Logg inn med Facebook eller Google!

Gå ikke glipp av denne dokumentaren "GREKLANDSRESAN"

Started by filhellener, 20. Mar 15, 14:06:50

Previous topic - Next topic

Tjorven

Jeg tror dette blir årets tv-opplevelse for min del, selv om vi bare er kommet til mars måned!!! Denne dokumentaren kom jeg også tilfeldigvis over, da jeg titta på programoversikten. Tittelen "Greklandsresan" var nok til å fange min interesse  ;)  Og du verden så glad jeg er for det! Dette er det mest hjertvarmende, morsomme og inspirerende programmet jeg har sett på lenge  :-* ;D :'(   Jeg lo så jeg rista, gråt en skvett, lo igjen og ble rørt til tårer av initiativet til Takis, aktivitøren på eldresenteret, som faktisk fikk med seg hele den gjengen på 80 år+, samt de ansatte, til Hellas  8)  Men han VISSTE jo hva de gikk til, hva de eldre drømte om, og at alt er mulig når viljen er tilstede  :-*

Etter en strabasiøs reise måtte jeg trekke et lettelsens sukk da de endelig var framme  :P men sannelig var det verdt det  ;D  Det var en nytelse bare å kunne se hvordan de nøyt å bade, hvordan de ansatte fikk dem i vannet, for nei, det går jo inte, eller det kan jag inte som noen mente først  ;) Rørende  :-*
Og når "Dæjo" og kompisen satte seg ned på gubbekafeen i "samtale" med de lokale, helt herlig  ;D  Man trenger ikke alltid samme språk for å kunne dele og kommunisere, nei.

Så måtte jeg gråte en skvett når filmen avslutta med det greske flagget malt på fluesmekker'n, som var godt følge....
Denne filmen kommer til å sitte i leeeeeeenge. For en mann, hvilken ressurs de har i Takis på dette svenske aldershjemmet.
Håper og ønsker at denne dokumentaren blir oblgatorisk på et hvert alderhjem!
There are no strangers, only friends we haven't met.

mouche

Anders - jeg bruker firefox, og det fungerer med både lyds og bilde. En herlig dokumentar som jo også minner en om å leve mens man "kan" det!   

Anders

:-) Nei, "fox'n" min vil fortsatt ikke :-)  Men jeg fikk sett filmen... og satt igjen med en tanke om hvorfor jeg ikke skulle kunne gjøre noe slikt for de i mitt nærområde som har lyst men føler at de ikke kan/tør/bør gjøre det... ikke så mange, og ikke så "gamle", eller "pleietrengende"... men de som av ulike årsaker ikke reiser. Det gikk en liten Obama i meg.... "Yes, we can!"

filhellener

Quote from: Anders on 21. Mar 15, 09:33:06
:-) Men jeg fikk sett filmen... og satt igjen med en tanke om hvorfor jeg ikke skulle kunne gjøre noe slikt for de i mitt nærområde som har lyst men føler at de ikke kan/tør/bør gjøre det... ikke så mange, og ikke så "gamle", eller "pleietrengende"... men de som av ulike årsaker ikke reiser. Det gikk en liten Obama i meg.... "Yes, we can!"


Det ville ikke overraske meg om du fikk til "noe"  :sol: ...kanskje vi snart kan kalle deg "Anders Takis" :--

Kari

mouche

Like ved huset vårt på Kreta holder denne organisasjonen til; http://www.sarashopefoundation.co.uk/ og jeg har ofte tenkt at hvorfor ikke la noen i en tilsvarende situasjon få låne huset, eller bare komme på besøk mens vi er der. Det er mange (av oss) som har muligheten til å gjøre noe for andre, men ofte er det noe som stopper oss, og man vet ikke helt hvordan man skal "begynne".

TOMS

Herlig dokumentar.  :) Flott å sjå kva som går om ein bare vil!!

Anders

Jeg blir ikke kvitt denne tanken.... hvis jeg sier Kos&rullestol... noen som kan hjelpe meg med noen gode argumenter? Er ikke den byen ganske "perfekt" for en rullestolbruker, og er ikke øyen ganske lett tilgjengelig fra Norge?

therese

Quote from: Anders on 22. Mar 15, 13:12:56
Jeg blir ikke kvitt denne tanken.... hvis jeg sier Kos&rullestol... noen som kan hjelpe meg med noen gode argumenter? Er ikke den byen ganske "perfekt" for en rullestolbruker, og er ikke øyen ganske lett tilgjengelig fra Norge?


det er bra å holde på gode tanker!

polyanna

Quote from: Anders on 22. Mar 15, 13:12:56
Jeg blir ikke kvitt denne tanken.... hvis jeg sier Kos&rullestol... noen som kan hjelpe meg med noen gode argumenter? Er ikke den byen ganske "perfekt" for en rullestolbruker, og er ikke øyen ganske lett tilgjengelig fra Norge?


Blir helt overveldet og rørt over tanken din. - Til Kos hadde jeg tenkt å ta med søsteren min, hun elsket Hellas og øyene. Kos ble valgt nettopp fordi den øya kan passe for bevegelseshemmede, flatt og tilrettelagte fortauskanter. Mange strender er flotte og med sandbunn. Flytiden er kort, flyplassen oversiktelig og for så vidt bynær. Billettene var betalt, men vi rakk det ikke. Hadde tenkt å bo hos Alexis, selv om det ikke var optimalt; men med bare oss to var det viktig med et lite familiehotell med vennlig atmosfære, tavernaer rundt hjørnet. Men det finnes hoteller med både romsligere heis og bedre 'faciliteter'.

Den dokumentaren har satt seg litt fast. Utrolig at noen våget å realisere den drømmen, og at personalet svingte seg på alle måter. Som pårørende får en ofte høre mest om det som er slitsomt og krevende.

Fia

Endelig har også jeg sett filmen. Høy "kleenex-faktor" der, ja! :) Filmen beviser jo bare at ting faktisk ER mulig, selv om det ikke alltid virker sånn på forhånd. Og hatten av for Tackis! Helt klart en mann med hjertet på rett sted!  :hjerte:
Den som er lei av å reise er lei av livet...

Diddi

Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

Anders

Idag fikk jeg opplyst at kommunen har en post for støtte til "følger".... og hvis man kanskje er flere så er det lettere å få en søknad innvilget. Vet ikke riktig hvorfor dette "bet" meg slik, men nå har jeg virkelig lyst til å få "til noe". Kanskje skyldes det hva jeg har sett Nigel få til "på egenhånd" på Antiparos... jeg VET det er mulig. Hoi! Det ville gledet meg enormt... for ikke å snakke om de som kanskje kunne få en mulighet de på mange måter har avskrevet. Next year, file.... next year.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...