Logg inn med Facebook eller Google!

Alenetur for voksne. Noen tips?

Started by Frost, 20. Nov 08, 21:21:04

Previous topic - Next topic

Frost

Vi feirer 20 års bryllupsdag neste år. Vi har pratet om en storbyweekend uten barn. Men vi finner ikke noe som frister. Da jeg luftet ideen om å skaffe barnevakt for en uke, og tilbringe den i Hellas ble mannen ganske interessert.
Jo mer jeg tenker på det, jo mer perfekt virker det. Det er jo dit jeg har lyst å reise, nå når man er blitt grekofil. ;)
Men så får jeg litt dårlig samvittighet overfor barna. Tanken på at vi skal kose oss i Hellas uten dem føles litt urettferdig. Men så har vi aldri vært noen steder uten dem på 15 år. Og vi skal jo på Hellasferie i slutten av sommeren. :)

Er det egoistisk av oss?

Hvor burde vi reise? Vil reise til et nytt sted. Vi har vært på Kreta, Peloponnes og skal til Lesvos.
Har sett på Parga og Skiathos.
Vi liker ikke alt for mye turister, men er ikke helt paranoide heller. Noen andre ideer?

Liv

Hvorfor ikke ta en tur til Athen?

Dit går det an å dra på langweekend,hvis dere ikke vil være borte ei hel uke.
Masse å se og oppleve.

Egoistisk syns jeg absolutt ikke at det er. Tenker heller at det må være godt å kunne feire sølvbryllupsdagen,bare dere to. Flott å kunne ha litt tid sammen bare dere.

Frost

Quote from: \"Liv\"Hvorfor ikke ta en tur til Athen?

Dit går det an å dra på langweekend,hvis dere ikke vil være borte ei hel uke.
Masse å se og oppleve.

Egoistisk syns jeg absolutt ikke at det er. Tenker heller at det må være godt å kunne feire sølvbryllupsdagen,bare dere to. Flott å kunne ha litt tid sammen bare dere.

Athen er jo et alternativ. Takk for tips. :)

Godt å høre at det ikke er egoistisk. :)

Mixelite

Jeg er enig med Liv. Athen var det jeg også tenkte på. Og egoistiske er dere såvisst ikke!

Liv

Athen har alt. Også badeliv om dere ønsker å dra ut til strendene.

marjana

Det er lettere å komme med tips hvis du sier når dere har tenkt å dra, og ogå hvor lenge dere skal være borte.
Uten barn bør dere vel legge opp til noe som er virkelig romantisk siden det er sølvbryllup? Og også finne et sted som tilbyr det dere begge to liker.

Liv foreslo Aten, som jeg også tenkte umiddelbart, men ikke hvis det er midt på sommeren. Altfor varmt.
Men Aten er et godt utgangspunkt for turer i byen og i områdene rundt, også kort til øyene rundt Aten.

Hvis dere tenker mer på å være sammen alene uten barn, ville jeg nok plukke ut et godt og deilig hotell, nesten hvor som helst i Hellas, og så ta turer rundt derfra.
Glika i zoi

Anders

Egoistisk er det IALLFALL ikke! Og alle batterier trenger opplading innimellom...
Athen kan sikkert være et godt alternativ for en langhelg. Selv ville jeg nå \"spøtet\" på, og tatt hele uken... helst lengst mulig vekk fra alt som heter byer og trafikk og tempo. Uansett hva dere velger, lykke til og gratulerer med de femogtjue første. Noen gode dager på egenhånd vil gi det beste grunnlag for femogtjue nye fine... og hvilket avkom vil vel ha noen innsigelser mot det? :-)

Frost

Quote from: \"Anders\"Egoistisk er det IALLFALL ikke! Og alle batterier trenger opplading innimellom...
Athen kan sikkert være et godt alternativ for en langhelg. Selv ville jeg nå \"spøtet\" på, og tatt hele uken... helst lengst mulig vekk fra alt som heter byer og trafikk og tempo. Uansett hva dere velger, lykke til og gratulerer med de femogtjue første. Noen gode dager på egenhånd vil gi det beste grunnlag for femogtjue nye fine... og hvilket avkom vil vel ha noen innsigelser mot det? :-)

Tusen takk for det. :flower:

Store byer og shopping er ikke det vi primært er ute etter. Vi er ikke noe shoppingmennesker. Men helst noe som går direkte fra Oslo, da vi allerede må fly fra Tromsø. Aktuell reisetid er slutten av juni.

Men jeg har visst tatt ting litt på forskudd. Søvbryllup er 25 år ja. Vi har jo bare 20 års bryllupsdag, og det er visst bare porselen.....
Jeg som synes vi har holdt ut så lenge. ;)

Magnolia

Hvorfor ikke prøve Nafplio? Jeg kan vanskelig tenke meg en mer romantisk by. Riktignok blir det ingen storbyferie, men det lille jeg har sett av byen vitner om at her er det mer enn nok å oppleve en hel uke, minst.
Dessuten er det forholdsvis kort avstand til mange av Hellas mest kjente severdigheter som f eks Epidavros og Mykene.
Anbefaler deg å lese Admiralas informasjon om byen.
Lykke til med planleggingen. :)
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

Frost

Quote from: \"Magnolia\"Hvorfor ikke prøve Nafplio? Jeg kan vanskelig tenke meg en mer romantisk by. Riktignok blir det ingen storbyferie, men det lille jeg har sett av byen vitner om at her er det mer enn nok å oppleve en hel uke, minst.
Dessuten er det forholdsvis kort avstand til mange av Hellas mest kjente severdigheter som f eks Epidavros og Mykene.
Anbefaler deg å lese Admiralas informasjon om byen.
Lykke til med planleggingen. :)

Tusen takk for tipset Magnolia. :flower:
Har hatt lyst til å dra dit ja. Kjempeinteressant område, og litt for langt unna Mani for dagsturer.

xristina

Barna kommer bare til å nyte godt av at dere har vært på tur sammen og hatt tid og omsorg for hverandre!

Jeg ville dratt til Athen! Lever fortsatt på turen dit i mars med samboeren - og ønsker å reise tilbake - snart...

polyanna

Så enig i at Athen er en flott by å reise til. Men ikke i slutten av juni, det kan være veldig varmt og \'tett\' luft på den tiden.

En uke er kort, det kan være godt å slippe all organiseringen da. Jeg ville vurdert en pakketur. En øy eller sted med flyplass, og unngå at mye tid forsvinner i reising.

Du nevner selv Parga som mulig alternativ (har ikke vært der selv), det er jo en by andre her på forumet har nevnt som et romantisk reisemål. By med liv og sjarm, og strender om man vil.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...