Logg inn med Facebook eller Google!

Kameraköp ?

Started by Tommy, 24. Mar 08, 15:56:03

Previous topic - Next topic

-POE-

En tanke Tommy, i synnerhet om Du har kvar några Pentaxgluggar sedan den analoga tiden, så har Pentax nu flera modeller i denna prisklass som har bildstabiliseringen inbyggd i kamerahuset, den rör alltså sensorn i stället för linser i objektiven. Detta innebär att alla fina och ganska billiga objektiv med pentax k-fattning får bildstabiliseringen \"gratis\" Pentax var länge vårt husmärke och om jag skulle köpa systemkamera igen så skulle jag i alla fall vilja klämma lite på tex en K100D

//PO
//PO

Tommy

Quote from: \"-POE-\"En tanke Tommy, i synnerhet om Du har kvar några Pentaxgluggar sedan den analoga tiden, så har Pentax nu flera modeller i denna prisklass som har bildstabiliseringen inbyggd i kamerahuset, den rör alltså sensorn i stället för linser i objektiven. Detta innebär att alla fina och ganska billiga objektiv med pentax k-fattning får bildstabiliseringen \"gratis\" Pentax var länge vårt husmärke och om jag skulle köpa systemkamera igen så skulle jag i alla fall vilja klämma lite på tex en K100D

//PO

Hoppsan, hoppsan PO. Det är aldrig försent att tänka om ( och med lite nostalgi gick det ännu lättare :-) ), ett klart intressant alternativ. Fann den modellen med 18-55 objektiv till det facila priset av 4.440 sek  ( nersatt från 5.990 ) hos inwarehouse. Hhhhhmmm nu gav du mig något att grunna på  :cyclopsani:

Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

-POE-

Här är lite gluggar med \'K\'

En tanke till, Du är ute efter ett ganska långt tele, jag har motsvarande  420 mm och är luften höstklar är det helt ok, men många landskapsbilder från Grekland har skitit sig pga att diset på eftermiddagen förstärks när telet \"packar ihop\" perspektivet. Diset syns inte i sökaren utan först på skärmen hemma. Det är ju iofs inte gluggens fel men kanske värt att ha i bakhuve´t innan man satsar kulorna på nå´t extremt.

//PO
//PO

Tommy

Quote from: \"-POE-\"Här är lite gluggar med \'K\'

En tanke till, Du är ute efter ett ganska långt tele, jag har motsvarande  420 mm och är luften höstklar är det helt ok, men många landskapsbilder från Grekland har skitit sig pga att diset på eftermiddagen förstärks när telet \"packar ihop\" perspektivet. Diset syns inte i sökaren utan först på skärmen hemma. Det är ju iofs inte gluggens fel men kanske värt att ha i bakhuve´t innan man satsar kulorna på nå´t extremt.

//PO

Jaha ja PO man tackar för inspel o bra synponkter o tips, detta gjorde ju inte grundkonceptet med Pentax-alternativet mindre intressant, om man säjer så :-)
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

-POE-

Ett stilla efter lunchen google: http://www.blocket.se/vi/15361374.htm?ca=11_s&last=1

Ingen autofokus iofs, men ganska mycket glas för liten peng?
Är det långt till Svalöv?



DPreview ger bra betyg till K100D





//PO
-Raggmunk gör mig däst.
//PO

Tommy

Tack tack för ditt tips PO, har ombestämt mig, det blir en Pentax K100D+18-55 objektiv, priset jag fann var ju i klass med Nikon D40, men bland annat ett billigare urval av objektiv tack vare bildstabilisator i kamerahuset vart avgörande. Den är beställd och jag väntar ivrigt som ett barn på julafton på leveransen  :bounce:

Hittade inte annonsen i länken från blocket du lagt in, ett objektiv ? Svalöv ligger inte långt undan, det är aldrig långt undan till grannarna här i skåne :-)
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

ouzolina

Tillykke med dit nye legetøj. Jeg er sikker på at du bliver rigtigt glad for det. Glæder mig til at se dine billeder.

Mette
Skopelit på deltid

Tommy

Quote from: \"ouzolina\"Tillykke med dit nye legetøj. Jeg er sikker på at du bliver rigtigt glad for det. Glæder mig til at se dine billeder.

Mette

Tack för det Mette, jag gläder mig som ett barn på julafton som sagt :D
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

-POE-

Ok, hoppas verkligen Du blir nöjd, jag är klart sugen på en själv.

Annonsen i Svalöv var ett Tokina 100-300 och ett kortare macrotele, en sats mellanringar, allt för 1200:- !!! ingen autoskärpa men busbilligt, grejorna såldes tydligen i eftermiddags för annonsen är väck nu.

Kolla i allaannonser.se på \"objektiv + pentax\" mycket kul finns det.

//PO
//PO

Tommy

Quote from: \"-POE-\"Ok, hoppas verkligen Du blir nöjd, jag är klart sugen på en själv.

Annonsen i Svalöv var ett Tokina 100-300 och ett kortare macrotele, en sats mellanringar, allt för 1200:- !!! ingen autoskärpa men busbilligt, grejorna såldes tydligen i eftermiddags för annonsen är väck nu.

Kolla i allaannonser.se på \"objektiv + pentax\" mycket kul finns det.

//PO

jo tack PO, jag tror säkert jag blir nöjd, om inte kan jag ju alltid skylla på dig ;-)

Resten ( telet ) kan man ju kolla efter hand o se vad som dyker upp på allehanda annons-sajter. Tack för tips :-)
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Mikke

...här < http://www.steves-digicams.com/2006_reviews/k100d.html > finns en ordentlig test av Tompans nya kamera..... :D

(sagt om Den Perfekta FotoTillfället:kommer som en snigel og forsvinder som en blixt..)
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Tommy

Quote from: \"Mikke\"...här < http://www.steves-digicams.com/2006_reviews/k100d.html > finns en ordentlig test av Tompans nya kamera..... :D

(sagt om Den Perfekta FotoTillfället:kommer som en snigel og forsvinder som en blixt..)

Oj då Mikke, det var ju väldans så dant du engagerat dig, ett kameratest o allt :D

Kameran levererades idag, ingen snigelexpress från det företaget får jag säja, näe snabbt som blixten gick det. Beställde apparaten i måndags kväll, o i dag fanns den att hämta på postens utlämnings-ställe.
Det kan man kalla effektivitet  :bounce:  

Så nu är det bara att sätta igång o bekanta sig med underverket  :cyclopsani:

:-) Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...