Logg inn med Facebook eller Google!

GPS i Hellas?

Started by Frost, 11. May 08, 11:11:33

Previous topic - Next topic

Frost

Er det noen som har brukt GPS i Hellas?

Vurderer å kjøpe GPS til Hellasturen i år, men det er få som har Hellaskart inkludert.

Hvilken type GPS har dere som bruker GPS? Fungerer de bra?

Bennyboy

Eneste jeg har funnet som har kartdekning på øyene er Garmin, og noen TomTom kart.
De andre har som regel kun Athen, og noen av de andre større veiene og byene på fastlandet.

Edit, det er forøvring veldig vanskelig å vite hva de Greske kartene dekker, siden størrelsen ikke sier så mye om dekningen.
Ett kart som har med øyene er ikke mye større enn de som kun dekker fastlandet.
Derfor må du fysisk sjekke kartene på enheten for å se hvor bra dekning de har.
Ikke kjøp ett kart over Hellas før du har gjort dette.
Kjøp heller ikke en enhet før du VET og har sett med egne øyne at det finnes øy dekning til denne enheten.
Det jeg anbefaler er å kjøpe en mobiltelefon med GPS innebygd.
Dermed kan du bytte til andre GPS programmer etterhvert, og låser deg ikke til en produsent.

Frost

Takk for svar. Skal sjekke det ut.
Vi skal ikke til øyene, men til Peloponnes. Regner med at det er samme problem der som med øyene.

bengalow

Det är ingen svårighet att navigera på Peloponnessos. Det finns mängder med alldeles utmärkta kartor att köpa. Det enda bekymret är att man kommer mycket snabbare till ev. bestämmelseort, än vad man tror, eftersom avstånden är korta...
När åker ni? Vi skall själv iväg den 4 juni, och kommer att åka söderut längs östkusten!
Lycka till!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Morten

Jeg brukte min mobiltelefon med innebygd GPS i Chania nå nylig og det fungerte bra. Lastet ned kartet automatisk første gang og var overasket over hvor god dekning det var over gatebildene ihvertfall.
Har sjekket litt rundt kartoppdateringer på Garmin, men som det sies her så er det vanskelig å vite hva de greske kartene dekker og prisen pr ekstra kart synes jeg er for høy.
- Har du en mobil med GPS kommer du langt. Lykke til.
Κρήτη στην καρδιά μου.

Frost

Quote from: \"bengalow\"Det är ingen svårighet att navigera på Peloponnessos. Det finns mängder med alldeles utmärkta kartor att köpa. Det enda bekymret är att man kommer mycket snabbare till ev. bestämmelseort, än vad man tror, eftersom avstånden är korta...
När åker ni? Vi skall själv iväg den 4 juni, och kommer att åka söderut längs östkusten!
Lycka till!!

Tusen takk.
Vi reiser ikke før 2 august. :)

Bennyboy

Morten, regner med at du brukte Nokia Maps?
Mener at jeg hadde litt dekning over Kreta der i program version 1, men lastet ned siste Hellas kartet nå i version 2 og der er det ikke en vei på Kreta.
Kun fastlandet, ser greit ut på Peloponnes.
Western Central Europa kartet til TomTom har kun de største veiene på fastlandet og Kreta, ikke noe å bruke på Peloponnes.
Eneste TomTom kartet jeg har funnet som har øy dekning er ett gammel Eastern Europe kart, dette har imidlertid utrolig god dekning, de nyere østeuropa kartene har ikke øy dekning.

Hellas kartet til Route66 har ca samme dekning som Western Central Europa kartet til TomTom, foruten at det mangler Kreta. Heller ikke noe å bruke på Peloponnes.

Sygic McGuiders Hellas kart har bra dekning på fastlandet og også Kreta, men ingen andre øyer.

Garmins base map har vel samme dekning som Route66 Hellas kart.
Mens Garmins Hellas kart har full dekning, regner med at det er likt TomToms gamle østeuropa kart.
Disse 2 er skikkelig bra, har selv de miste krøtterstiene inntegnet, mange kan du ikke kjøre vanlig bil på engang.

Så hvis du kun bryr deg om Peloponnessos i første omgang så vil en Nokia telefon med Nokia Maps virke veldig fint der, ser ut som om det meste av småveier er med, ihvertfall i byene, har ikke vært der så vet ikke hvordan det ligger ann med småveier osv utenfor byer.

Når det gjelder Nokia Maps så betaler du ikke noe for programmet eller kartene, men for å få piler og streker og stemme som forteller deg hvor du skal kjøre.
Hvis du bare bruker det på samme måte som ett papirkart, så har du gratis kart fra hele verden og ser hvor du er på kartet hele tiden.
Bare pass på at du laster ned kartene du skal bruke over pcn hjemme før du reiser, så du slipper å laste de ned over mobildatanettverket på reisemålet.

Hvis du senere skal ut på noen øyer så kan du kjøpe Garmin programmet og deres Hellas kart til telefonen senere.
Det programmet er også det eneste som har topografiske og sjøkart.

En annen mulighet hvis du ikke føler at du har behov for instruksjoner, men klarer deg med å vite hvor du er på kartet er å legge inn ett program som bruker satelitt kart, det finnes en haug med slike gratis program.
Der kan du også laste inn kartene du skal bruke på forhånd hjemme.
Funker helt greit og du trenger egentlig ikke noe mer når du er på ferie, ikke er det så mange veier eller vanskelig å finne fram heller.
Så ser du bare hvor du er på kartet, og vet hvor du skal så holder det som regel i lange baner.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...