender jeg nok der. :-)

Heidrun

Godt valg Xristina. Et meget godt valg
Yamas til livet og til

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...