Logg inn med Facebook eller Google!

Å reise med 15 mnd gml baby

Started by lakenrumpa, 05. Mar 09, 18:46:41

Previous topic - Next topic

lakenrumpa

Heisann, vi er et par som har øyhoppet i to år på kykladene og besøkt de fleste øyene der + Kreta. Vi har nå økt familieantallet og har tenkt å ha med oss jenta vår på øyhopping i midten av juni i 3 uker.
Tar båt fra pireus til paros. Vi har tenkt oss på få øyer i forhold til andre år - så paros, antiparos og naxos er i tankene våre. Den eneste øya av de nevnte som vi ikke har besøkt før er antiparos.

Så er spørsmålene:
1. Hva må vi ha med oss når vi reiser med ei lita ei? Vi tenker på å ha med oss vogn, bæremeis og en 70liters sekk. Vi er usikre på om vi klarer å pakke til 3 personer i en sekk... spesielt til jenta som kanskje må ha med seg forskjellig mat osv. Noen tips til hva vi skal ta med og eventuelt droppe?

2. Tips til andre øyer? Tviler litt på naxos.. blir mye strandliv siden jentungen ikke er stor nok til stort flere aktiviteter enn å spise sand.

3. skal vi bestille på forhånd? og eventuelt hvor mye skal vi planlegge? før har vi aldri bestilt, men bare reist ut til øyene... men nå er vi mer avhengig av kitchenette og en viss standard.

4. når kommer highspeesbåtbillettene ut for salg? finner ikke billetter å kjøpe på nettet i juni mnd... evnt nettside.

på forhånd takk

Nikoz

Hei!
Ang highspeedbåtene vet jeg dessverre ingenting. Men vi har ei lita på 1,5 og skal til Chios til sommeren, så vi har også begynt å tenke litt på hva vi skal ha med. Skal ikke øyhoppe vi da, så vi kan fordele det utover 2 kofferter og kanskje ta med litt mer enn hva dere kan tillate dere. Her er hva vi har tenkt på så langt:

Utstyr:
Carenavogn+myggnett+et par små tepper
Mei tai for bruk på steder vogn er uegnet
Sekk med seler og leietau til å feste på snuppa så hun kan gå uten at vi mister henne av syne, f.eks på flyplass ol.
Reiseseng får vi på hotellet, men vi må ha med sengetøy selv.
Solbriller til snuppa

Klær:
Her pakker vi så enkelt og lett som mulig, er ikke mye som trengs, og det er lett å skylle og tørke et par barneplagg. Badetøy, uv-drakt, noen kjoler, t-skjorter etc. Også tar vi nok med en joggedress og et par tights i tilfelle.
Hvis dere skal bo med AC er det lurt å ta med et par pysjamaser til lille, aller helst ullpysjer og et godt teppe.

Medisinsk:
Tar med Paracet og hostesaft hjemmefra så vi har noe vi forstår bruksanvisningen på og vet at hun tåler. Dentinox og termometer er også greit å ha, og solkrem tar vi med fra Norge. Ellers satser vi på å få tak i det som trengs av bleier og vaskeprodukter etc der nede. De har jo blant annet Johnsen&Johnsen vet jeg.

Leker:
Tar kun med noen få, lette ting for å underholde oss på flyet ++. Så får vi kjøpe strandleker og kanskje et eller annet å drive med på hotellrommet når vi kommer fram. Er ikke så mye som skal til, og man er jo mest ute i våkentiden.

Mat:
Det kommer litt an på hva barnet liker/er vant med osv.
Vi har tenkt som så at vi tar med litt leverpostei og kaviar og en smøreost. Noe brød får man alltids tak i. Og så tar vi kanskje med noen få middagsglass, men mest regner vi med at et eller annet av det som finnes på mammas tallerken kan snuppa spise litt av. Hun liker det meste her hjemme, men jeg vet at mange blir småspiste og kresne i utlandet og pga varmen. Da tenker jeg bare at om hun spiser litt ensidig eller dårlig i 14 dager så går det sikkert helt greit. Vi kan kjøpe frukt og is og mye godt å drikke osv.

Når det gjelder Naxos så er det en av øyene som flere anbefalte meg da jeg forhørte meg litt om å reise med småbarn, så virker som det er bra. Har aldri vært der selv.

Jeg har reist uten å bestille på forhånd før, men nå med et lite barn har vi bestilt på forhånd fordi vi følte at det var tryggest. Tenkte at det er nok utfordringer uansett, så greit å vite at man har et ålreit bosted med en gang. Men er man reisevant går det nok sikkert fint å finne når man kommer fram også.

KyriaT

Quote from: \"lakenrumpa\"1. Hva må vi ha med oss når vi reiser med ei lita ei? Vi tenker på å ha med oss vogn, bæremeis og en 70liters sekk. Vi er usikre på om vi klarer å pakke til 3 personer i en sekk... spesielt til jenta som kanskje må ha med seg forskjellig mat osv. Noen tips til hva vi skal ta med og eventuelt droppe?

3. skal vi bestille på forhånd? og eventuelt hvor mye skal vi planlegge? før har vi aldri bestilt, men bare reist ut til øyene... men nå er vi mer avhengig av kitchenette og en viss standard.

Jeg må svare på det jeg vet noe om ;)
Spørsmål 1: Med mindre den lille er allergisk synes jeg dere kan droppe all form for mat dere ikke trenger under selve reisen og den første dagen. Hellas har et meget godt utvalg i Nestlè glass og tilsvarende merker.  Større sortiment og like bra, eller bedre, kvalitet, enn i Norge faktisk, det samme gjelder bleier, rengjøringskluter, smokker, tåteflasker og annet utstyr til småbarn. De er barnekjære folk, og kun det beste er godt nok. Til og med på små minimarkeder i landsbyer i \"ødemarken\" vil dere finne det dere trenger.

Sørsmål 3: Etter min mening, i juni måned er det ikke noe problem å finne komfortabel innkvartering, nesten uansett hvor dere drar. De best utstyrte (les: dyreste) bostedene er dessuten de som forsvinner sist, generelt sett. Og jeg er helt sikker på at om dere reiser med en liten en, vil dere få bedre service og hjelp til å finne et egnet sted å bo, enn det andre får. Om det skulle være vanskelig å finne inkvartering (noe jeg ikke kan tenke meg på denne tiden), ville \"alle\" sette himmel og jord i bevegelse for å sørge for at dere fikk et sted å bo, om det så skulle bety å åpne sitt eget hjem for dere.

Listen til Nikoz har veldig mye for seg. Men bare så det er nevnt: Greske apotek er veldig bra, farmasøytene flinke og gjennomgående villig til å hjelpe. Det vanligste merket for hodepine/febernedsettende i Hellas er Depon, det tilsvarer vår vanlige Paracet, muligens litt mildere. Med mindre man vet at man får bruk for det, ser jeg ingen grunn til å drakse på Paracetpakker fra Norge. (Selv om et brett eller to med Paracet tar jo ikke store plassen da!)
Er det medisiner du tror du kanskje kan få bruk for så noter hva tablettene/medisinen inneholder, såkalte virkestoffer, det står på selve pakken. En hvilken som helst farmasøyt i Hellas vil da kunne skaffe deg tilsvarende medisiner.

Jeg håper dere alle tre får en vidunderlig ferie!

PS! Husk at det er helt legalt - og vanlig - at man ber tavernaen varme et medbragt middagsglass til babyen, eller melk eller hva som helst annet egentlig, som man trenger til den lille.
Livet har ingen generalprøve, det er premiere hver dag!

Nikoz

Hei! Takk for mange nyttige tips og gode råd!
Jeg mener ikke å virke skeptisk eller mistroisk til grekernes apotek og medisiner, tror helt sikkert de har god kompetanse og bra service, antageligvis bedre enn i Norge. Når det gjelder meg selv har jeg ikke vært skeptisk, men tatt i mot hjelp og medisin både i Hellas og Thailand og blitt frisk. Men når det gjelder lillejenta mi er jeg likevel svært forsiktig. Jeg foretrekker å gi henne norsk paracet fordi det vet jeg 100% sikkert at hun tåler og jeg vet hva det inneholder og hvor mye hun skal ha. Og som du sier så veier en pakke paracet ingenting.
Jeg vet dessuten aldri når hun trenger det, hun går fra frisk til 41,5 i feber i løpet av null komma niks, så da er det like greit å ha litt paracet i stelleveska....
Nå begynner det å nærme seg avreisedato og vi gleder oss veldig. Snuppa har fått nye solbriller og solhatt og snakker mye om at hun snart skal fly og bade, skjønt jeg tror ikke hun forstår så mye av hva vi egentlig skal.

Siste innlegg i forumet

Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...