Logg inn med Facebook eller Google!

Hva er verdt å få med seg i Athen utenfor turistløypa?

Started by Ole, 02. Feb 13, 23:07:44

Previous topic - Next topic

filhellener

Quote from: tovenor on 03. Feb 13, 14:14:23
Gazi er nært til sentrum. En gammel gassfabrikk har blitt kulturhus med forskjellige utstillinger og happenings. Området har de siste 10-20 årene blitt fylt opp med små restauranter, teater, klubber, kafeer etc. Keramikos er ved siden av og der finnes den antikke gravplassen..
  Kypseli synes jeg var veldig bra for noen år siden, men har i de siste årene blitt litt ghetto, men kan fremdeles være verdt ett besøk..
[/b]

Takk for fine linker og bilder, tovenor  :)
- men hva legger du i "ghetto"? -  når du skriver om Kypseli ?
Jeg har ikke vært der på en stund, ca 4 år ? - men syntes det var et trivelig område, vurderte å bo der engang vi var i Athen og  :)
Men har byttet fra å bo i Plaka til Koukaki isteden, sentralt er best  :) - og man skal ikke langt fra Plaka før man er omgitt av gresk hverdag i stedet for turister  :)
Kari

tovenor

Jeg snakker ikke så mye norsk til daglig, så ordet ghetto ble kanskje ikke helt det jeg ville si.Her i Hellas brukes dette ordet ofte i det siste, så det er vel kanskje derfor.  Kypseli har nok forandret seg ganske mye i de siste årene, en må nok være litt mer påpasselig enn vanlig. Ikke for det, jeg har kjente som bor i Kypseli og er fornøyd med det...
De fleste områdene rundt sentrum i de siste årene har forandret seg, det er ikke farlig, en kan godt besøke alle områder, men det er sikkert lurt å være litt mer påpasselig, særlig på kveldstid.. :)

tovenor

Jeg har bodd i Athen siden 1982, ihvertfall de første 16-17 årene kunne jeg gå trygt hvorsom helst i Athen selv på natterstid.....Athen er jo en storby og det gjorde inntrykk på meg da, husker jeg, at den var så trygg. Forandringen har vel skjedd sakte men sikkert de siste 13-14 årene. Mange Atenere føler nok at det er ille at de ikke er så frie som før i sin egen by og det er nok ikke bare den ukontrollerte innvandringen som har skylden. Tror nok også som vanlig at de greske myndighetene har vært dårlig til og i det hele tatt forsøkt på å irettetillegge livet til de menneskene som har kommet til Hellas for ett bedre liv. Akkurat p.g.a. at innvandringspolitikken har vært så uorganisert, er det mange av de som kommer som ikke finner arbeid, ikke lærer seg språket o.s.v., o.s.v. starter opp i den kriminelle "bransjen" og ofte er det korrupte grekere som tjener på denne virksomheten (prostitusjon, narkotika, hushaier o.s.v) .. Det er nok desverre noe som ikke blir løst med det første...

tovenor

I 2005 (tror det jeg var) skrev den daværende greske statsministeren (Konstantinos Karamanlis) under på Dublin-avtalen som innebærer at alle ulovlige innvandrere i Europa kan bli sendt tilbake til det første landet de kommer til, og hvis jeg ikke tar helt feil er det opptil 70-80 % som kommer gjennom Tyrkia til Hellas først...så kanskje hele Europa har litt ansvar i det som skjer? Hadde vært greit om Europa hadde samarbeidet litt mer, kanskje? Sånn som det er nå er det mange, også barn, som lider og som ikke har noen framtid verken i sine egne land eller Europa..

ingaberentine

For noen få år siden hadde jeg en svært ubeagelig opplevelse på Viktoria stasjon, men kom heldigvis fra den uten at noe farlig skjedde. På metroen traff jeg en sikkerhetsvakt og fortalte ham hva jeg hadde opplevd og han sa at akkurat Victoria stasjon var den mest beryktede stasjonen på den grønne metrolinjen. Jeg bruker mye et hotel som ligger omtrent midt mellom Victoria og Larrissa og jeg bruker aldri Victoria etter denne ubehagelige opplevelsen...............

Frynse

Quote from: marjana on 03. Feb 13, 22:24:25
Det er effektive lommetyver i Aten og Pireus for tiden, så man må passe veldig godt på. Jeg mailet med venner fra USA og England i julen og de hadde alle blitt robbet i Aten og Pireus  i september.

Vi skal vel ikke la være å reise ut bare fordi folk er fattige og desperate?

Ikke bare nå for tiden.
Det har vært slik i mange år.
Har dessverre fått føle på det selv, da kameraet forsvant da vi skulle på flybussen i Pireus.
Merket ingen ting før vi var vel avgårde.
Kameraet fikk jeg dekket på forsikringen, men noen hundre feriebilder var borte for alltid.

Verten på Peris Hotel beklaget på vegne av landet og alle grekere, men han var veldig tydelig på at det ikke var grekere som sto bak.
Ifølge han var det bulgarere og rumenere som sto bak så og si alle lommetyverier, og de var godt organiserte.

Det foregår også mye lyssky aktivitet i området rundt Plaka/Monastiraki/Omonia.
Vi var vitne til både åpenlys omsetning av narkotika og folk som ble tauet inn av godt væpnet politi.
Jeg følte meg ikke så veldig trygg i Aten, og jeg forsøker helst å unngå selve byen når vi reiser til og fra.

Fix

Hei

Enig at man skal passe seg for lommetyver i Athen. Var svært nær ved å miste lommeboka på Metroen for noen år siden, men puttet hånda ned i lomma i akkurat riktig øyeblikk. Det var det allerede en hånd, men den forsvant fort.

Skriver egentlig dette for å anbefale et hyggelig sted som jeg besøkte i sommer, Beer Time Platia Iroon 1 - Psirri | Monastiraki, Athens 10554, Greece, det ligger bare noen minutter unna Monastriaki.

Det er flere enn meg som liker dette stedet.

http://www.tripadvisor.com/Restaurant_Review-g189400-d3621711-Reviews-BeerTime-Athens_Attica.html

Admirala

Må bare komme med en liten motvekt til disse skrekkhistoriene fra Athen. De siste par årene har jeg vært mye i Athen, delvis fordi kjæresten spiller inn musikk der. Mens han gjør det, går jeg alene rundt i byen, og har aldri opplevd noe negativt. Athen er en millionby, man må selvsagt passe på verdisakene sine akkurat som i andre storbyer, men på dagtid går jeg hvor jeg vil, uten å være redd. Også på Victoria stasjon har jeg vært ofte, platestudioet ligger nemlig i nærheten.

Vet ikke helt hva som er utenfor/innenfor turistløypa, men en tur på Filopappo-høyden er flott. I Exarchia finnes koselige spisesteder og kule barer. Som andre anbefaler også jeg Thission - Keramikos - Gazi. I nord, og lett tilgjengelig med metro ligger Kiffisia, en rikmannsbydel som likevel er fin, med en flott park og kjekke kafeer. Athens Første Kirkegård, ikke langt fra det antikke stadionet, har fantastiske gravmonumenter og ligger i en vakker park.
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | 28. Mar 24, 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...