Logg inn med Facebook eller Google!

Iso og oppløsning

Started by Mixelite, 25. Aug 08, 15:30:08

Previous topic - Next topic

Mixelite

Hvis ikke jeg tolker det helt feil, så er det slik at jo høyere oppløsning et digitalkamera har, jo mer støy blir det på høye iso.

Vil det si at hvis man manuelt reduserer oppløsningen på bildene, så får man mindre billedstøy?

Heidrun

Dette er innviklet men enkelt. Hvis du skriver ut i vanlige 10x15 cm bilder, så merker du lite av dette med støy i bildene. Dette opp til ca ISO 800. Men det kommer mye ann på hvilket kamera du har også. Hvis du har mulighet for å overeksponere et lite trinn på kameraet ditt, så kan du ta bilder i IS 1200 og få bildestøy som tilsvarer ISO 400.
Dette blir kanskje innviklet. Men uansett så vil jeg ikke tulle med oppløsningen i kameraet. Sett kameraet på ISO 400, så blir de fleste bilder meget godt behandløet i de fleste kameraer.
Nå vet jeg som sagt ikke hvilket kamera du har, men bruk av stativ kan også løse de fleste problemer. Da kan du ta bilder med lavere ISO uten billdestøy
Yamas til livet og til

Mixelite

Takk for svar Heidrun, men det besvarer ikke det jeg spør om ;-) Vil reduksjon av billedoppløsningen også redusere billedstøyen ved høye iso-verdier? Når et kamera med 2 megapixler er nok til å skrive ut 10x15, skjønner jeg ikke helt vitsen med å ha oppløsningen på 9mpx, så hvis billedstøyen blir mindre, ofrer jeg med glede noe av billedoppløsningen.

Heidrun

Det er ikke bare å offre noe av oppløsningen så blir det mindre billedstøy ved høyere ISO. Du kan faktisk ende opp med mere støy i bildet når du gjør noe slikt uten å kunne dette 100 %. Hvis du har mulighet til å overeksponere bildet 1/3 steg så vil du få større nytteverdi av bildet hvis det er mindre støy du vil ha på høyere ISO. Ved riktige verdier når det gjelder opptak så kan faktisk kameraet du har bestilt eller kjøpe levere meget gode bilder med lite støy i opptil 1600 ISO
Yamas til livet og til

-POE-

Högre upplösning = fler = mindre pixlar = mer brus.
Om Du sänker upplösningen manuellt så använder Du bara en mindre del av bildytan = färre pixlar, de blir varken större eller bättre.
Ju mindre originalfilen är desto mer måste bilden förstoras och eventuellt brus syns ännu värre.

Vill man ha ner brusnivån ordentligt är en systemkamera att föredra.

Det finns även programvaror mot brus, \"Noise-ninja\" till exempel, jag har inte prövat det men det ska visst vara bra.

Ett enkelt trick är att göra om brusiga bilder till svartvita, då ser bruset ut som gammaldags filmkorn, mycket trevligare än röd-grön-lila konfettin.

//PO
//PO


Mixelite

Takk til Poe også :) Svart-hvitt var et godt tips.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...