Logg inn med Facebook eller Google!

Acheron

Started by kidy, 12. Jul 09, 12:08:02

Previous topic - Next topic

kidy

Hei,
vi skal snart dra til Parga, og har noen spørsmål angående vandring i elva Acheron. Vi synes dette ser veldig spennende ut! Kan man gjøre dette på egenhånd, eller er det å anbefale og gå i gruppe på organisert utflukt. (Vi har mest lyst til å gå litt for oss selv) Hvis man skal gå alene, hvordan kommer man seg dit?
Har også lest at det er mange slanger o.l i elva. Kan de være farlige?
Takker for svar

Tommy

Hej, det gläder mig o höra att ni vill till Acheron på utflykt, det är verkligen värt ett besök. Från Parga kan man ta sig dit på egen hand med scooter, men jag rekommenderar att ni hyr bil, det blir lite tröttsamt att köra scooter hela vägen o delvis på väg där övrig trafik kör i snabb hastighet. Från Parga kör ni söderut, mot Preveza, efter någon mil tar ni av vänster vid Mesopotamio, sen kör ni mot byn Gliki, där kan ni parkera vid flodkanten, o sen vada i floden, hur långt opp ni vill. Det är kallt i vattnet o stenigt så skor är nödvändigt, naturligtvis är det strömt, o i bland så djupt så vattnet når opp till huvet. Några ormar ( slanger ) har jag aldrig sett till där, eller hört talas om. Är där några så är det i så fall snokar av något slag, helt ofarliga. Dom enda giftiga ormar som finns i Hellas är huggormar och dom håller inte till i vatten.

Rekommender att ni besöker  Nekromantio också, som är lämningarna efter en antik kultplats där ett dödsorakel höll till o var behjälplig med att förmedla kontakt med avlidna anförvanter. Välbevarade lämningar, o lite spännande. Det ligger i Mesopotamio.

Ha det bäst i Parga, o njut av ett besök i Acheron.

Undrar ni över något mer, så bara fråga på... Jag svarar gärna på frågor om Parga, ifall jag kan :-)

Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

kidy

Hei igjen, Tommy!
Vi hadde en herlig tur i Acheron i fjor! Vi kjørte scooter fra Parga til Gliki, noe som gikk kjempefint. Var helt fantastisk å vandre oppover elva, og var lei oss når vi tilslutt ble nødt til å snu på grunn av kamera o.l. som ikke lenger kunne tas med uten å bli vått. Men vi tenker oss en tur til Parga i juni igjen, og lurer på om vi skal gi det et nytt forsøk. Spørsmålet er hvor langt det egentlig går an å gå oppover? Kommer man til noe spesielt sted etterhvert, eller er det det ikke så mye mer å se når man har kommet et stykke oppover?

Ellers lurer jeg på om du har noe spesielle tips til andre ting vi kan gjøre? Vil helst gjøre noe nytt i år. I fjor var vi i tillegg til Acheron på de 2 bystrendene samt tur til Lichnos og Valtos og båttur til Paxos/AntiPaxos og Korfu. Vi likte veldig godt turen vår til Acheron, og har lyst til å dra litt mer på \"oppdagelsesreise\" alene rundt omkring med bil eller scooter. Har du noen fine strender, koselige byer o.l. å anbefalle? Ser du tidligere har anbefalt å leie båt og dra litt rundt på egenhånd. Er dette alright for folk som ikke er helt \"båtvant\"?
Takker for svar

Tommy

Hej, hej det var skoj o höra att ni fann det mödan värt att besöka Acheron, en speciell naturupplevelse är det ju. Skoj att ni i övrigt också gillade Parga o fann er vistelse där tillfreds.

Å visst finns det mer att se längre oppåt acheronravinen, men det är då bättre att ta sig opp ovanför ravinen och gå längs en gammal vandringsled där som förr i tiden tjänade som transportled under motståndet mot den turkiska ockupationen. Den finner man om man istället för att svänga ner vänster mot flodbrinken efter avtagsvägen i Gliki fortsätter rakt fram, då kommer man efter ett stycke till en P-plats med bord o bänkar oppställda därifrån kan man vandra oppåt längs ravinen, o har olika möjligher att oppleva  både det ena o andra, vacker natur, historiska sevärdheter ( en väl bevarad gammal turkisk fästning ) mytologiska platser ( Hades portar där floden acheron störtar in i ravinen ) med mera, med mera. Inte så svårt eller ansträngande, en go dagsutflykt med pic-nic möjligheter, o verkligen värd besväret. Det hela finns närmare beskrivet i ett litet häfte, där också karta ingår, som heter \"Walks in Parga\" det finns att köpa i Parga, fråga i någon av turistbyråerna där, här en länk till utgivaren som är engelsk http://www.marengowalks.com/pargabk.html

Båtuthyrningen du frågar om finns i en by någon mil norr om Parga, den heter Sivota, och där finns uthyrning av småbåtar med utombordsmotorer, jag tror dom som hyr ut är behjälpliga ifall man inte har båtvana, där är några små öar utanför som är lämpliga att utflykta till, jag har inte gjort det själv, det är bara en tanke jag haft när jag var där.



Annars är det också längs vägen till Sivota flera stränder som är fina att besöka. Dom kan ni läsa mer om här http://www.perdikanet.gr/eng.htm

Här är en liten fin strand längs vägen dit till exempel.



Vill ni ta en utflykt inåt fastlandet som är annorlunda att oppleva jämfört med kusten och öarna, kan jag rekommendera ett besök i bergsbyn Metzovo som man kommer till via Ioanninna i inlandet, men det kräver nästan en övernattning, det är lite ansträngande att ta sig dit o åter över en dag, och byn förtjänar att man stannar där en natt ( minst  :-) )  :flower:





Hilsen Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | 28. Mar 24, 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...