Logg inn med Facebook eller Google!

Sterilisasjon og omsorg for katter i Hellas

Started by dimitris, 27. Aug 10, 03:42:28

Previous topic - Next topic

dimitris

I de forskjellige kattespaltene  er det kommet frem spørsmål om omsorg av katter generelt, ikke minst sterilisering.
Det var en som sa:

"Hvorfor blir ikke flere katter sterilisert"?

Dette er problemets kjerne! Alternativet er det som hender når turistene drar hjem. Katteoverskuddet blir eliminert ved at innbyggerne går løs på dem med stokker og steiner og slår dem i hjel på en bestialsk måte. Ute på landet skyter de, men det er ikke lov inne i byene. Skytterne erikke alltid de beste, så resultatet er at svert mange blir skadeskutt og derved får en lang og pinefull død. Grekere er verstinger når det gjelder hensyn til dyr. Det jeg sikter til hender i hvert fall på Kreta, en bekjent greker fra Samos benektet at det forekom der.
Det er ingen ting i gresk lov som forbyr dette. Vil du derimot sterilisere den samme katten kommer byråkratiet for fult.
For å sterilisere en katt må du ha offentlig autorisasjon som vetrinær.
Om en slik vetrinær skal sterilisere en katt koster det 50 - 60 Euro for en hannkatt og 100 - 200 for en hunnkatt.
Disse utgiftene er det ingen grekere som vil bære.
De dyreorganisasjonene som nevnes gjør en fantastisk jobb. Det er nesten bare utlendinger. Mest engelske og tyske men også holandske. De holder basarer og samler inn penger til å sterilisere dyrene. Dette må utføres i hemmelighet da det er utenlandske vetrinærer, mest tyske og engelske som gjør jobben på frivillig basis. Dette er i prinsippet forbudt, menst et ikke er noe forbud mot å slå i hjel den samme katten på en bestialskmåte! Damene i dyrevernforreningene fanger inn kattene i feller. For å kunne se hvilke katter som er sterilisert blir det klippet et lite hakk i det ene øret. I et tilfelle fortalte en av disse damene meg at den lokale vetrinæren hadde kommet med erstatningskrav for tapt arbeidsfortjeneste , 40 steriliserte katter a 100 euro! Denne vetrinæren hadde aldri foretatt EN sterilisasjon av hunnkatt! Dette er ingen enkel afære, det er et stort og komplisert inngrep! Det koster en del i kompresser bandasjer og antibiotika for å ungå infeksjon. Katten trenger også flere dagers pleie til såret er grodd. Det er et stort snitt i buken med fjerning av eggstokker og livmor. Om du har en hunkatt du vil sterilisere, gå aldri til en gresk dyrlege om han ikke har praksis fra utlandet. Oppsøk en av dyrevernorganisasjonene, de har egne websider og finnes over alt.
dimitris

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...