Logg inn med Facebook eller Google!

Kjøre bil til Hellas

Started by Ninette, 16. Apr 10, 15:51:42

Previous topic - Next topic

Ninette

Hei! Jeg skal etter planen reise til Hellas om en uke, med fly. Om flytrafikken er i normalt gjenge igjen da, er per i dag høyst usikkert, og jeg legger derfor opp alternative reiseplaner.

Plan 1 er tog å reise med tog til Athen. Den løsningen skal reisebyrået se nærmere på.

Plan 2, som er å kjøre bil, er litt mer krevende, men dette er enklere å organisere enn en togreiser med krav om sitteplass/sovekupe. Ulempen er selvfølgelig at jeg må kjøre hjem igjen også ...

Er det noen her som har erfaringer med å kjøre bil til Hellas? Hvilken rute er mest hensiktsmessig å velge, under forutsetning at jeg vil komme fortest mulig fram? Og hva hvis jeg vil se litt vakker natur underveis?

Jeg bor i Nord-Norge og vurderer å kjøre Sverige sørover, heller enn Norge. Er det en god løsning?

Jeg tar i mot alle form for tips - for til Kreta skal jeg, selv om flyene ikke går :-)
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

Tommy

Hej

Ett alternativ kan ju vara att du tar bilen på tåg från Hamburg till Verona, det är ett väldans komfortabelt och enkelt o snabbt sätt att ta sig neröver den europeiska kontinenten på. Du kör på bilen på tåget i Hamburg nästa dag kör du av utvilad i Italien, kör ner till Ancona o tar båten därifrån till Patras på Peloponessos, vaknar opp utvilad och kör till Athen/Piraeus varifrån du tar båten till Kreta.

Om biltåg kan du läsa här http://www.biltag.com/ Nu är du ju ute i sista minuten, men finns där plats så får du sista minuten rabatt. Och för exempel Anek lines trafikerar Italien-Grekland och Piraeus-Kreta http://web.anek.gr/portal/page/portal/ANEK_prod

Annars vet jag att Camilla ( Frappe på forumet ) har brukat köra bil till Grekland från Stockholm. Kanske hon tittar in o har något tips att komma med, eller skriv ett PM till henne.

Lyckat till  :flower:
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Ninette

Dette er sjåføren! Ideen din er god, men passer dessverre ikke da toget bare har avgang fredager, 23 er for tidlig og 30 for seint. Forøvrigt; hon tenker inte kjøra sjøl, men sitte til høgre for å passe farten ;-)  Vi tar gjerne imot flere tips og råd. Odd G
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

Tommy

Quote from: \"Ninette\"Dette er sjåføren! Ideen din er god, men passer dessverre ikke da toget bare har avgang fredager, 23 er for tidlig og 30 for seint. Forøvrigt; hon tenker inte kjøra sjøl, men sitte til høgre for å passe farten ;-)  Vi tar gjerne imot flere tips og råd. Odd G

Nähä nä o jaha ja, utryckt i singularis är det ju litt vanskelig o tolka det i pluralis  :bom: Det löser sig sikkert på någe vis ska ni se. Lycka till vidare då både chaffis o kartläsare   :flower:

Pröva gärna o skicka ett PM till Camilla som sagt ;-)
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Anders

Tror jeg hadde gjort ganske mye for å unngå den bilturen... skulle denne situasjonen fortsette utover så må du regne med at det blir kø, kø og atter kø både på Autobahn og andre steder. Og det er IKKE noe kjekt! Jeg har kjørt A7 gjennom Tyskland mange ganger, og bare det å komme seg under Elben (Hamburg) i rushtiden kan være en lidelse.
Nurnberg-Munchen-Innsbruck må dere regne med går tregt, og med mange gretne medtrafikanter, sikkert det samme via Lichtenstein til Milano.
Og for en nordlending holder det vel med å kikke ut vinduet for å se vakrere natur enn det meste av hva en slik reise kan by på :-)
Hva med tog til Italia og fly direkte til Kreta? Må da finnes noen kombinasjoner der? Og da står dere jo fritt hva angår hjemreise?
Dessuten... kjøre bil i Pireus gjør jeg ikke om det så snør et visst sted! :-)

Ninette

Det biltoget til Tommy hørtes utrolig kjekt ut, men som sagt passet fredag utrolig dårlig for oss. Vi får ha dette i minnet til en annen gang.

Bilturen hadde jeg egentlig bare tenkt kunne bli lang, og spesielt hjemturen. Men kø.... Nei, den tanken har jeg ikke tenkt :-) Jeg har forresten vært på ville veier med bil i Athen en gang, vi kjørte ut en avkjøring for tidlig for å komme til flyplassen, og da startet en forferdelig tur rundt i utkanten av Athen, en tur som varte et par timer mens flyavgangnærmet seg med stormskritt.

Kanskje er tog det beste alternativet... Håper bare vi får sitte-/soveplasser.... Har avtale med reisebyrået tidlig mandag morgen.

Ser forresten i avisen i kveld at skyen fra Island skal være tilbake i Norge tirsdag ettermiddag. Nå får vi bare vente å se hva som skjer ...

vh Ninette!

PS! Jeg kjører bil .....Også i utlandet -
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

marjana

Hvor lang tid er til rådighet her da?
En ferie på to, tre uker vil med tog, ta med tanke på gamle inter-rail turer, ta ca tre, fire døgn på tog. Oslo-Aten.
Ikke helt fra Nord-Norge, for legg på et døgn i pluss gjenom Sverige.
Det koster å ta tog også, sovevogner, mat underveis, et hotelllopphold der neste tog ikke går før neste dag osv.
Tog er jo en annen måte å reise på enn fly, så kanskje vi heller skal ta fokus på Orientekspressen?
Glika i zoi

Mikke

...jag har själv kikat lite på InterRail-biljett, som finns i flera varianter. Vad jag kommer ihåg just nu mellan tummen och pekfingret var t.ex  22 dagar för senior hela Europa kostade ca 3800 SEK. Sen tror jag man bara räknar resdagarna, d.v.s reser man inte några dar så räknas dom inte, eller också har jag fattat det fel. Kika in på www.sj.se och kolla de olika varianterna, kanske finns det nåt som passar.
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

ofriis

Vi skulle ha sittet på flyet fra Tromsø til Kreta akkurat nå, men det ble det jo ikke noe av. Vi har booket om til lørdag den 24. Da har Norwegian rutefly fra Oslo til Chania for 299 kroner ! Foreløpig er det det som gjelder.

Vi har tatt biltog i Finland, de går så langt nord som til Kolari og Rovaniemi. Der var det bare å kjøpe billett og kjøre rett ombord. Ingen booking på forhånd. Det er nattog, slik at man sover seg fram til bestemmelsesstedet.
Hvis man velger biltog gjennom Finland så er det en mulighet å reise til Helsinki og videre gjennom Baltikum og sørover. Alternativt kan man ta toget til Turku/Åbo og ferge videre. Prisene har jeg ikke informasjon om.
The farther one travels / The less one knows

Ninette

Synd for deg, ofritis, at turen deres ble kansellert. Håper dere kommer dere avsted om en uke.

For vår del er spørsmålet om vi skal kjøpe togbiletter nå mens det ennå finnes plassbilletter, eller vi skal satse på at flyet vårt går neste lørdag, og evt. satse på alterntiv reise hvis flighten vår blir kansellert.

Ut fra de tilbakemeldinger jeg har fått her, tror jeg ikke det blir noen biltur.... Jeg skjønner at det kan bli en slitsom opplevelse
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

Tommy

\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Ninette

Marjana og Mikke, InterRail kan være et alternativ.

Vi har tilsammen tre ukers ferie, og kan i teorien bruke første og siste uke på å reise. I uke to må vi være på Kreta.

InterRail-billettene er blitt veldig fleksible. og finnes i mange varianter. Blant annet er det mulig å kjøpe billett med varighet ti dager, av dette fem reisedager. Det vil passe fint for oss. En slik billett koster, så vidt jeg husker, rundt 2.300 kroner.

Både InterRail og biltur gjennom Europa høres i utgangspunktet forlokkende ut, men når en slik reise skal kun har karakter av transport, blir det ikke fullt så attraktivt. Leste blant annet på nettet at toget mellom mellom Hamburg og København har sprengt kapasiteten, passasjerene må belage seg på å stå, og stemningen er amper ....
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

Siste innlegg i forumet

Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....