Logg inn med Facebook eller Google!

Å jobbe i Hellas..

Started by Thera, 22. Mar 09, 12:47:51

Previous topic - Next topic

Thera

Å jobbe hver eneste dag fra kl. 16-22 og får utbetalt 8000-9000kr pr.måned..
Er det vanlig i turistsesongen i Hellas?


Snakket med en som jobbet fra kl. 8-12 og så fra kl. 17-22 eller 23 samme dag :o  Vet ikke hvor mange fridager han hadde..
En annen fortalte at han i en periode jobbet fra morgen til kl. 15 på et sted og så fra kl. 17- ca 23, vet ikke hvor mange fridager han hadde heller. For en kort periode kan det kanskje gå greit, men..
Og de ser opplagte ut, virker fornøyde og er blide. Det er ganske beundringsverdig! Og ufattelig..
Jeg hadde ikke maktet det. Èn fridag i uka bør da hvertfall bare mangle..? Spesielt når det er snakk om ettermiddag/kveld, synes jeg det virker helt horribelt å jobbe hver dag.

Jeg jobber på ettermiddagen 3-4 dager i uka nå (+ 2 dager dagtid) og synes tiden flyr helt ekstremt fort. Hele dagen forsvinner når jeg jobber slik, rekker ikke å gjøre mye fornuftig før jeg må dra på jobb. Og ikke når jeg er ferdig på jobben heller.

Å f.eks jobbe på en sval kafè på formiddagen og bare nyte tilværelsen resten av dagen hadde vært midt i blinken! Og fri en dag eller to i uka. Men hvor realistisk er det? Det er vel mer behov for folk i restauranter og utesteder. På ettermiddag/kveld.. Og det virker som at det ikke vanker mange fridager, og folk må jobbe lange økter.

Noen som kan fortelle meg litt om hvordan det er å jobbe i Hellas? Er vel forskjellig fra sted til sted, men.. :)
..Don`t dream your life, live your dreams..

Admirala

Det du forteller er ikke uvanlig.
I turistsesongen jobber folk lenge og mye, gjerne uten en fridag. For mange er det ok, særlig for studenter som må finansiere sin egen utdannelse eller folk som ikke har/får jobb om vinteren.

Men også i mange andre jobber er det tøffe dager. Har venner som f.eks:
- jobbet som vikar i et statsforetak. På to måneder hadde han én fridag, og lønnen kom én måned etter at vikariatet gikk ut.
- jobber i butikk med én fridag i uken. Men den fridagen har det med å forsvinne, fordi butikkeieren ikke får andre til å jobbe den dagen.
- jobber deltid i bar (hun er student), men heltid i høytider o.l., som påske. Da jobber hun fra 11-12 om formiddagen til baren stenger, i tretiden på natten, over én uke i strekk.

Lønnen er ikke noe å skryte av, typisk 700 e i måneden (mer i offentlige stillinger), og hverken hun som jobber i butikken eller hun i baren får IKA-poeng, altså er de ikke medlem av \"folketrygden\".

Og, som sagt. mine venners historier er på ingen måte spesielle.
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Måne

Det høres ganske riktig ut med de arbeidstidene du nevner. Det avhenger litt av hvilken type jobb du har, men grekerne arbeider ofte veldig lange dager, og jeg vil tro at det kan bli vanskelig for deg å finne en jobb hvor du kun jobber et vanlig norsk deltidsskift på dagtid. Men å avtale deg fram til en dag fri i uka tror jeg du skulle kunne klare :)

Ei venninne av meg jobber for Fair Trade her i Aten, året rundt, og har noen dager skift fra 10-20 (med pause midt på dagen), og noen dager bare 10-17. Hun jobber også lørdager. Når det gjelder den sosiale delen så får hun stadig vekk besøk av kjente som kommer innom butikken for å slå av en prat, og da får hun også en pause. Alt rundt jobben er veldig sosialt - også de ansatte imellom, og når hun har pause midt på dagen så møter hun alle vennene sine og drikker frappe og prater. Hun tjener rundt 6-700 euro i måneden.

Så har jeg en annen venninne som jobber i bank. Hun har 9-17 jobb hver dag, men fri i helgene. Tjener rundt 1000 euro i måneden. Hennes eneste klage er at hun hele tiden må ta mer og mer sertifisering, så jobben krever en del \"studier\" ved siden av, som tar opp fritiden hennes uten å være betalt ekstra. Hun synes også det er lite ferie, men jeg vet ikke hvor mange uker hun egentlig får.

Ellers jobber min bedre halvdel her nede i et datafirma, og de fleste er der fra ca. 10-20 hver dag, og noen ganger lørdagene hvis det oppstår \"problemer\". Folk som arbeider der tjener fra 700-1000 euro i måneden.

Til sist så har jeg ei venninne som er lærer. Hun jobber på universitetet i Aten på dagtid, og på et privat frontistirio som lærer på kvelden. Arbeidsdagene hennes er fra 8 om morgenen til rundt 10 om kvelden, med fri i helgene. Jeg vet ikke hva hun tjener, men vet at det ikke er mye, for hun har ikke spesielt god råd.

Det var ikke til så mye hjelp egentlig for det du spurte om, for jeg kjenner ingen som er sesongarbeider, men det illustrerer at arbeidsdagene her er litt annerledes. :)

En ting som jeg ikke har tenkt over før du skrev nå er at alle virker opplagte og glade - bortsett fra hun som jobber i bank. Hun er alltid fullstendig utslitt etter jobb hehe.

Hun har også fortalt meg at de ikke har pause midt på dagen, og at folk ikke går og spiser lunch, men tar plutselig opp matpakka si og spiser mens de jobber. Dette samme fenomenet kom en annen norsk venninne over da hun jobbet for et arkitektfirma i Aten: Det hun savnet mest var \"de norske\" lunchpausene og det sosiale rundt det ;)

Thera

Det var litt av noen arbeidsdager!
Hvordan de har energi til å stå på så mye på jobb, være opplagte nok til fritidsaktiviteter etterpå (selv om det kanskje bare er å slappe av med venner på pub eller kafè) og så på`n igjen med jobb etter litt søvn skjønner jeg ikke.
Jeg ser for meg at jeg hadde gått rundt som en sløv og gretten zombie hvis jeg skulle jobbet så mye..  :wink:
Men det er jo slik at jo mer aktiv man er, jo mer aktiv har man kapasitet til å være. Det er vel noe man blir vant til, selv om jeg ikke helt klarer å se for meg at jeg er istand til det.
Jeg har alltid syntes at trivsel er viktig på jobb, og enda mer viktig blir det når bruker så mye tid på jobben! Det er noe å huske når man er på jobbjakt..

Quote from: \"Admirala\"- jobbet som vikar i et statsforetak. På to måneder hadde han én fridag, og lønnen kom én måned etter at vikariatet gikk ut.
Høres ikke bra ut.. Det fikk meg forresten til å tenke på en ting jeg har hørt. Man bør be om å få utbetalt lønn en gang i uka eller hver andre uke. Er det helt vanlig i Hellas?

Quote from: \"Måne\"Det var ikke til så mye hjelp egentlig for det du spurte om, for jeg kjenner ingen som er sesongarbeider, men det illustrerer at arbeidsdagene her er litt annerledes. :)
Jo da, synes det er kjekt å høre om hvordan folk jobber generelt, ikke bare i turistsesongen. :)

QuoteEn ting som jeg ikke har tenkt over før du skrev nå er at alle virker opplagte og glade - bortsett fra hun som jobber i bank. Hun er alltid fullstendig utslitt etter jobb hehe.
Uff.. Godt hun har fri i helgene ihvertfall, selv om deler av de og sikkert går med til sertifisering og oppdatering.
..Don`t dream your life, live your dreams..

Admirala

Quote from: \"Thera\"Høres ikke bra ut.. Det fikk meg forresten til å tenke på en ting jeg har hørt. Man bør be om å få utbetalt lønn en gang i uka eller hver andre uke. Er det helt vanlig i Hellas?

Jeg vet ikke hva som er vanlig, egentlig, men mange jeg kjenner får lønn annenhver eller hver uke, så det kan godt hende at det er det som er normen. Og alle får lønnen kontant, virker jo litt gammeldags på oss. (Og farlig, for plutselig er man \"rik\"...)
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Måne

Alle vennene mine får utbetalt månedslønn, og alle får pengene kontant, bortsett fra hun som jobber i bank. Hun får det på konto. Det samme gjelder min bedre halvdel. :)

Læreren er den eneste som har vært i en posisjon der universitetet ikke kunne utbetale lønn, og måtte en gang vente to måneder på å få lønna si. Det var det året jeg gikk på universitetet i Aten og de ga oss beskjed om at vi fra og med uka etter måtte sørge for å ha på oss mye klær når vi kom, for de hadde ikke penger til å betale strømregningen heller.

Ellers kan jeg i hvertfall nevne når det gjelder de jeg kjenner at de ikke akkuratt jobber effektivt. Også innenfor bankvesenet så er det ganske sløvt - mange som ikke blir ferdige med det de skal i tide, mange som bruker mye tid på å prate med andre kolleger, prosjekter henger etter, folk vet ikke hvem som har ansvaret for hva osv. Og de de samarbeider med eksternt har ofte det samme problemet, så firmaer som er avhengig av hverandre lager problemer som forplanter seg.

Det er litt vanskelig å forklare - men etter å ha jobbet i Hellas i noen år (mest frivillig for store organisasjoner) så setter jeg på en måte også pris på det sosiale rundt å jobbe der. Den sosiale delen vi har i lunsjpausen i Norge blir liksom spredt utover dagen ;) Dette med å ha venner som trasker innom for å prate når du står og jobber i butikk, og at du dermed ikke kan hjelpe kunder men bare tar deg en lengre pause for å prate f.eks. er \"typisk gresk\" for en del av vennene mine. Jeg fikk stadig vekk beskjed om å \"roe ned litt\", trengte ikke å \"stresse så fælt\" når jeg hele tiden spurte om det var noe mer å gjøre, noen varer som måtte settes ut, noe som skulle planlegges osv. ;) Det er kanskje derfor de er mer opplagte og blide: de stresser seg ikke gjennom arbeidsdagen. (Og dette blir av oss ofte sett på som at de yter dårlig service hehe)

Jeg vil gjette på at hvis du ønsker å jobbe sommersesongen på en kafé eller restaurant, så er det på ettermiddagen/kvelden at det er mest trykk, og derfor den tiden du i størst grad må jobbe. Hvis du vil ha jobb på dagtid og fri på kvelden så tror jeg at å jobbe på et hotell vil være et bedre alternativ - vaskehjelp, resepsjon osv. Det går også an å få seg jobb ved hoteller som \"entertainer\" hvor man underholder og har aktiviteter for barn, og disse jobbene er basert på dag/kveldsskift. Men igjen, dette er ikke noe jeg egentlig vet noe om, bare kjenner til :)

Thera

Quote from: \"Admirala\"Jeg vet ikke hva som er vanlig, egentlig, men mange jeg kjenner får lønn annenhver eller hver uke, så det kan godt hende at det er det som er normen.
Og alle får lønnen kontant, virker jo litt gammeldags på oss. (Og farlig, for plutselig er man \"rik\"...)
Virker greit å få utbetalt oftere enn en gang i måneden, synes jeg.
Kontanter er bra, men litt skummelt å ha pengene liggende hjemme. Ikke først og fremst fordi det kan være lett å bruke de opp.. Tenker mer på innbrudd og tyveri. Men da er det jo fint hvis husleie (skjer det gjerne kontant og, eller?) og andre regninger kan betales nær lønningsdagene.

Quote from: \"Måne\"Læreren er den eneste som har vært i en posisjon der universitetet ikke kunne utbetale lønn, og måtte en gang vente to måneder på å få lønna si. Det var det året jeg gikk på universitetet i Aten og de ga oss beskjed om at vi fra og med uka etter måtte sørge for å ha på oss mye klær når vi kom, for de hadde ikke penger til å betale strømregningen heller.
Oi.. :o  Men sånt forekommer ikke ofte?

QuoteEllers kan jeg i hvertfall nevne når det gjelder de jeg kjenner at de ikke akkuratt jobber effektivt.....
.....Jeg fikk stadig vekk beskjed om å \"roe ned litt\", trengte ikke å \"stresse så fælt\" når jeg hele tiden spurte om det var noe mer å gjøre, noen varer som måtte settes ut, noe som skulle planlegges osv. ;) Det er kanskje derfor de er mer opplagte og blide: de stresser seg ikke gjennom arbeidsdagen. (Og dette blir av oss ofte sett på som at de yter dårlig service hehe)
Høres litt herlig ut at det er så avslappet. At de ikke stresser seg gjennom arbeidsdagen er jo bra. Men istedet for å jobbe sånn, hadde det vel vært bedre med kortere og mer effektiv arbeidsdag. Ikke nødvendig å stresse, men faktisk jobbe når man er på jobb.. :)

QuoteHvis du vil ha jobb på dagtid og fri på kvelden så tror jeg at å jobbe på et hotell vil være et bedre alternativ -
vaskehjelp, resepsjon osv.
Hotell har jeg tenkt litt på ja! Resepsjonist, frokostvertinne eller aktivitetsleder..
..Don`t dream your life, live your dreams..

Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...