Logg inn med Facebook eller Google!

Kameraköp ?

Started by Tommy, 24. Mar 08, 15:56:03

Previous topic - Next topic

Riitta

Lycka till med nya leksaken :wink:

Riitta

-POE-

Nå, ett första intryck?

//PO
-nyfiken
//PO

Ole

Lykke til med kameraet Tommy! Kanskje blir det noen Fourni-bilder til sommeren?

Tommy

Första intryck ? Joo för tusan, det ska nog gå att utveckla mitt fotoferande med denna apparat, den sitter som en smäck i näven. Prövade att ta några bilder i kvällsljus igår kväll utan blixt, o blev klart nöjd med resultatet, det blev lite fotoferat under dagen i dag också, men sedan tog dom medföljande batterierna slut. Idag har jag varit hos Clas Olson o inhandlat batteriladdare, nya batterier, och större minneskort. Nu är batterierna på laddning, och snart laddade hoppas jag. Och till helgen ska jag välan ta mig ut i den skånska vårvintern o få med mig lite bilder. Så än så länge har jag inget att förebrå dig för ditt tips PO, näe detta verkar lovande ;-)

O några bilder av Fourni´s vyer blir det nog i sommar Ole :D , tack för lyckönskan.
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Tommy

Quote from: \"-POE-\"Nå, ett första intryck?

//PO
-nyfiken

En sak som var bra var att det fanns en gedigen och lättförstådd handbok på svenska att tillgå, dock leverades inte densamma med kameran. Men från företaget som sålde kameran fanns den att tillgå som nedladdningsbar pdf-fil, formatet blir dock lite otympligt att släpa runt på då det är över 200 A4-sidor. Inget man tar opp och bläddrar i på stranden precis.

:-) Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

-POE-

Kanske har Du \"tillgång till\" en större kontorsskrivare med \"vik & häft\" ?
Rotera sidorna 90 gr och förminska till 50% och kör sedan \"bok\" dvs
dubbelsidigt och häftning i ryggen. Då har Du plötsligt en handbok!
Lite pyssligt är det men blir riktigt bra.

//PO
//PO

Tommy

Utmärkt ide´PO. Jag ska ta ett snack med denna mannen, så fixar det säkert till sig, det är vaktmästarn, till lika allt i allo på jobbet, o bra att stå på god fot med ;-)



:-) Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Tommy

Quote from: \"-POE-\"Nå, ett första intryck?

//PO
-nyfiken

Här kommer några intryck jag gjort i afton med leksaken. Om jag är nöjd med kameran så långt ? Tjaaaaa, den verkar väl okey ;-) :D

Bilderna är från Öresund och ett område som kallas Boo1, det kommer av att hela området blev oppfört som bomässa år 2001. Det ligger på mark som delvis tillhört det gamla nedlagda Kockumsvarvet.

















Det kommer mera sen  :cyclopsani:
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

-POE-

Skönt ljus, men vilka byggnader.. Jag är nog \"stock-konservativ\" och vill hellre se korsvirkeshus i Skåne, min torso vrider sig av alla nymodigheter!
Men läckra bilder blir det, jag kikade på info i dina kvällsbilder, inget brus trots 3200 iso, imponerande!

//PO
//PO

Tommy

Quote from: \"-POE-\"Skönt ljus, men vilka byggnader.. Jag är nog \"stock-konservativ\" och vill hellre se korsvirkeshus i Skåne, min torso vrider sig av alla nymodigheter!
Men läckra bilder blir det, jag kikade på info i dina kvällsbilder, inget brus trots 3200 iso, imponerande!

//PO

3200 iso ? Jag har kört med auto-iso på dessa bilder från i afton och om jag fattat det rätt går kameran aldrig över 800 iso då ?

eller menade du bilderna från igår kväll ?
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Heidrun

Fine bilder Tommy.PS Hadde du brukt et sirkulært polarisasjonsfilter så hadde bildene fått mere dramatikk med blåere himmel og kraftigere fortegning av skyene. Ps igjen. Med litt etterarbeiding i Photoshop,Picasa,Iphoto eller andre billedredigeringsverktøy så hadde du fått enda mere ut av bildene. Så Tommy. Stå på jobb videre med fotograferinga di
Her er forresten et lite bilde av mine barn tatt med Canon 30 D, 55-250 mm IS. Blender f/8
Lukker 1/125s
Brennvidde 250mm
http://foto.no/cgi-bin/bilder/fullscreen.cgi?bilde=/bilder/images/b_365882.jpg&x=369&y=277&bg=000000&id=365882
Klikk på linken så kommer bildet opp.
Så jeg gleder meg stort til å ta bilder fra Kreta om 18 dager
Yamas til livet og til

Tommy

Quote from: \"Heidrun\"Fine bilder Tommy.PS Hadde du brukt et sirkulært polarisasjonsfilter så hadde bildene fått mere dramatikk med blåere himmel og kraftigere fortegning av skyene. Ps igjen. Med litt etterarbeiding i Photoshop,Picasa,Iphoto eller andre billedredigeringsverktøy så hadde du fått enda mere ut av bildene. Så Tommy. Stå på jobb videre med fotograferinga di
Her er forresten et lite bilde av mine barn tatt med Canon 30 D, 55-250 mm IS. Blender f/8
Lukker 1/125s
Brennvidde 250mm
http://foto.no/cgi-bin/bilder/fullscreen.cgi?bilde=/bilder/images/b_365882.jpg&x=369&y=277&bg=000000&id=365882
Klikk på linken så kommer bildet opp.
Så jeg gleder meg stort til å ta bilder fra Kreta om 18 dager

Hej Heidrun

Jo, så klart hade flera av bilderna säkert blivit bättre med filtret du nämde här. Det och användadet av andra objektiv med mera, med mera får bli steg 2 i min nyväckta bekantskap med denna sorts kameror. Nu handlar det mer om att lära känna denna kamerans grundläggande egenskaper och möjligheter. En del av bilderna här och i den andra bild-tråden jag la in igår är också behandlade i Picasa, du kan säkert se vilka om du vill ?

Det var en jättefin bild av ditt barn-barn du lagt in förresten.

Hoppas du lägger in massa härliga bilder från Kreta på forumet, till förnöjelse för oss andra som inte är med på resan :-)

 :cyclopsani:  Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...