28. Mar 24, 18:58:53


Logg inn med Facebook eller Google!

Milos

Started by Sunnaelskersol, 03. Jan 14, 21:48:38

Previous topic - Next topic

Sunnaelskersol

Fått hjelp av Tjorven og en venninne. Milos virker mer enn spennende.

Hvor går det flest båter fra, Athen eller Santorini? Vanskelig å finne ut så tidlig på året. Hva bruker dere å gjøre? Vi skal være borte 8-10 dager, så vi må gå for det enkleste.

Hvordan booker dere overnatting? Har dere noen forslag til hotell/leiilighet/apartment/hostel?
Litt risikabelt når vi er 4 personer og satse å at vi finner et sted når vi kommer dit, kanskje? Vi vil ikke stresse for mye, så er godt å vite at ting er ordnet.
Stadig på jakt etter gode reiseopplevelser og reiseminner

filhellener

Ingen t v i l  om at MILOS er e n av de mest spesielle/fineste/beste øyene  :smile12:

Om båtforbindelsen til Milos er best fra Pireus, eller Santorini vet jeg ikke, men å fly Athen-Milos kan være et godt alternativ om dere får tidene til å passe, billettene er ofte fhv rimelige  :)
Kari

Sunnaelskersol

Hmm, håper andre kan komme med tips her! :) Noen som vet hvordan båttidene bruker å passe? Evt. hvor mange ganger i løpet av et døgn det går en båt?
Stadig på jakt etter gode reiseopplevelser og reiseminner

Sunnaelskersol

Mulig å lande i Athen på kvelden, og reise med båt neste morgen..
Hva koster båtene?
Stadig på jakt etter gode reiseopplevelser og reiseminner

Tjorven

Quote from: Sunnaelskersol on 03. Jan 14, 23:04:56
Mulig å lande i Athen på kvelden, og reise med båt neste morgen..
Hva koster båtene?


Jeg har ingen priser å gi deg, men hurtigbåtene koster ca dobbelt så mye som ferjene. Hvis dere lander om kvelden, må dere jo også finne overnatting i Athen, eller helst Pireus, siden ferjene går derfra. Ville satse på et fly som lander om morgenen heller, da kan dere reise direkte samme dag. Vanskelig å si når og hvor ofte båtene går, det kommer an på hvilken dag og måned dere skal reise. Som jeg skrev i pm til deg, er det kanskje like greit å lande på ei øy i nærheten av Milos, dersom dere bestiller kun fly med charter, og ta en kortere ferjetur derfra.
Hyggelig at dere har bestemt dere for Milos, tror ikke dere vil angre på det  :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Sunnaelskersol

Nå har jeg funnet flybilletter som koster rundt 500 kr per person til Milos. Er det virkelig flyplass på Milos altså? Hvis man sammenligner med en hurtigbåt, så tror jeg dette er ca. samme priser.

Vi reiser i juli.

Forslag til steder å bo til en grei pris?  Beliggenhet er vitkig. Vi er ikke ute etter lukseriøse hoteller. Heller et sted med sjel!
Stadig på jakt etter gode reiseopplevelser og reiseminner

Sunnaelskersol

Hvis vi skulle delt de ti dagene i to, hvor skal vi i så fall dra i tillegg?
Leste at båtforbindelsene mellom Naxos og Milos ikke var så bra.
Hva med Antiparos? Sifnos?
Stadig på jakt etter gode reiseopplevelser og reiseminner

ingaberentine

04. Jan 14, 12:56:21 #7 Last Edit: 04. Jan 14, 13:00:14 by ingaberentine
Sommeren 2013 var vi på Milos som første øy på ferien. Vi ankom med kvelds/nattfly til Athen, var på flyplassen om natten og tok første fly til Milos neste morgen. Flyplassen på Milos er en kortbaneflyplass, så det er Dash 8/10 som brukes til Milos med plass til ca 30 passasjerer. En billig og rask måte å komme seg fra Athen til Milos, men det skal innrømmes at vi var gode og trøtte når vi kom frem, tidlig om morgenen, etter en natt på flyplassen uten søvn. Allikevel er dette måten vi som oftest reiser på til Hellas og har trolig gjort det de siste 10 til 15 årene, med fly som lander i Athen rett etter midnatt og tilbringer natten på flyplassen, stort sett i våken tilstand, for så enten å fly videre til første øy eller ta morgenbåt til første øy.......

Vi skulle videre til Naxos etterpå og den dagen vi reiste kunne vi ta hurtigbåt til Naxos, som gikk innom en del øyer før den var på Naxos. Siden vi hadde med oss noen som ikke hadde vært i Hellas før, valgte vi å følge hurtigbåten ned til Santorini, hoppe av der, fant en plass å oppbevare bagasjen og tok bussen opp til Thira og hadde vel ca 2 timer til disp der, før vi måtte ta bussen ned igjen til havnen for å rekke blue Star til Naxos, en vellykket reisemåte som de som ikke hadde vært i Hellas før satte pris på. Reisefølget var 3 stk i slutten av 20 årene og 3 stk +50........

Blue Staren går jo videre til Paros og man kan reise videre til Antiparos om dette ønskes. Vi gjorde det etter noen dager på Naxos, men vi var på en 3 ukers tur og hadde god tid........

Til Sifnos går det nok båt hver dag og enkelte dager trolig mer enn en også.............

Sunnaelskersol

Takk for godt svar!

Hvordan likte du og reisefølget Milos? :)
Hvis vi skal besøke en øy til, hvilken ville du tatt da? Naxos? Antiparos?
Kan man ta båt fra Milos til Naxos f.eks.?
Stadig på jakt etter gode reiseopplevelser og reiseminner

ingaberentine

04. Jan 14, 13:20:49 #9 Last Edit: 04. Jan 14, 13:34:32 by ingaberentine
Milos likte vi veldig godt. Vi har vært der før en gang for ca 15 år siden og har egentlig alltid hatt lyst til å reise tilbake, men det tok altså ca 15 år før det ble noe av (Hellas har så utrolig mye å tilby og selv om vi så og si alltid er i Hellas 2 ganger i året er det så mye som lokker) For å si det kort og greit:Milos anbefales virkelig! En stille og rolig øy og som det anbefales å ta seg litt rundt på med f.eks. bil. Vi hadde leiebil 3 av de 5 dagene vi var der. Om man vil kan man også reise på f.eks. dagstur til Kimolos mens man bor på Milos. Jeg hadde håpet på det, men resten av reisefølget ville heller gjøre andre ting og da ble det det...........

Solnedgangen fra kirken over Plaka anbefales. Ellers har Milos en veldig variert geologi som er spennende og som gjør at det er ganske stor gruveaktivitet på Milos, uten at man som turist egentlig legger merke til dette. Katakomber finnes på Milos, spennende strender, ja øya har mye å tilby om man reiser litt rundt.........

Som jeg la til i forrige innlegg så er nok trolig Sifnos den øya som har best kommunikasjon med Milos og dermed er et godt alternativ som øy nummer 2. Men man kan komme seg videre til Naxos også, kanskje ikke hver dag, men noen dager og da enten med hurtigbåt som går innom mange øyer før den er på Naxos eller vanlig ferge som egentlig er en "melkerute" og dermed også er innom mange øyer før den kommer til Naxos. Gå til GTP og søk reiser ut fra Milos og skriv Cyclades i feltet til hvor du vil reise og du får opp alternativene til alle øyene i Kykladene. Det er nok litt tidlig å søke enda, selv om noen rederier har lagt ut sine sommerruter for sommeren 2014, men flere vil følge etter om enn kanskje ikke før etter påsken......

http://www.gtp.gr/RoutesResults.asp?SchDay=0&SchMonth=0&SchYear=2014&CompanyID=0,2&SortType=1,2&AroundDate=0&Origin=EGRSKY42MIL,11873,7&Destination=EGRSKY,11700,4

En ting vi prøvde litt i sommer på forskjellige øyer med godt resultat var å bruke TripAdviser ril å søke etter spisesteder på den øya vi var. Vi valgte som regel ikke den som lå på topp, men noen av dem som lå på de øverste plassene og vi fant mange gode spisesteder som vi absolutt ikke viste om, selv om vi hadde vært på de forskjellige øyene opptil flere ganger...........

http://www.tripadvisor.com/Restaurants-g494953-Milos_Cyclades.html

Ellers kan jeg jo si at Antiparos er "hjemme" for meg i Hellas og at vi alltid må innom der og har vært der hvert eneste år siden 92 og jeg vil tippe et sted rundt godt 30 ganger på disse årenen, så for meg så hadde Antipros blitt øy nr 2............

Sunnaelskersol

Da har vi bestilt (holdt av) rom på et "hotell" i Adamas, Milos. Ligger helt nede ved stranden.
Vi bestiller nok flybilletter til Athen også veldig snart!
Stadig på jakt etter gode reiseopplevelser og reiseminner

Anders

Vet ikke om du har sett min skildring fra to år siden. Om du ikke vil lese så veldig, så skal du iallfall finne både bilder og videoer fra Milos her, og også en beskrivelse av hurtigbåt-reisen over til Naxos. Vi likte iallfall Milos veldig godt, og drar gjerne tilbake.  I juli vil jeg også anta at det er hyppige (daglige?) forbindelser med en av Aqua-båtene over til Naxos.
http://hellasforum.net/index.php?topic=6640.0

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...