Logg inn med Facebook eller Google!

Kameraköp ?

Started by Tommy, 24. Mar 08, 15:56:03

Previous topic - Next topic

Tommy

Frestelsen att köpa mig en digital systemkamera tycks mig övermäktig att bemästra nu sedan jag lekt med en under min vecka på Samos :-)

Så jag har surfat runt bland allehanda erbjudanden och prisjämförande som finns på internet och har fastnat för Nikon D40. Med ett normalobjektiv 18-55 mm har jag funnit den för ett pris på ca 4000 skk, + ett teleobjektiv 70-300 mm för ca 1700 skk ( Tamron objektiv AF Di 70-300/4-5,6 Nikon med motor )

vad jag förstått kom modellen förra året, och har i år fått en efterföljare D40X, skillnaden är vad jag kunnat se att den senare har 10,2 megapixlar mot 6,1 megapixel för D40. Prismässigt skiljer dom sig med ungefär 1500 skk. Är det så avgörande för bildkvaliten så det är värt pris-skillnaden ?

någon med erfarenhet av en dylik apparat ?

Verkar objektivvalen vettiga som nybörjarobjektiv ? Jag vill ha ett objektiv som gör att jag kan gå in på motiv från långt håll, typ enklare natur o djurfoton.

Tacksam för synpunkter från er med erfarenhet :-)
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Mixelite

Jeg har ikke greie på dette kameraet, men med mindre du skal lage megadigre utskrifter, er det vel mer enn nok med 6mp? Jo flere man har, jo større minnekort må man ha og jo færre bilder har man plass til...

ouzolina

Kvaliteten af billedet afhænger ikke af pixels.

6.1 megapix, skulle være mere end nok til internetbrug og til udskrift af mindre billeder på papir.

Kvaliteten afgøres derimod af objektivet du sætter på kameraet. Jeg har hørt at Nikons \"kit\"objektiv er bedre en Canons tilsvarende.

Tamrons 70-300 kender jeg ikke. Men det lyder meget billigt. Jeg ville nok ofre lidt mere på det. Så de penge du \"sparer\" på ikke at købe et D40X vil jeg lægge til købet af et objektiv.

Du skal også være opmærksom på, at når du når ud på de 200-300 med objektivet, skal du have en meget stabil hånd. Hvis objektivet ikke er meget lysstærkt eller har Image Stabilisator (i Canons sprog) får du meget nemt rystede billeder. Det er meget skuffende at komme hjem med uskarpe billeder. Så jeg vil nok lægge lidt flere penge i objektivet.

Mette
Skopelit på deltid

Tommy

Hej o tack för svar, näe jag hade väl nästan fattat att det där med pixlarna inte är så avgörande annat än för det du säjer Mix, tack för att du bekräftade det.

 Mette det stämmer nog att det Tamron objektiv jag kikat på inte har någon bildstabilisator, och det kan ju vara ett aber som du säjer, i vart fall om man vill försöka följa ett rörligt motiv kanske.

Fler som har synpunkter, eller tips att komma med i fråga om val av objektiv ?

:-) Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Sigbjorn

Jeg har et Canon EOS 350 D i dag med standardobjektivet fra Canon.
Jeg er engentlig godt fornøyd med det, men skulle jeg ha valgt i dag, ville jeg nok ha gått for en av de nyere Canonmodellene f.eks EOS400D eller 450D. En av forskjellene er at 400 og 450 har selvrensende sensor slik at det ikke er nødvendig å rense fotobrikken. De har også høyere oppløsning, ca 10 og 12 Megapixels.

Standardobjektivet er godt nok for de fleste av oss.
Anskaff stor nok minnebrikke. En 4Gb brikke koster under 200 SEK på www.komplett.se.

Sig
Δεν πειραζει

xristina

Mitt speilreflekskamera har 6,1 megapixler, og jeg har et standard-objektiv og et Tamron AF 28-300. Er veldig fornøyd med dette. (Alle bildene fra Athen er tatt med dette kamera, og de er klare som krystall på min 37\" LCD tv.)

Men det er som ouzolina sier, veldig vanskelig å få klare bilder når jeg zoomer for fullt. Men så lenge jeg har stabilt underlag eller stativ, er det ikke noe problem.

Dette er tatt med max zoom og stabilt underlag:



Dette mens jeg holder det i hånda:


Tommy

Hej igen o tack för svar

När jag var på Samos hade jag med mig en lånad Canon 400D, ett normalobjektiv och ett 55-200 objektiv med bildstabilastor.
( megapixeldiskussionen tror jag mig ha förstått är oväsentlig om jag inte ska trycka opp stora bilder typ A3-format med bibehållen kvalite, bilddjup etcetera ) Som en jämförelse ligger Canon 400D på samma prisnivå som Nikon D40X

Denna bilden är tagen med full Zoom och på fri hand :



Här är en bild åt samma håll med normalobjektiv :



Så det med bildstabilisator är kanske något att satsa några extra slantar på när man väljer objektiv, värt att beakta Mette :-)

Fast 55-200 kändes lite otillräckligt, det vill säja jag kom inte så nära motivet som jag ibland önskat, tyckte jag.

:-) Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

ouzolina

Da jeg startede med systemkamera, købte jeg objektiver, der kunne fange det hele på en gang.

Men når du fotograferer, finder du lidt efter lidt ud af, hvor dine interesser er. Er du til landskaber eller portrætter eller til at smugkigge med et teleobjektiv? Nu har jeg ingen af mine førstkøbte objektiver tilbage, fordi disse objektiver ikke kunne opfylde mine forventninger.

Det er en dyr hobby. Bare så du ved det Tommy... :thumbright:
Skopelit på deltid

ouzolina

Quote from: \"Tommy\"Som en jämförelse ligger Canon 400D på samma prisnivå som Nikon D40X

Så ville jeg tage Canon 400D  :wave: Måske er jeg bare miljøskadet. Nikon vs. Canon er religion  :whistle:
Skopelit på deltid

Tommy

Quote from: \"ouzolina\"Da jeg startede med systemkamera, købte jeg objektiver, der kunne fange det hele på en gang.

Men når du fotograferer, finder du lidt efter lidt ud af, hvor dine interesser er. Er du til landskaber eller portrætter eller til at smugkigge med et teleobjektiv? Nu har jeg ingen af mine førstkøbte objektiver tilbage, fordi disse objektiver ikke kunne opfylde mine forventninger.

Det er en dyr hobby. Bare så du ved det Tommy... :thumbright:

Jooodå tack, det vet jag nokk att det inte kostar gratis precis. Jag experimenterade en del med fotofering på den analoga tiden med en Pentax systemkamera o lite sånt, fast med den digtiala tekniken slipper man ju lägga ut slantar på mörkrumsutrustning i vart fall :D

Jag tror jag satsar på en Nikon nu i alla fall, sen återstår objektiv valet, hittade en del att kika på i denna informationen från Sigma om kameraobjektiv, får se vad det blir till slut  :cyclopsani:

Allmän fakta om objektiv!

- Totalt finns det ungefär 45 st olika objektiv. Med brännvidder från ca.7mm. - 1300mm. (24x36mm).

- Det finns olika typer av kvalitéer på objektiv. De benämns på olika sätt, i Sigmas fall står det EX på objektiven eller så är de markerade med en guldring. Detta är Sigmas finaste serie med maximal kvalitet, såväl i yttre som inre materialval. I vissa fall även med APO-glas, för förbättrad färgåtergivning samt minskad kromatisk abberation.

- Vissa objektiv har även inbyggd stabilisator (OS), för att ytterligare förenkla fotograferandet.

- HSM-objektiv, har inbyggd fokusmotor krav för D40/D40X samt nya D60.

- De gånger SIGMA testas i Foto samt övrig press är de i de allra flesta fallen med toppbetyg, se t.ex samtliga Macro-objektiv, AF 17-70, AF 18-50/2,8 Macro AF 12-24, AF 50-150/2,8 mm.

Passar de till Nikon D40/D40X samt D60?
- Ja, alla objektiv med benämningen HSM eller Motorized efter fungerar.

- HSM står för Hyper-Sonic Motor, där drivs motorn av ultraljudsvågor vilket ger en tyst och snabb fokusteknik, typ Canon USM.

- Motorized är en enklare HSM-version, något ljudligare samt långsammare fokusteknik med ett lägre pris.

Följande passar för D40/D40X samt D60!
AF10-20/4-5,6 DC HSM
AF70-200/2,8 II DG HSM
AF17-70/2,8-4,5 DC HSM
AF70-300/4-5,6 DG Motorized
AF18-50/3,5-5,6 DC HSM
AF70-300/4-5,6 DG APO Motorized
AF18-50/2,8 Macro DC HSM
AF100-300/4 DG APO HSM
AF18-125/3,5-5,6 DC OS HSM
AF120-300/2,8 DG HSM
AF18-200/3,5-5,6 DC Motorized
AF120-400/4,5-5,6 DG OS HSM
AF18-200/3,5-5,6 DC OS HSM
AF150-500/5-6,3 DG OS HSM
AF50-150/2,8 II DC HSM
AF300/2,8 DG APO HSM
AF55-200/4-5,6 DC HSM
AF300-800 DG HSM
AF30/1,4 DC HSM
AF800/5,6 DG APO HSM
AF150/2,8 DG HSM
AF180/3,5 DG HSM


Förtkortningsförklaringar:

APO Objektiv, Ger förbättrad färgåtergivning samt ökad skärpa.

ASP, Objektiv: Asfäriska linselement, ger förbättrad kontrast samt skärpa.

DC, (Digital Camera): Passar endast kameror med bildsensor Max: 22,2 X 14,8mm (APS-C).

DG, (Digital): Passar större delen av marknadens kameror, Nikon D40/D40X kräver HSM-motor!

HSM, (Hyper-Sonic Motor): Inbyggd tyst samt snabb fokuseringsmotor, krävs för bl.a Nikon D40/D40X.

IF, (Inner Focus): Endast invändiga rörliga delar vilket ger fast filtergänga samt bibehållen storlek.

Motorized, Inbyggd fokuseringsmotor, enklare variant av HSM passar D40/D40X.

OS, (Optical Stabilizer): Optisk bildstabilisator, teknik för att minska skakningsoskärpa!

RF, (Rear Focus): En snabbare teknik för fokusering där den bakre linsgruppen fokuserar


Fotografiska hälsningar :-) Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

ouzolina

Ja, ja du bestemmer. Held og lykke med det  :occasion5:
Skopelit på deltid

Tommy

Quote from: \"ouzolina\"Ja, ja du bestemmer. Held og lykke med det  :occasion5:

Jo det är klart jag gör, det är ju jag som ska ha grejorna och betala kalaset :D

En nikon D40 med normalobjektiv blir det, den är ca 1500 sek billigare än D40X och Canon 400D, och är relativt likvärdig i prestanda ( förutom pixlarna då ) och det räcker gott åt mig. Vad jag ännu inte bestämt är vilket extra objektiv jag ska inhandla, där är jag öppen för förslag om någon har nåt att komma med, förutom de synpunkter som redan getts här avseende finesser som bildstabilisator o så.

Fler synpunkter avseende extra objektiv från forumets många eminenta och erfarna fotografer mottages gärna alltså :-)

 :cyclopsani:  Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...