Logg inn med Facebook eller Google!

Skopelos, Skiathos eller Chios?

Started by Frost, 18. Jan 14, 16:08:38

Previous topic - Next topic

Frost

Ja da har jeg fått valgets kvaler igjen. Det er nå disse det står om. Fra før liker jeg veldig godt Peloponnes, Lesvos, Kefalonia og Karpathos. Det største kriteriet nå er et det må være skikkelig varmt i vannet. I tillegg til at det er behagelig, uten for mye turister, vakkert og interessant. :)

Diddi

Jeg kjenner ikke Chios, men av de andre to ville jeg valgt Skopelos, og evt tatt en båttur over til Alonissos. Skiathos er trivelig, men føles som en stor charterøy, men det er meg da  ;D
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

Frost

Takk. Stor charterøy er ikke helt det jeg er ute etter, så da kan jeg stryke ut Skiathos.

Tjorven

Jeg har heller ikke vært på Chios, men ut fra bilder/info her inne og de øyene du liker fra før tror jeg Chios vil falle i smak. Kan også anbefale Skopelos, og enig med frudiddi ang Skiathos. Alonissos virker også forlokkende med vakker natur og nærmest fritt for turister  :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

kaka

Du skriver ikke når dere tenkter å dra, men det er antagelig i skoleferien, - og med barn?
Temperaturen i vannet er vel grei alle disse stedene i juni/juli, ville jeg tro (og i hvert fall i august).

Leiebil eller ikke  tror jeg også vil ha betydning for utbytte av oppholdet.

Jeg har vært på alle tre øyene,- og Skiathos i juli var temmelig tettpakket! (I overkant, for meg)
På Chios bodde jeg der Pjokken nå bor, Megas Limnionas, med lite strand. Nabostedet, Karfas, har mye strand, - og folk. (Jeg opplevde Karfas veldig turistifisert.)
Det lille stedet Ag. Fotini likte jeg godt, men antagelig litt kjedelig å bo der for barn (?)
Chios opfatter jeg som en øy der man bør disponere bil, deler av ferien. Da tror jeg det er veldig ok, - og interessant.

For egen del ville jeg foretrukket Skopelos. Skopelos by er fascinerende og vakker. Bystranda er vel ikke toppers, - og ellers kreves det litt for å komme seg til strender.
Men, det er mange ksoelig strender der.

KariK

Frost

Det blir i juli. 1 barn på 11. Leiebil pleier vi å ha. Er veldig glad i grønne og frodige steder. Tror det heller mot Skopelos.

marjana

18. Jan 14, 19:14:03 #6 Last Edit: 18. Jan 14, 19:17:02 by marjana
Jeg var et år på Chios i fem dager i slutten av juni, kjørte øya rundt med buss, og opplevde vel ikke Chios som så veldig strandvennlig, og litt tidlig for "skikkelig varmt i vannet" var det også. Enten var det for rolig/kjedelig med grov grusstrand, eller veldig fin sandstrand med masse hoteller, turister og tavernaer og barer hele veien langs stranda, og jeg var innom alle stedene kaka nevner. Enig med kaka at Chios er en øy der man trenger bil for å komme seg rundt og vekk fra der "alle" er.
De andre nevnte øyene har jeg ikke vært på.
Glika i zoi

Hellasfrelst

Jeg har bodd i Karfas på Chios, Skopelos by på Skopelos og i Patitiri på Alonissos i midten av juli, uten at jeg syntes det var noe problem med for mye folk. Og det var godt og varmt badevann på alle tre øyene på den tiden.
Alle tre øyene er flotte øyer på hver sin måte.  ;D 8)

Chios er ei stor og fin øy med bra strender og mange trivelige landsbyer. Karfas har ei flott og barnevennlig strand, og trivelige tavernaer med god mat. Det er mye å se på øya og fint å kjøre bil rundt rundt omkring. Vi var også over til den lille naboøya Oinousses med båt.

Skopelos by er et herlig sted å bo med sine små gater og trapper og smug og små butikker og restauranter på promenaden. Vi har bodd oppe ved ringveien med utsikt utover hele byen og havna. Det er ei strand like utenfor byen i gangavstand og med taverna like ved, men de andre må du ta buss til eller kjøre bil til.

Patitiri på Alonissos og resten av øya er vel det nærmeste jeg kommer en gresk drøm. Vi har bodd like ved havna med utsikt ned til havneområdet og tavernaene der. Vår yndlingsstrand Ag. Dimitrios er en perle, og vi kjørte for det meste med scooter dit. Ei herlig øy.

Er enig med det som skrives om Skiathos. Det er ei lita og travel øy med mange turister og fullt på strendene og mylder av folk i Skiathos by på kveldene. Vi bruker den bare til overnatting natta før flyturen hjem.

Lykke til med valget :D :D
i zoi ine tora - livet er nå

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...