Logg inn med Facebook eller Google!

Hvilke kriterier har du når du velger feriested?

Started by Frost, 20. Jul 09, 13:08:51

Previous topic - Next topic

Frost

I lys av denne tråden For mye av det gode? så lurer jeg på hvilke kriterier dere har når dere velger feriested. Er det pga god omtale, eller velger dere bort steder pga dårlig omtale?


Personlig så faller jeg nå for litt roligere steder uten for mye turister, at det ser flott ut, og at man kan oppleve noe annerledes når man beveger seg rundt.
Og disse stedene er jeg blitt oppmerksomme på her inne i forumet.

Siden vi er 5 stk i familien er et av kriteriene at vi finner en leilighet med plass til oss alle, til en ok pris. Vi må jo reise fra Tromsø, så det koster jo ekstra for oss å fly sørover.  Hotellet bør også ha svømmebasseng, da barna mine elsker å bade hele tiden.

Et sted jeg alltid har hatt lyst til å reise til er Halkidiki. Men pga negativ omtale på forumet har jeg ikke så lyst til å reise dit.

Jeg var egentlig ferdig med Kreta. Men da jeg og mannen skulle reise alene i påsken valgte vi å reise dit igjen. Det var det eneste stedet som gikk direkte fra Tromsø. Vi hadde begrenset tid pga at vi hadde barnevakt til ungene. Ellers hadde vi sikkert valgt å reise med rutefly.
Jeg hadde ikke så store forventninger til den turen, annet enn et vårlig Hellas og litt varmere temperatur enn påske i Norge. Vi leide bil og kjørte rundt på øya. Vi trodde vi hadde opplevd øya. Så feil man kan ta. Vi fikk en fantastisk uke med flere besøk på sydkysten og en flott tur til nordøstkysten.
Så man kan ha mange forskjellige opplevelser på samme feriested.

Mixelite

Jeg synes ikke du skal velge bort Halkidiki pga negativ omtale i forumet Frost. Fantastisk flotte sandstrender, trivelige mennesker og ikke så veldig lang vei til Thessaloniki og Tove Cecilie Fastings rike(Kavala-distriktet) er ting som teller for :)

Vi hadde 14 flotte dager på Halkidiki vi, selv om jeg syntes at selve fingeren har litt lite å by på når det gjelder severdigheter.

Mixelite

Jeg glemte helt å svare på spørsmålet:

Om jeg lar meg påvirke av negativ omtale kommer helt an på hva den negative omtalen går ut på! Det som er negativt for en, trenger ikke nødvendigvis å være negativt for en annen. Det første eksempelet som faller meg inn:

På en nettside står den greske maten omtalt. I samme slengen har vedkommede lagt ved en advarsel som i grove trekk går ut på at grekerne ikke skjønner seg på prinsippet forrett, hovedrett og dessert, men gjerne serverer \"i hytt og gevær\", slik at man må presisere overfor servitøren hva slags rekkefølge man vil ha maten i. For vedkommede viktig, for meg usigelig kjedelig. For meg er halve sjarmen ved et måltid å bestille \"på gresk vis\" og spise maten etterhvert som den dukker opp på bordet!

Hvis noen var utrolig negative til et sted fordi det bare var steinstrender der, ja, så ville det være en faktor på vektskåla _for_ dette reisemålet for meg. Jeg kan ikke fordra sandstrand ;-)

For meg er ikke om du liker eller ikke liker et sted avgjørende, men _hvorfor_ du liker/ikke liker det!

Frost

Mixelite- Når du sier sånt om Halkidiki, så er det ikke sikkert det blir Chios likevel neste år. ;) Ser at det er ganske mye rimeligere å bo for oss der enn på Chios. Nei nå må jeg tenke mer.

Sånn negativ omtale som du nevner bryr ikkje jeg meg heller om.

Jeg trodde jeg ikke likte stenstrand, helt til jeg kom til Kardamilis strand. :love5:

Mixelite

Quote from: \"Frost\"Jeg trodde jeg ikke likte stenstrand, helt til jeg kom til Kardamilis strand. :love5:
Da vil du nok like Chios ;-)

Hvis du i utgangspunktet er fan av sandstrender, vil du nok like strendene på Halkidiki minst like godt.

Poenget er, hvis jeg ikke husker helt feil, at avstanden mellom Thessaloniki og Eleftheres ikke var noe mer enn to timer med bussen. Mellom Thessaloniki flyplass og Afitos var det rundt en time. Mao kan man f.eks besøke Tove Cecilie Fasting på dagstur. Selv om jeg anbefaler en overnatting eller to med utforsking av området rundt. Der er det fine, hvite strender der! Og er guttene til Tove hjemme, er jeg sikker på at de tar vare på guttene dine og gir dem en unik mulighet til å få innblikk i gresk landsbyliv med dem som tolk :)

Huff, nå driver jeg visst å overtaler deg til å reise til Halkidiki heller enn å velge Chios. Mulig jeg må måle temperaturen ;-)

Liv

Ble litt forundret over at det har vært negativ omtale av Halkidiki på forumet.Antagelig har jeg oversett den,da jeg selv har mange gode,positive opplevelser. Har vært mye på Halkidiki, både Kalithea og Sithonia (første og andre fingeren) samt Thessaloniki området,Kavala og Thassos. Kan fortelle mer seinere om du skulle være interessert i disse områdene. Tror ikke du vil angre på en tur dit.

Et feriested i Hellas må for meg være greskt,dvs. ikke bygget opp som en kunstig landsby, turistghetto. Jeg må kjenne med alle sanser at jeg er i Hellas, ikke \'\'hvorsomhelst.\'\' Jeg føler meg mest vel i et gresk dagligliv, der livet går sin vante gang, uten oss turister. Derfor er jeg ikke så glad i horder av skandivarer, skandaviske barer etc. Et slikt sted har jeg funnet meg på Kreta, og reiser gjerne charter for å komme dit på den mest lettvinte måte.
Det samme har jeg gjort med Thessaloniki og Makedonia området. Blir aldri ferdig med å utforske det.

brit

At vårt første møte med Hellas ble Skiathos var helt tilfeldig...vi hadde ikke peiling! Men for et lykketreff! Kjærlighet ved første tur og siden har det blitt hvert år. Men hvorfor?
Når en reiser så mange ganger til samme sted , så blir det \"hjemme\" og en får venner der, både greske og andre ,til og med norske som har hus der.
Kanskje er vi av dem som liker trygghet?
Liker å vite hva vi går til?
Men lysten til å dra andre steder er der...og det er bl. a på grund av bilder og begeistrede kommentarer her på forumet. Men har jeg råd til å unvære Skiathos et år? Det er en stor magnet som bare drar meg dit.

Det skal sies at vi deler oss nå litt mellom Skopelos og Skiathos...men det blir mest på Skiathos og det er fremdeles \"hjemme\"
I år har vi planer om å være et par dager på Alonissos også.....
Hvis jeg endelig skal begrunne hvorfor vi har valgt Sporadene så er det nok naturen som er grønn, flotte strender og kjempegod mat.

Admirala

- Aller best liker jeg å reise med bil på fastlandet, kjøre rundt på småveiene, spise lunsj i en liten landsby, stoppe ved alle severdighetene (de brune skiltene) som Hellas er så full av, og overnatte (og tilbringe neste dag) i en litt større by, kjøre videre på ny småvei....
Men skulle jeg dratt til ett sted, er kriteriene slik:

Hva jeg vil ha:
- En by av en viss størrelse, ikke en liten landsby. Liker å utforske byer. Best hvis den har en borg, en gamleby, et par museer og slike ting. Gode tavernaer er en selvfølge.
- Hotell inne i byen, med balkong som har fin utsikt og ikke kveldssol. Utsikten kan godt være til et trivelig torg, en gågate e.l., behøver ikke se sjøen.
- Jeg liker som nevnt fastlandet best. Skal det være en øy må den ha mange utfluktsmuligheter, både på selve øya og evt til andre øyer hvis øya er liten.
- Strand er ikke et must hver dag, så den kan godt ligge en busstur unna. Men det bør helst være en sandstrand med mulighet for å være i skyggen, samt gjerne en taverna, eller iallfall en periptero (kiosk), i nærheten.
- Supert er det hvis byen i tillegg har en bar som spiller Ioannidis, Hatzigiannis, Alexiou, Portokaloglou, Korgiallas osv.


Hva jeg ikke vil ha
- Turistbyer inkl innkastere, hundrevis av souvenirbutikker, Viking-bar, tavernaer med bilder av maten og meny på søtten språk osv.
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

bengalow

Admirala, du har visat hur man slår spiken på huvedet!!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

JohnS

Jeg lar meg sikkert påvirke av positiv og negativ omtale i forumet av ulike reisemål, men er mer opptatt av faktaopplysningene som kommer fram, enn av hvordan den enkelte vurderer dem.   Som Mixelite sier, kan det som er negativt for noen, være akkurat det som skal til for at andre finner drømmestedet.

Dette er ikke minst viktig for meg, som er ganske \"sær\" i forhold til flertallet når det gjelder ønsker til reisemålet.  Jeg reiser ikke til Hellas for å bade og ligge i sola, strandlivet er unnagjort på en halvtime, max.....  Dette gjør at begeistrede rapporter om nydelige strender man kan ha helt for seg selv hele dagen, er nyttig informasjon for meg, selv om jeg tolker det som steder jeg vil kjede vett og forstand av meg, og bør holde meg langt unna :bom:

Jeg liker meg på steder hvor livet går sin gang også utenfor turistsesongen, og hvor jeg kan rusle rundt og titte, og aller helst komme i kontakt med de lokale og høre om deres liv.   Siden jeg reiser sammen med ei som er mer glad i strandlivet enn jeg er, er idealstedet en by av en viss størrelse, med strand i tilknytning til byen eller tettbebyggelsen rundt slik at vi holder oss i samme område, f.eks.  Rethymnon, Samos by eller Parga, for ikke å snakke om Pothia eller Limenas.
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Admirala

Quote from: \"bengalow\"Admirala, du har visat hur man slår spiken på huvedet!!!

Takk, Bengalow. Jeg tror nok vi er i mindretall her, men her finnes det en nyskrevet tråd med hurtig skrevet liste over byer som i stor grad oppfyller mine kriterier for et godt feriested.
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Ninette

Mine kriterier for valg av feriemål, er mye likt det som er skrevet fra før:

- Stedet må ha ekte gresk dagligliv
- Gjerne et sted der det omtrent ikke snakkes engelsk :-)
- Det kan gjerne være oppi fjellene, strandliv er ikke en viktig del av ferien
- Jeg liker å farte rundt og se meg om, og leier nesten bil hele ferien, bortsett når jeg skal bevege meg til fots
- Det må gjerne være fine turstier, der jeg kan vandre rundt mellom landsbyer i dagevis - og da er kyststier favoritten
- Det må være noe å se og oppleve, og lokale mennesker å snakke med
- Jeg må ha god lokal mat og lokal vin

Det bør helst være \"ekte saker\", skal jeg trives :-)
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...