Logg inn med Facebook eller Google!

Lesvos? Samos? Eller?

Started by sofi3, 31. Mar 08, 16:03:38

Previous topic - Next topic

sofi3

Kjære hellaselskere!
Jeg har lest side opp og side ned om diverse greske øyer de siste dagene og nå er jeg mer i villrede enn før jeg begynte: Hvilken gresk øy passer for meg?

Jeg skal ha med meg kjæresten på tur, og han har aldri reist før, så vi vil ikke ha noe ambisiøst øyhopper-opplegg, men en rolig uke på en nydelig øy:)

Ønskelisten (i tilfeldig rekkefølge)
- Naturopplevelser (gjerne leie sykkel, eller fottur)
-Kulturopplevelser
-Mulighet for leie av ATV (er ikke fortrolig med vanlig scooter:p)
-Rolig atmosfære, ønsker ingen partyøy med masse ungdommer, men musikkbarer, ja takk:)
-Gjerne mulighet for båtreise til andre øyer
-Badeliv....tja, ikke viktigst, men en bortgjemt bukt hadde ikke vært å forakte. Vi er dog ingen strandløver.
-God mat!

Vi har vurdert Samos og Lesvos. Tenkte dessuten på Parga som ser nydelig ut. For øyeblikket er Lesvos mest aktuelt, tenket Molyvos, Sea Horse Hotel.

Trenger tips! :) Utrolig vanskelig å bestemme seg!

sofi3

PS: Har lest en del på forumet her så klart, og plukket opp noen tips, kjenner også til søkefunksjonen;)

bengalow

Mitt tips till \"förstagångare\" har alltid varit Parga. Det är varierat, man kan komma runt och se sig om ganska vidsträckt, man är inte begränsad av en \"liten\" ö, även om det också är skönt. Det har alltid fallit väl ut med den orten, men dock inte från mitten av juli och 1-1½ månad framåt, då västkusten formligen invaderas av italienare (och greker).
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Tommy

Lesvos har jag aldrig varit på, men både Samos och Parga har jag besökt flera gånger och jag tror ni finner det ni vill ha på båda platserna. Samos är en lagom stor ö där det finns möjlighet att finna liv och rörelse i till exempel Pythagorio och söka sig undan till egna strandhugg på stränder som inte är överbefolkade. Och om jag förstått dig rätt vill ni ut och röra på er med ett fordon. Parga är fantastiskt fint i sig, men ligger ju på fastlandet så det kan bli lite svårare att greppa under en vecka, det är ju mer obegränsat än på en ö menar jag.

:-) Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

ouzolina

Lesvos og Sea Horse ville også passe jer. Lesvos er en dejlig ø, hvor turismen ikke hovederhverv. Det vil sige, at den græske dagligdag går sin gang.

Hvis man lejer bil, er der rigtig meget at se på Lesvos.

Sea Horse er et godt hotel, der ligger ved havnen i den dejlige by Molivos.

Kan kun anbefale Lesvos.

Mette
Skopelit på deltid

Tjorven

Både Lesvos (spesielt Molivos) og Parga er desidert to av de vakreste stedene jeg har besökt i Hellas, og ideelle \"paradis\" å ta med seg kjäresten til. Mer romantiske byer skal man lete lenge etter, og gode utfluktsmuligheter fins i områdene rundt begge to, om dere klarer å lösrive dere fra herlighetene som allerede eksisterer der.
There are no strangers, only friends we haven't met.

operafantomet

Har kun vært på Lesvos, så streng tatt er jeg helt inhabil... men jeg kan fortelle litt om det jeg likte med øya?

Som andre har nevnt, er ikke turisme hovednæringen, her er det jordbruk, ouzo og oliven som gjelder. Derfor oppleves øya av mange som mer autentisk gresk enn mange andre steder, og det var absolutt inntrykket jeg fikk også (bortsett fra i Plomari og Mytilini, som er de store \"turistbyene\").

Det Lesbos IKKE har, er deilige strender. Jovisst finnes det strender svært mange steder, noen riktig så pene, men ikke de postkortaktige andre øyer har å by på. Sanden er grovere og brunene, stranden ofte mindre. Vannet i Plomari (og nabostedet Melinda) var krystallklart og deilig, men stranden er av rullesteins. Kalloni/Skala Kallonis og Molyvos har sandstrender, men ikke fullt så klart vann. De fineste strendene synes jeg var i Eressos/Skala Eressou - ganske fin sand og veldig klart vann.

Man kan finne svært variert landskap og stemning i de ulike delene av øya; i øst har man \"storbyen\" Mytilini, med deilig handlegate, masse utesteder og direkte fergeforbindelse til Tyrkia (som man skimter i horisonten). Det er her flyplassen ligger, og det er her de fleste bussene går fra (selv om busstransporten på øya ikke er noe å skrive hjem om, sats på leiebil).

I Plomari i sør-øst finnes det rullesteinsstrender med vann så klart at jeg hadde store problemer med å bedømme dybden. Her er det stor ouzoproduksjon - og ganske mange nord-europeere...

Litt inn i landet ligger fjellandsbyen Agiassos. Stedet har kunstnerpreg, men en masse små verksteder og utsalg. Byen ligger opp langs en fjellside og er latterlig idyllisk. Anbefales!

Midt på øya ligger Kalloni, mest kjent for sardinfestival og et berømt fugletitterfelt.... Stranda er helt grei, men vannet er deilig og temperert - man bader i Kallonibukta, og her trives både sardiner og frosne badesjeler godt.

Vest på øya finner man vulkanlandskap; i sør ligger Eressos som er valfartssted for lesbiske (det var her poeten Sappho holdt til, og det er hun/øya som ga kvinnelig kjærlighet et ansikt/navn). I nord er øyas perle; Molyvos/Mithymni. Utrolig idyllisk og sjarmerende, med smale handlegater oppover fjellsiden, overvokst med drueklaser i \"taket\"..... Aaah! Dette er forsåvidt også en turistby, men uten turistpreget til f.eks. Plomari (jeg likte sistnevnte, bare så det er nevnt, men sjansen for å støte på en nordmann eller tysker er stor).

Leier du bil, rekker du over hele øya på få timer. Ikke at det er noe mål i seg selv, men det sier litt om avstandene. Tror vi brukte 1,5 time fra Kalloni til Mytilini, og det er halve øya.

Ja, det var mine \"5 cents\". Tipper dere vil like Samos like godt, jeg kan som sagt ikke bedømme når ikke jeg har vært der. Uansett hvor dere ender opp: god tur!

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

Barbro

Jeg var på Lesvos i 2 uker,bodde 3 km utenfor Plomari..ikke langt fra stranda Agios Isidoros.Stranda var grei nok den,men vi hadde endel vind(var der i mai),og da var det nesten umulig å bade der pga bølgene.
Vi busset oss fra Mytilini til Molivos,overnatting,og videre til Skala Kalloni,så ned til Skala Eressou..2 netter der,og så retur..
Litt vurdering her..subjektiv..
Mytilini ble ikke utforsket mye,forekom meg ganske kaotisk,men den store og koselige \"hovedbussplassen\" var en oase,med alt man trengte under venting.
Molivos var en nydelig liten by,postkortvakker..en flott vandretur opp til festningen,og en fantastisk utsikt,et deilig måltid,og spennende små butikker.
Skala Kalloni...en styggpen liten plass,med turiststrand..der må en gå 100 m for å få vann til knærne  ..men,ok,god sand!
Skala Eressou..turistpreget,men aldeles nydelig,flott strand med sandbunn..Min aller største opplevelse der var imidlertid elveosen litt bortenfor stranda..masse små skilpadder som vi matet med brødbiter :colors: ..de lignet små levende stokker da de kom i flokk gjennom vannet..utrolig morsomt..og STORT !
Leiebil hadde nok vært flott på en tur som denne,over deler av øya..men..opplevelsene vi hadde,med lokalbusser,mellom 5 og 6 om morgenen..ga meg minner for livet..helt flott!
Plomari opplevde jeg som en trivelig liten by..har en spesiell historie derfra,men den får evt komme senere :colors: ...
Besøk på ouzobrenneri..der omviseren uteble(hadde kanskje kikka for dypt i glasset?)  ..og en bar på torget,der eieren,en greker,snakket ren \"Lofotdialekt\".. :lol: ..han var på Lofotfiske hvert år!
Utrolig morsomt..og han var sjøl en del av levende musikk utover natta..herlig!
Lesvos vil jeg gjerne tilbake til..glemmer aldri åssidene som glødet som gull av gyvel i mai..jungelaktig frodighet i sør,månelandskap i nord..ei øy å ønske seg :flower: !
Med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise..

Torill

Å jeg gleder meg mer og mer :cheers:  :cheers: Men jammen må jeg begynne å skrive notater snart :cheese: Synd vi bare skal være der en uke,men sånn er det denne gang :cheese:
Ingen kan alt - alle kan noe.

operafantomet

Quote from: \"Barbro\"..og en bar på torget,der eieren,en greker,snakket ren \"Lofotdialekt\".. :lol: ..han var på Lofotfiske hvert år!
Utrolig morsomt..og han var sjøl en del av levende musikk utover natta..herlig!
Ha-ha-ha, av en eller annen grunn gjør det meg så lykkelig når ikke-nordmenn bryter på en norsk dialekt. Høres ut som et fantastisk opphold, og ouzobrenneri-omvisning er notert til ev. neste besøk!

Noe jeg glemte å nevne ang. Lesvos, er at øya har rikelig med grunnvann, hvilket vil si at den er selvforsynt med vann og at det sjelden er vannproblemer (selv om det er ganske tørt endel steder under heteperioder på sommeren). Endel andre (mindre) øyer er avhengig av vannimport.

Vaterá er et sted jeg ikke besøkte, men som etter sigende har noen av de fineste strendene på Lesvos. I nærheten finnes det også varme kilder.

Og om man er kunstinteressert, så finnes der i Mytilíni museum viet maleren Theophilos (og også poeten og nobelpris-vinneren Odysseus Elytis, om ikke jeg husker feil). Det finnes også rester av et gammelt amfiteater ovenfor byen. Dette var ting jeg dessverre ikke rakk å få med meg da jeg var der.

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

sofi3

Ser at en del sier at det er fint å leie bil og kjøre rundt på øya. Men jeg lurer litt på hvordan veiene og trafikken er? Merker at jeg er litt forutinntatt mht gresk kjørekultur.... :roll:
Er trafikken rolig og grei eller? Har hatt lappen i en del år, men kjørt desto mindre siden jeg ikke eier egen bil :icon_smile:

operafantomet

Quote from: \"sofi3\"Ser at en del sier at det er fint å leie bil og kjøre rundt på øya. Men jeg lurer litt på hvordan veiene og trafikken er? Merker at jeg er litt forutinntatt mht gresk kjørekultur.... :roll:
Er trafikken rolig og grei eller? Har hatt lappen i en del år, men kjørt desto mindre siden jeg ikke eier egen bil :icon_smile:
Haha, jeg skjønner din skepsis... Men Lesvos er ingen versting der. Ikke det jeg opplevde, ihvertfall. Hovedfartsårene er overraskende bra, nyasfaltert og oversiktlig, og godt skiltet (med både greske og latinske bokstaver - dét synes jeg var veldig sympatisk). Veiene mellom Mytilini - Kalloni - Molyvos var av denne kategorien. Noen steder (bl.a. ned til Plomari) var det litt mer svinger og bakker, men heller ikke de avskrekkende.

Veien fra Kalloni til Eressos var litt skumlere - det var skikkelig \"millom bakkar og berg\". Men de greske sjåførene holdt på gammel kjøreskikk og tutet før hver sving, i tilfelle noen i motsatt kjørefelt prøvde å kutte svingen....  :albino:

Men i motsetning til MINE fordommer fløt trafikken jevnt og greit; ingen hissige, bannende folk som skremte livskiten ut av oss. Det verste var de gangene vi måtte kjøre igjennom mindre byer, fordi det var der hovedveien gikk. Noen av gatene kunne være ganske trange, og det var IKKE plass til å møte en annen bil. Vet ikke om vi kjørte rare ruter, men vi var gjennom to-tre sånne byer. Litt ryggekunnskap er ikke å forakte.... Men ellers: bra øy å kjøre på, synes nå jeg.

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | Today at 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...