Logg inn med Facebook eller Google!

Har du vært på Folegandros?

Started by Ole, 28. Oct 07, 14:34:07

Previous topic - Next topic

Ole

28. Oct 07, 14:34:07 Last Edit: 29. Mar 17, 23:07:33 by Ole
Folegandros er ei øy jeg stadig \"ser på\" når jeg surfer etter info om greske øyer. Øya virker som ei skikkelig perle, og den er sannsynligvis ei øy etter min smak. Er det noen som har vært der og kan fortelle litt om øya?



KyriaT

Jeg har vært der et par ganger og det er spektakulært vakkert. Kan minne til en viss grad om Santorini, men Folegandros har en villere skjønnhet. Ikke rart at fotografer og malere faller i staver! Om de praktiske tingene er det bedre om andre trår til, for åra går, som sagt...
Livet har ingen generalprøve, det er premiere hver dag!

bengalow

Vi var på Folegandros 2000. Vi bodde i Chora. Ön liknar en stiliserad 8, med Chora ungefär på smalaste stället.
Hamnbyn heter Karavostasi. Den har några matställen vid hamnen, och jag rekommenderar fiskerastaurangerna. Där har jag ätit den godaste fisksoppan någonsin!! Dyrt, men gott!! Man får stora fiskbitar på en tallrik vid sidan av soppan.
Chora ligger några km norrut, vi gick ofta ner och badade vid hamnbyn. Det var lite varmt på hemvägen, men med ett par pils i benen så gick det bra, Vi mötte sällan bilar, så vi gick där mitt på vägen och sjöng för full hals!
Några km norr om Chora, nedför en brant backe, och då menar jag verkligen brant, så brant att man bör ha ett väl fungerande hjärta för att klara sig uppför, ligger öns bästa strand.
Fortsätter man rakt norrut så kommer man till vägs ände, och där finns en hygglig restaurang. Det var halva priset där mot i \"stan\". Man kan säga att det egentligen bara går en väg, längs hela ön. Viss busstrafik förekommer, åtminstone ner till hamnen
Chora...en ljuvlig liten pärla av gemytlighet. Visst, det finns turister där, och dom syns, men man besväras inte alls. Dom är nog av samma mening som oss om hur turism skall vara. Inget \"liv\" på kvällarna t.ex. En och annan moppe, men var finns inte dom?
Ovanför Chora ligger en kyrka, på en dramatisk höjd. Övriga sevärdheter? Tja, inte hittade jag något, men letade inte heller. Jag rekommenderar Folegandros på det allra bästa, men ön är karg, och den \"barnvänligaste\" stranden är i Karavostasi, samt en eller annan stran strax sydväst. Några bilder

Chora sett från berget ovanför


Chora \"innifrån\"


Vy från kyrkan ovanför


Man hittar en alldeles egen strandbit ibland...


Stranden i Karavostasi, som är \"rätt stenig\"


...och maten skall vi inte prarta om!!! Mmmmmm....


Efter maten en liten promenad...(norra delen av ön)
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Ole

Takk for god info og fine bilder KyriaT og Bengalow! Jeg var innom Folegandros med båt på vei til Santorini i 1999. I år har jeg lyst å gå av båten og bli der noen dager.....

Anders

Hei. Var innom Folégandros nå i september, etter å ha \"lystet\" på den i flere år. Men landskapet tok rett og slett \"knekken\" på meg, opplevde det nærmest som å feriere på månen! Kanskje feil årstid, men det var noe der ved karrigheten som jeg rett og slett ikke følte meg vel med. Men Choraen var et trivelig sted og øya hadde mye av det \"dramaet\" man finner på Santorini. Vi hadde bare to overnattinger, bodde i Karavostassis og tok bussen opp til byen om kveldene, noe som funket helt greit. Prismessig kanskje litt over mange av naboøyene. Et besøk opp til den kirken som bengalow nevner, er vel verd turen. Fantastisk utsikt. Strendene vet jeg lite om, men har hørt at der skal finnes en og annen perle rundtom (dog kanskje litt vanskelig tilgjengelige). På den tiden vi var der virket hele øyen som et veldig stille og rolig sted.

kerik

Ubeskjedent nok må jeg vel nesten kalles en av Folegandros\' eldste turister - eldste i den betydning at det i år faktisk var 30 år siden første besøk der. Siden den gang gikk det ca. 15 år før jeg turte dra tilbake, regnet med at også denne øya var \"ødelagt\" av turisttrafikken, men midt på 90-tallet klarte vi ikke å holde nysgjerrigheten tilbake mer og dro tilbake. Og siden har vi vært der hvert år, ofte 2 ganger i året, sist i september i år.
Så ja, det er en flott øy, men vær klar over hva den er og ikke minst hva den IKKE er.
Nedenfor er et innlegg jeg skrev (nå en smule redigert og oppdatert) i Jan Bergtuns utmerkede forum under \"Øyloffing i Hellas\" i 2001 - til orientering:

Til deg som etterlyser informasjon om Folégandros i Kykladene: Det ER ei deilig øy, men pass på så du ikke ender opp med å være gørr lei av og hate hele stedet. Det skjer nemlig ikke så sjelden. Øya er egentlig ikke noe sted for øyhoppere av den mer travle sorten som vi ser mer og mer der nede, dvs. folk med en 14 dagers pakketur midt på sommeren som skal nå over det hele, også mer vanskelig tilgjengelige øyer som Folégandros eller Sikinos. Vi har sett øyhoppere stå og grine foran tavlene med båttider utenfor reisekontoret Maraki fordi det ikke gikk noen båt videre dit de skulle i løpet av de neste par dagene. Dette var særlig tydelig for noen år siden, da svenske \"Vagabond\" hadde skrevet bl.a. om Folégandros; stedet krydde av travle og hvitkledte svensker og den mest overhørte kommentaren foran tavlene med båttider var \"Men det går ju for fan ingen båt\". Utenom høysesongen i juli er båtene uregelmessige, den beste forbindelsen er til enten fra Athen eller Santorini, men det kan blåse friskt i juli og det er ikke alle ferjer som vil gå inn i Folégandros\' havn hvis vinden kommer fra feil retning. Hurtigbåtene trenger for eksempel bare et lite skvulp før de nekter å gå til Folégandros. Tidlig og seint på året er det flere \"båtfrie\" dager, dvs. ingen båter noe sted. Deilig, men ofte ikke særlig praktisk.
Folégandros er heller ikke spesielt barnevennlig, de få strendene (bortsett fra Angali) krever endel arbeid før man er framme, enten klatring langs skrenter på forsåvidt gode stier i noe ulendt terreng eller baksing opp i og ut av en badebåt som ikke alltid kan legge til lands. Det er også bare to strender som har taverna. Klippekanten ved Hora er også et sted som kan få foreldrenerver til å gå i høyspenn, det er tross alt over 200 meter ned til sjøen, ikke helt loddrett, men loddrett nok! På plussiden når det gjelder barn må det definitivt være at det er få biler på øya, selv om bilbestanden ganges med 50 i høysesongen i juli/august (ingen athener med selvrespekten i orden reiser et sted det går an å frakte sin bil uten å ta den med!). Ellers er det ikke flere biler enn at man raskt lærer seg å ta dem på lyden (er det grønnsakene eller han som henter tomflasker?). Så hvis du er forberedt på at det kan være vanskelig å komme seg dit og tilbake, på noe vanskelig tilgjengelige strender, på mye - og jeg mener MYE - folk (athenere og italienere) i juli/august/september, på å holde godt øye med små krabater som skal utforske stedet, så prøv!
Men vær klar over at dette ikke er av de enkleste øyene. Prisene har også en tendens til å ligge noe høyere enn andre øyer, Folégandros fikk (ufortjent?) et noe \"up-market\" ry for endel år siden og priser på overnatting og mat er deretter. Priser går sjelden ned! Og som alle andre steder i Hellas om sommeren: IKKE sløs med vannet, Folégandros må få vann tilfraktet med båt hele sommersesongen og har fint lite resten av året også, smak på det, så kjenner du hvor det kommer fra (tips: svak saltsmak).
Så hva kan man ellers gjøre her? Øya er hjem for De græske feriekurser, som Anne og Fotis driver på syttende sesongen, se deres program, som inneholder kurser i det meste fra tegning, fiske og dans til t\'ai chi ch\'uan og olivenhøst. Jeg har også en egen side med bilder, se http://folegandros.ding4.no

Ole

Hei! Og takk for flott informasjon kerik! Håper du vil skrive mer om Foleganfros etterhvert. Dette er en øy som står langt oppe på list mi!  :cheers:

Anders

Og fantastisk artig å se de bildene fra tredve år siden! Ellers istemmer jeg vel i det meste du skriver... Folegandros var for meg en sånn enten/eller- opplevelse. Enten liker du den, eller så dra du derfra fortere enn eff... :-)

Mr.Mythos

Hei. Dette er jo en tråd fra ifjor, men siden jeg er ny på forumet kan jeg liksågodt fortelle litt om denne øy da jeg vært der i mange år.
Folegandros er jo en øy for filosofer, vandrere og de som vil komme tilbake i tid og vekk fra alt og alle. Choraen er absolutt den vakreste jeg har sett, omgitt av bougainvillaer og lukter overalt. Det er så deilig å sette seg ned i chora og nyte stillheten,folkene som går rundt og tenker for segselv mens en nyter en iskald Mythos.Tar du enspasertur fra Chora, kommer du først til Agios Savvas og videre til Stavros. Kryss veien og gå videre nedover gjennom lunder fyllt med timian og salvie til du ser Christos og stranden Agios Nikolas i det fjerne,Aegali og Fira nedenfor. Anbefale Agios Nikolas og Tavernaen til Takis. Nyt en kald Mythos og en utsikt en ikke vil glemme. De av dere som vil ha anbefalt bosted må bare spørre da jeg kan på det varmeste anbefale: Anemoussa på klippekanten med en fantasisk utsikt. Her bor vi for 55€ i Juli, og da er vi 3 personer. Legger ved en youtube video som jeg tok før vi dro tilbake til Naxos.










Το όμορφο νησί μου, τη Νάξο

kaka

NYDELIG!
Jeg har et bilde i en kokebok derfra, og har tenkt, for et nydelig sted, - og det ser jeg bekreftet her. Særlig inne i byen Litt gold natur, men den er jo og fascinerende på sitt vis.
KariK

Athina

Helt herlige bilder og video, Mr.Mythos :cheers:
 
Tidligere iår ble jeg også fullstendig bergtatt da jeg så bildene til noen som hadde vært på seilferie til Folegandros.

Hvordan kommer man seg på greieste måte til denne øya?
Den som kan se skjønnheten i de små detaljer, vil alltid finne noe å glede seg over.

Sjøløve

Flotte bilder og video fra Folegandros, Mr. Mythos  :flower:

Denne øya står øverst på min ønskeliste over steder jeg ikke har vært.
Store muligheter for at Folegandros innlemmes i reiseruta neste år.

Jeg har faktisk tittet på hotel Anemousa som er mulig sted å bo på øya - beliggenheten ser jo ut til å være perfekt ute på klippekanten med utsikten ut over havet.
Bør man evt. forhåndsbestille rom her i slutten av august ?
Vi lander i Athen lørdag 28.8. og er veldig fristet til å dra til Folegandros først.
Livet må leves forfra, men kan kun forståes bagfra.

Søren Kierkegaard

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...