Logg inn med Facebook eller Google!

Tilgjengelighet med rullestol

Started by Pjokken, 13. Feb 08, 18:21:37

Previous topic - Next topic

Pjokken

Jeg fikk et innlegg i gjesteboken på www.chiostravel.com i dag, med
spørsmål om tilgjengeligheten med rullestol generelt i Hellas.

Sitat:
\"Jeg er en skikkelig Hellasfarer. Har også vært på Chios. Men jeg har fått sykdommen MS og sitter nå i rullestol. Så det er ikke så enkelt å ta seg frem i Hellas lenger. Men som du ser av min hjemmeside har jeg funnet et fint sted ved Korintbukten. Har du noen tips om rullestoltilgjengelighet i Hellas?\"

Hjemmesiden er : http://www.alb-ms.no

Jeg er blank på dette tema, men kansje noen i forumet vet mer om
det finnes steder som har tilpasset seg rullestolbrukere i Hellas, eller
andre erfaringer rundt dette ?

Jeg gir henne linken til denne tråden, å håper noen kan komme med
tanker rundt dette tema.

Mixelite

Jeg kan jo egentlig bare snakke for Chios, og der er hun sikkert bedre kjent enn meg hva rullestol betreffer.

En venninne og mannen som bruker rullestol, men ikke er helt bundet til den, var på Chios for et par år siden og bodde på Sea View på Karfas. Der hadde de _noen_(?) rom som var egnet for rullestol. Det gikk, men det var rom for forbedringer uten at de har utdypet hva de gikk på. De fikk høre at dette var forbedringer som skulle gjøres, men om noe har skjedd aner jeg ikke! Nå er det jo Fegoudakis som har overtatt Sea View, så det går jo an å spørre dem.

Golden Sand(også Fegoudakis) har vel også alle hovedaktiviteter på ett plan, tilgang uten trapper og boliger på bakkeplan, men det spørs jo hvordan det er å komme til feks. på badet med rullestol.


Kanskje noe nyttig informasjon her: http://www.greecetravel.com/handicapped/ - men etter hjemmesiden hennes  bedømme, har hun alt vært innpå det _jeg_ kunne finne.

Liv

Kanskje denne linken kan gi noen svar.
Ser den bl.a. tar for seg; \'\'Handicapped-friendly Resort in Greece\'\'.

http://gogreece.about.com/od/disabledtravel/Disabled_and_Handicapped_Travel_Greece.htm

Anders

Vil tro Antiparos kan være et okay reisemål? Har blitt kjent med skotten Nigel der, han er vel helt bundet til rullestolen, men reiser dit vår og høst og sier selv han klarer seg helt utmerket på egenhånd (er jo knapt nivåforskjeller i byen og nærområdet)
Hotel Antiparos har lagt ting til rette for ham, med et rom på grunnplanet og en rampe inn fra gaten (sjøl om jeg syns den så bratt ut!)

Mixelite

Jeg drar denne tråden opp litt igjen.

Denne linken fant jeg i et annet forum. Den beskriver en reise til Georgoupoli, Kreta og et rullestolvennlig hotell for en med manuell rullestol. Til og med mål på døråpninger etc.

http://www.spinalflicker.org/reiseliv/kreta-1.php3

Mixelite

Fant en link til disabled in Greece på Matt Barretts sider. Der finner man det meste, om man bare graver litt!

http://www.greecetravel.com/handicapped/

Tjorven

Kom over denne siden fra Milos. Der fins det mange bosteder tilrettelagt for rullestolbrukere, samt masse annet \"goodies\" .
www.milos-island.gr
There are no strangers, only friends we haven't met.

KyriaT

Det er et krav nå, etter det jeg har forstått, at alle nye hotell med en viss størrelse skal ha minst ett rom tilrettelagt for rullestol, med brede dører, egnet toalett og rampe bl.a. Det tror jeg ikke blir så vanskelig å finne. Det som derimot er et problem er at resten ikke er tilrettelagt. Det er høye fortauskanter, smale fortau, parkerte biler, bord, stoler, skilt, blomsterkasser osv på fortauet som gjør det vanskelig å komme fram. Mange (men ikke alle) tavernaer, butikker, museer og andre fasiliteter har små trapper og smale dører, og toalettene er små, selv for oss uten rullestol  :confused1: , og ligger i verste fall i etasjen over/under.

På den annen side er de fleste grekerne svært hjelpsomme, så selv om man helt sikkert vil støte på (enda fler) fysiske hindringer enn i Norge, er kanskje villigheten til å finne praktiske løsninger der og da større.
Det som kanskje for noen vil oppleves som ganske slitsomt er at man sannsynligvis ofte må be om hjelp for å komme fram, og det kommer jo helt an på den enkelte hvor irriterende man synes det er.

Hvis jeg selv satt i rullestol ville jeg nok vært betenkt på å reise alene, men hadde jeg en reisevenn som kunne hjelpe meg litt praktisk, (og samtidig var hyggelig selskap!), så ville jeg dratt, uten tvil. Det er jo så mye vakkert å se og hyggelige opplevelser og mennesker, og det/de ville ikke jeg gått glipp av, tross en del praktiske hindringer!  :jive:
Livet har ingen generalprøve, det er premiere hver dag!

Vinjarvold

Tusen hjertelig takk <3

Vet noen av dere hva slags tilbud myndighetene har til rehabilitering? :)

Siste innlegg i forumet

Re: Sifnos
by Ole | Today at 07:30:10
Vi var på Sifnos for to år siden og likte oss go...
Re: Syros mai 2024
by kaka | 20. May 24, 21:46:28
Ja, det var dyrt! Men ellers virker det som du har...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...