Logg inn med Facebook eller Google!

Nytt speilreflekskamera...

Started by xristina, 17. Feb 09, 12:28:07

Previous topic - Next topic

xristina

OK - da har jeg testet ut speilrefleks en stund, og synes det er kjempemoro. Nå har jeg tenkt å avansere fra Pentax\'en jeg kjøpte pent brukt til et nytt et. Har ikke bestemt meg for hvilket enda, men antar at noe her har gode tips?

Noen krav:
- liveview
- enkel meny
- helst mulighet for bruk av Tamron-objektiv

Da er det vel bare pris igjen, og jeg har ikke tenkt å bruke en halv månedslønn på det - men noen 1000-lapper skal jeg selvsagt investere.

Så da sitter jeg rolig og venter på gode innspill! :-)

-POE-

Kanske en Pentax K20D ? Den uppfyller dina krav tror jag.

Köp huset för 6990 SEK , använd dina nuvarande objektiv och behåll din gamla kamera i reserv.

//PO
-9 dagar till Railay beach  :bounce:
//PO

xristina

Jovisst - det er nok et bra kamera. Men kanskje noen mener at jeg bør velge noe annet?

Heidrun

Jeg synes at det POE her sier er meget fornuftig. Bruk av de gamle objektivene du har kan være lurt.
Tenk uansett på at det er objektivene som er flaskehalsen og da hjelper det ikke med profft kamera hvis objektivet er dårlig.
Hva har du i dag forresten :flower:
Yamas til livet og til

xristina

Har et Pentax *ist D med objektiv på 28-300 og 18-55 (som er standard).

Heidrun

Hva tar du mest bilder av xristina og hva vil du helst ta bilder av
Yamas til livet og til

toralfsan

Hei Xristina

Pentax *istD er faktisk et veldig bra kamera, men det har ikke LiveView, som du sier. Er du sikker på at du trenger LiveView? I sola i Hellas er det iallfall ikke særlig nyttig, du ser knapt noenting på skjermen uansett. Mange som kjøpr kamera med LiveView sier at de nesten aldri bruker det likevel.

Hvis du skal bruke Tamron-objektiv, spørs det hvilket kamera det er laget for. Er det laget for Pentax, kan du bruke det på Pentax (og Samsung - de bruker samme objektivfatning). Men jeg tviler faktisk på om et nytt kamera gir deg bedre bilder. *istD gir utmerkede bilder opp til A3-størrelse. Selv om det i dag er kommet bedre kameraer, krever det mer av fotografen og objektivene enn av kameraet om du skal få best mulige bilder.

Et nytt objektiv tilpasset hva du vil fotografere, tror jeg mer på. Eks. et makroobjektiv om du vil ta nærbilder, et lyssterkt \"normalobjektiv\" om du vil ta bilder uten blitz på kvelden, et kraftigere vidvinkelobjektiv om du vil kunne få med deg mye på kort avstand eller i trange rom...

Mvh

Toralf Sandåker

Heidrun

Som jeg har sagt før og mener nå. Akkurat som toralfsen også poengterer her.
Hvis du oppdaterer objektivene dine så vil du få mye mer igjen for pengene dine.
Det er ingen av de 2 objektivene du har som er særlig gode på autofokus. Hvis du derimot skaffer deg Pentax SMC-DA* 50-135mm f/2.8 ED [IF] SDM sin meget gode zoom , så  kan jeg garantere deg mange fine fotostunder. Dette objektivet er meget lysterkt og dette gjør at du kan fotografere i dårlig lys.
Så kjære xristina. Oppgrader heller dine objektiver
Yamas til livet og til

xristina

Men... jeg har jo LYST på et nytt kamera... *ler* Og har ikke tenkt å kvitte meg med Pentaxen uansett. Det er et knakende godt kamera - og jeg bruker det flittig.

Du spør om hva jeg tar og helst vil ta bilder av, Heidrun; natur, bygninger og folk er det viktigste. Synes det er morsomt med makro-fotografering, men det går mest etter innfallsmetoden.

La meg spørre på en annen måte da; om jeg ikke hadde noe kamera og ville kjøpe et speilrefleks - hva hadde dere da anbefalt? Og liveview vil jeg ha - for det trenger jeg innimellom. :-)

toralfsan

Xristina:

Det er selvfølgelig lov å ha lyst på noe nytt, hehe. Så lenge du har realistiske forventninger til hva det gir, så er jo ikke inspirasjonen ved å ha noe nytt å forakte, heller.

Var jeg deg, ville jeg fortsatt å bygge på Pentax, siden du allerede har det og er fornøyd.
Du får veldig mye for pengene med Pentax K200D. 10 megapiksler, bildestabilisator som virker med alle objektiver (erstatter til en viss grad stativ når lyset ikke strekker til), og ikke minst godt beskyttet mot støv, sand og fuktighet. Du vil kjenne deg igjen når du er vant til *istD:

http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=98260

Linken går til en pakke med en Sigma 18-200 mm. Ikke sikkert det du trenger, men det finner du ut selv. Se etter gode kjøp i butikkene.

Vil du spytte i litt mer, og tåler et litt større kamera, så er K20D verd å se på også:

http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=93426

Pentax har en enda billigere modell, også, K-m, men om du er ute etter noe mer inspirerende enn *istD, så ville jeg gått for noe mer enn den.

Toralf

ouzolina

Ovenstående er gode råd. Hvis du har objektiver til Pentax, så virker de kun på Pentax. Hvis du skifter til f.eks Canon eller Nikon, så skal du investere i nye. Med mindre du vil skifte objektiver, må du holde dig til Pentax.

Jeg er enig med Heidrun, sidder pengene løst :-) så opdater dine objektiver til noget bedre. Det er lige så meget det, der sidder foran kameraet, der gør billederne, objektiverne er mere end det halve af kvaliteten.

Mette
Skopelit på deltid

ouzolina

Quote from: \"xristina\"La meg spørre på en annen måte da; om jeg ikke hadde noe kamera og ville kjøpe et speilrefleks - hva hadde dere da anbefalt? Og liveview vil jeg ha - for det trenger jeg innimellom. :-)

Så ville jeg anbefale Canon EOS 450 med live view. Jeg har selv et sådan, men bruger aldrig live view - det er for besværligt, og bruger for meget batteri. Hvorfor tror du at du trenger det?

Mette
Skopelit på deltid

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...