Logg inn med Facebook eller Google!

Vil ha ny pc! HJELP

Started by Tjorven, 08. Nov 08, 14:46:36

Previous topic - Next topic

AsleP

Quote from: \"Mixelite\"Om ikke det var nok, så er den blanke skjermen helt håpløs hvis lyset er feil, alt blir reflektert. Kjøp en maskin med matt skjerm! (det gjelder tv-er også, forresten), da slipper du alle reflekser.

Tiltredes!
Har også litt dårlig erfaring med HP bærbar/Vista home, og vil vel ikke anbefale en sånn maskin til en \"ikke_data_kyndig\".
(Jeg har jobbet med drift av datamaskiner fra 1985 og til 2002, så jeg mener å ha litt greie på data...)  :cyclopsani:

Det finnes bra stasjonære til under fem tusen som kan installeres med XP operativsystem, f.eks. denne fra ACER:
http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=96688

Da må man kjøpe en skjerm i tillegg....men da får du etter min vurdering en bedre løsning totalt sett.

...uansett, lykke til med handel!
AsleP

Tjorven

Takk til Mix og Asle P. Da blir det definitivt ikke en HP!!!!
Har hatt nok trøbbel for å si det sånn, så jeg får sjekke en Acer tenker jeg. Den får iallfall skryt av dere som har den :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Stedvard

Quote from: \"Tjorven\"Takk til Mix og Asle P. Da blir det definitivt ikke en HP!!!!
Har hatt nok trøbbel for å si det sånn, så jeg får sjekke en Acer tenker jeg. Den får iallfall skryt av dere som har den :)

Den Acer\'n som jeg nevnte i 5te posten oppe her får mye skryt over alt.
Tilogmed blant de hardbarka spillegutta.
Det eneste jeg har sett (som jeg kommer på i farta)på den \"negative\" siden er byggekvaliteten. Dvs. selve skallet, som er litt mye plastikk etter de før nevnte guttas mening.
Men skal den stort sett være innendørs og stå i ro, er ikke dette noe problem.
Innvendig, der det teller mest, er det mye kvalitet. Så den kan lett anbefales til den prisen.


Vedr. HP, må jeg bare si at jeg har hatt min i 1,5 år uten noe som helst problem.
Og det med blank skjerm må jeg si jeg ikke kjenner meg igjen i. Jeg sitter ofte med lappisen vendt mot vinduet, og selv om det er sol er det ikke noe problem. Bare vinkler skjermen bittelitt anderledes og alt er greit.
Har hatt matte skjermer og, og kan ikke si at jeg ser store forskjeller vedr. reflekser.

Just my 2 cents :)
I don\'t suffer from insanity. I enjoy every minute of it.

Mixelite

Da må du ha en annen slags skjerm enn min Stedvar, for når morgensolen står inn gjennom vinduene her, ser jeg snaut nok hva som står på skjermen i det hele tatt. I tillegg ser det ut til at skjermen min kan ha fått seg en trøkk etter en eller annen av reparasjonene, for jeg kan snaut redigere bilder på den lenger. Den er i utgangspunktet uskarp, så når vet jeg når bildene er ultimate... Selvfølgelig en reklamasjonssak, men etter alle reparasjoner av maskiner og krangel med butikk og HP, har jeg rett og slett gitt opp og slått meg til ro med \"aldri mer HP\".

Når det gjelder Aceren, så nevnte jeg jo byggekvaliteten, sprekken i skermomrammingen, så den kjenner jeg meg igjen i. Dog var ikke det noe som påvirket maskinens yteevne i noen slags grad. Når _det_ er sagt, så oppstod ikke den sprekken som følge av transport, for maskinen ble brukt som stasjonær. Det var rett og slett ett eller annet som gjorde at rammen kom i spenn under åpning og lukking av maskinen, virket det som.

xristina

Jeg har også en HP - i 6000-serien, og har hatt en i 8000-serien - og jeg har ingen store problemer med de. Eneste minuset er at den blir litt varm av å ha den på fanget, men har kjøpt meg en pc-pute på Ikea som har løst det problemet. Ellers er jeg strålende fornøyd!

Refleks i skjermen har ikke vært mer problematisk med disse enn med matte skjermer jeg har hatt tidligere.

Vi kjøpte en Compaq til poden, og den blir like varm...

AsleP

Ang. skjerm, så er (eneste?) forskjellen at med blank skjerm MÅ du ta større hensyn til hva du har bak deg p.g.a. speil-effekten.
Med sollys direkte på skjermen ser du ikke no\' med matt skjerm heller.... :cyclops:
Selv fortrekker jeg matt skjem, sikkert en vanesak!

Alle pc\'er blir jo varme under bruk, og må derfor kjøles.
Generelt utvikler en AMD-prosessor litt mere varme enn en tilsvarende Intel, men utforming av kjølevifte har nok mere å si på støynivået enn valg av prosessor....

Generelt har lap-top\'er plass til bare små vifter.
Disse må da gå hurtig for å gi god nok kjøling, og  vil støye mer enn tilsvarende pc i stasjonær utgave (med større vifte.)

Tips: Sett på litt høyere knotter (5-6 mm) under lap-top\'en så reduserer du varmgangen noe...
AsleP

xristina

Pc-putene fra Ikea løser det greit med å ha riller for luftinnslipp. Greit å slippe ekstra knotter under...

Liv

Bare for å nevne det, så er jeg kjempefornøyd med min HP Compaq!  :cheers:

Ja, den blir varm i blant og vifta kan bråke litt,men finner det ikke sjernerende,har kanskje blitt vant til at slik er det?!
Bruker et lite putebord hvis jeg har den på fanget slik at lufta har kommet ut. Har ikke prøvd IKEAs, men det hørtes smart ut.Takk for tipset!

Stedvard

I don\'t suffer from insanity. I enjoy every minute of it.

Liv

Ser ikke dum ut den nei.....

takk for tipset.

Stedvard

I don\'t suffer from insanity. I enjoy every minute of it.

Tjorven

Jeg pløyer reklamer for pc\'er for tia, og har kommet over en Acer Aspire 5735Z, 15,4\", 3 GB med Intel prossesor (= mindre støy ifølge Asle) og Windows Vista Home Premium til kr 4.995. Den ser bra ut, og har den beste prisen til nå.
Noen som har erfaring med den?

Jeg har AMD prossesor på denne pc\'n, og vifta uler som et fly ved take-off innimellom ;)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...