Logg inn med Facebook eller Google!

Ryggsekk med hjul

Started by Tommy, 02. Apr 07, 16:42:41

Previous topic - Next topic

Tommy

Har köpt en reseryggsäck, kombinerad med hjul. Fördelen är att den kan bäras på ryggen till exempel när underlaget är för knöligt att dra fram bagaget på hjul. Letade förgäves efter en reseryggsäck som också kan dras på hjul hos svenska återförsäljare, hittade ingenting, men i Tyskland fanns det, under namnet \"kofferrucksacke\" fann jag ett visst utbud på nätet. Förutom att den kan både bäras på ryggen och dras fram som en väska med hjul, finns det en tillhörande avtagbar mindre dagsäck som kan användas för sig. Billig var den väl inte, men, hoppas jag, ska visa sig prisvärd under mitt resande i sommar. ( 179 euro + frakt 15 euro )

Den rymmer 75 liter o så här ser den ut;

Här är webbadressen till återförsäljaren i Tyskland ;

http://www.world-of-sport.de/catalog/product_info.php?products_id=740

Bär komforten ska väl inte jämföras med en vanlig ryggsäck, men så är den ju heller inte menad att användas som sådan. Har ännu inte provat den med packning, det kommer jag göra till helgen, så får jag se hur det känns.

 :smile: Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

bengalow

Den \"ryggan\" såg inte dum ut Tommy! Nu när vi var i Oslo, så hade vi \"lätt\" packning med oss. Men så var det ju det där med \"taxfree\"...Väl i Oslo investerade vi i en liten väska, som vi kunde ha flaskor i. Det var relativt billigt på båten, må jag säga! Nå, på återresan så hade dom \"rea\" i spritbutiken, och vi fick min själ köpa en väska till, med hjul. Den första packade vi ner i den andra tillsammans med dyrbarheterna. Så nu har vi en hel garderob full med väskor av alla de slag. Förmodar att du inte heller slänger de gamla?
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Mikke

...Det verkar vara en höjdar-säck....Antagligen funkar handtaget som åskledare ifall det kniper, och f*n vet om den inte är radiostyrd.... :D
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Tommy

Jag bär hellre kofferten på ryggen, än i handen, även korta sträckor och i trappor ( åsnetrappsgränder för exempel), men eftersom ryggen börjat säja ifrån så tycker jag det, som avlastning, kan vara bra att kunna dra bagaget på hjul där det är möjligt. En ryggsäck tycker jag är praktisk om man ska resa runt lite med andra färdmedel än flyg,  också med båt/tåg/buss, eller vad som står till buds, och då blir det en del sträckor till och från boende, och mellan transporterna.  Om jag känner mig nöjd efter att ha använt ryggsäcken i sommar, eller om jag tycker det är en onödig kompromiss mellan ryggbärande och dragande av bagage kan jag avge en liten anekdot om kanske. Om den sedan duger till åskledare också, återstå att se, men det är ju kraftiga thunderstormar som kan drabba Hellas ibland, så det vore ju bra om den duger till det med kanske.

 :smile: Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

cubical

Vi kjøpte en sekk før vi reiste til Amorgos i 2006 av typen Osprey sojourn 80, flott sekk med hjul av skikkelig kvalitet. Fin å ha på ryggen også. Selges hos Nomaden og noen nettbutikker også tror jeg. Med kamerabagg på ryggen er det fint å ha en sekk en kan trille. Er det mest praktisk å ha sekken på rykken så klarer jeg fint å ta kamerabaggen i hånden. Personlig så er jeg ikke en stor fan av å drasse rundt på baggasje så vi flytter oss mellom færrest mulig øyer hver gang vi reiser. Dersom man ikke staper den full så går det inn å stramme den inn slik at den ikke tar så stor plass.

Faktisk er vi så fornøyde med sekken at vi kjøpte en til så vi har en hver i år. Tror vi betalte ca 2500.- for herligheten.

Atle

Og her er vidunderet :-)

Jeg har den unike evnen at jeg på under 15 minutter kan si om det er en rød eller hvit vin hvis det er bra lyst i lokalet.
Sitat: Torkjell Berulfsen

Tommy

Quote from: \"cubical\"Vi kjøpte en sekk før vi reiste til Amorgos i 2006 av typen Osprey sojourn 80, flott sekk med hjul av skikkelig kvalitet. Fin å ha på ryggen også. Selges hos Nomaden og noen nettbutikker også tror jeg. Med kamerabagg på ryggen er det fint å ha en sekk en kan trille. Er det mest praktisk å ha sekken på rykken så klarer jeg fint å ta kamerabaggen i hånden. Personlig så er jeg ikke en stor fan av å drasse rundt på baggasje så vi flytter oss mellom færrest mulig øyer hver gang vi reiser. Dersom man ikke staper den full så går det inn å stramme den inn slik at den ikke tar så stor plass.

Faktisk er vi så fornøyde med sekken at vi kjøpte en til så vi har en hver i år. Tror vi betalte ca 2500.- for herligheten.

Va glad jag blev av att höra om positiva erfarenheter med ryggsäck på hjul, Eagle creek har en variant på temat jag också kikade på men den var lite dyrare än den jag valt, så här ser den ut :


Säljs också av ett tyskt företag på nätet, här är lite fakta om ryggsäcken och adress till det företaget ;

http://www.sackundpack.de/product_info.php?cPath=57_62&products_id=1335
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

cubical

Det finnes en masse slike sekker etterhvert, mange av dem har også dagstursekk en fester med glidelås utenpå hovedseken. Vi valgte nettopp denne Osprey modellen fordi den ikke har dagstursekk. Vi tar heller med oss en dagstursekk av passende størrelse som vi tar med oss inne i en av hovedsekkene. Dagstursekken er vanligvis full i det vi vender hjem med en masse urter, te og annet en bare må ha med seg hjem. ikke lenge igjen og vi er nesten tomme for dictamo te :-).

Eagle creek sekkene kikket jeg på, de ser kanskje noe mere stilige ut enn Osprey og koster litt mere. Mannen i butikken overbeviste meg dog om Osprey basert på mine preferanser, solide hjul, lav egenvekt og uten dagstursekk. Han i butikken mente at kvaliteten var tilsvarende, Osprey mente han hadde noe mere solide hjul enn Eagle Creek, men eagle sekkene er langt i fra dårlige de heller. Leste et eller annet sted om noen som hadde brukt eagle et år eller to og de var fornøyde de også.

Tommy

Det verkar som det finnes många varianter av ryggsäckar med hjul, synd att ikke handlarna i Sverige opptäckt det. Bra att höra ni är förnöjd med er, jag hoppas jag blir förnöjd med min också. Tycker det verkar vara ett sätt att hantera bagaget som passar mig också. Men det är ju en lite chansning man tar när man handlar en \"okänd\" produkt via nätet, så det känns bra att höra att det finns de som är nöjda med denna typen av ryggsäck  :grin:
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...