Logg inn med Facebook eller Google!

Forslag til samtaleemne julaften

Started by IngeS, 30. Nov 13, 21:28:20

Previous topic - Next topic

IngeS

Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

bengalow

Det ni snackar om över ett par glas ouzo berör oss inte, IngeS. När vi använder våra kreditkort, så har vi täckning för summan. Det har inte grekerna haft de senaste 20 åren...och ändå använt kreditkortet. Nu är du ute och cyklar i rymden - utan syre!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

tovenor

Det er riktig som Inge skriver...før 2000 var det umulig for en vanlig greker å ta opp lån til hus. De fleste sparte opp penger av den lille lønnen de hadde for å bygge hus, de bygget etterhvert som pengene ble spart inn. Det kunne ta mange år før ett hus var ferdig. Senere når det ble muligheter til boliglån var det mange som brukte den muligheten, selv om mange unge bruker nesten hele lønnen for å betale tilbake lånet. Mange er også i faresonen for å miste husene sine nå, pga arbeidsledighet. Men at den vanlige greker har levd over evne stemmer ikke.
Når det gjelder kredittkort er det nesten ingen av de litt eldre som har. De yngre har selvsagt kredittkort, men de har nok lært å bruke det forsiktig i disse krisetider. Grekerne har også bestandig spart for å betale studier og ekstra skolegang for sine barn. Har en gresk venninne som har vasket hus, passet på eldre og tatt alt mulige ekstra-arbeid i årevis for at hennes to barn skulle ha muligheten til å studere i Athen. (Finnes ikke studielån og alt blir betalt av foreldrene) Hun er nå så stolt av sønnen som er arkitekt og datteren som har studert økonomi...Jeg må si jeg ikke skjønner hvor alt det negative som skrives i skandinaviske aviser om Hellas og grekerne kommer fra.....(at Hellas har ubrukelige politikere, korrupsjon osv..og går igjennom en økonomisk, politisk og sosial krise er jeg enig i, derfor trenger det greske folket støtte nå og ikke en uendelig kritikk av alt og alle....

Pjokken

«Her er det minimalt med juleartikler i supermarkedene» er en av avsnittene i Levangeravisa....

Når jeg leser dette så lurer jeg på om vi bor i to helt forskjellige land. Her på Chios bugner
supermarkedene av Julerelaterte varer... og har gjort det allerede i ett par uker.
Her får man kjøpt det ett Julehjerte kan begjære... alt fra Juletrepynt til Juletalerkner for
å gjøre det hyggelig på bordet i Julen  :nisse:

Bilde fra Julaften 2012

IngeS

Quote from: Pjokken on 01. Dec 13, 00:36:11
«Her er det minimalt med juleartikler i supermarkedene» er en av avsnittene i Levangeravisa....

Når jeg leser dette så lurer jeg på om vi bor i to helt forskjellige land. Her på Chios bugner
supermarkedene av Julerelaterte varer... og har gjort det allerede i ett par uker.
Her får man kjøpt det ett Julehjerte kan begjære... alt fra Juletrepynt til Juletalerkner for
å gjøre det hyggelig på bordet i Julen  :nisse:


For meg som har opplevd syv juleforberedelser på Samos høres det merkelig ut at forskjellene skal være så store øyene mellom. Skal bli moro å se om noe har endret seg her siden i fjor.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

annelinemor

Jeg sier det same som Pjokken. I de to store byene I fylket, Agios Nikolaos og Ierapetra er det fult "Julekjør", selv supeermarkedene som LIDL, Xalkiadakis og Marinopolous bugner det av dekorasjoner og tilbud!

tovenor

Jeg må si at det er første gang jeg ser ett sånt "over-dekorert" julebord i Hellas etter 30 år her i landet :) Selvsagt pynter grekere til jul , de får kjøpt masse julepynt til noen få euro, men det betyr ikke at det er det samme forbruket her som i Norge . I de mange greske husene jeg har vært på julebesøk opp igjennom årene, har det viktigste vært familien som samles til julemiddag. Ikke driver de så mye med gaveutveksling heller, men det er skikk og bruk å ha med seg noe til verten hvis man er invitert (en flaske vin kanskje..)
Barna får selvsagt sine gaver til jul, men det kan likevel ikke sammenlignes med det gavekjøret som foregår i Norge...

annelinemor

Sammenlikningen gikk vel helst på Samos-Levanger mot Hellas generelt. Norge er jo bare helt vannvittig!

Kristian

Quote from: tovenor on 01. Dec 13, 08:58:48
Jeg må si at det er første gang jeg ser ett sånt "over-dekorert" julebord i Hellas etter 30 år her i landet :) Selvsagt pynter grekere til jul , de får kjøpt masse julepynt til noen få euro, men det betyr ikke at det er det samme forbruket her som i Norge . I de mange greske husene jeg har vært på julebesøk opp igjennom årene, har det viktigste vært familien som samles til julemiddag. Ikke driver de så mye med gaveutveksling heller, men det er skikk og bruk å ha med seg noe til verten hvis man er invitert (en flaske vin kanskje..)
Barna får selvsagt sine gaver til jul, men det kan likevel ikke sammenlignes med det gavekjøret som foregår i Norge...



Synes jeg så det mest nødvendige: Aquaviteglass, medbrakt Linieaquavite?
Kristian/Planer er til for å utsettes

Pjokken

Quote from: tovenor on 01. Dec 13, 08:58:48
Jeg må si at det er første gang jeg ser ett sånt "over-dekorert" julebord i Hellas etter 30 år her i landet :) Selvsagt pynter grekere til jul , de får kjøpt masse julepynt til noen få euro, men det betyr ikke at det er det samme forbruket her som i Norge . I de mange greske husene jeg har vært på julebesøk opp igjennom årene, har det viktigste vært familien som samles til julemiddag. Ikke driver de så mye med gaveutveksling heller, men det er skikk og bruk å ha med seg noe til verten hvis man er invitert (en flaske vin kanskje..)
Barna får selvsagt sine gaver til jul, men det kan likevel ikke sammenlignes med det gavekjøret som foregår i Norge...



Nå blander du kortene..... Det jeg påpekte var det som var skrevet om tilgang til Julevarer i butikkene Chios kontra Samos....
Bildet av det overdekorerte bordet som du kaller det var bare ett eksempel på at det meste kan skaffes her... og slett ikke
ett eksempel på hvordan Grekerne gjør det... Jeg feirer Jul på min måte !

Pjokken

Quote from: Kristian on 01. Dec 13, 10:05:20
Synes jeg så det mest nødvendige: Aquaviteglass, medbrakt Linieaquavite?


Svar: Ja  :D


Anders

I år tror jeg det vil bli en diskusjon mellom meg og katten(e)... skal han/de få litt kokt fisk siden det nå liksom er høytid?

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...