Logg inn med Facebook eller Google!

Kjøre Athens til Corfu

Started by linnelise, 19. Jan 17, 18:36:37

Previous topic - Next topic

linnelise

Er dette en rute å kjøre, noe å se på veien ?

Ønsker å reise til Corfu men ikke lett fra Stavanger utenom charter....

Kristian

Igoumenitsa på fastlandet har ferger til Corfu. Fra Ancona i Italia får du ferge dit eller du kan ta bilen nedover Balkan og brekke av mot vestkysten. Vet ikke om Albania kan være noe alternativ.
Kristian/Planer er til for å utsettes

Frynse

Skjønner ikke at det skal være vanskelig å komme seg fra Stavanger til Korfu.
Direktefly er verre, men det er plenty andre muligheter.

Kritios

Her kan du få deg en fin, interessant tur linnelise  ;D

Vi var en del i dette området under vå 8 måneder lange bobiltur i fjor.
Blant annet i Delphi: http://janneogfrank.blogspot.no/2016/09/delphi-camping-og-helligdommen-delphi.html
Og ikke minst i Meteora: http://janneogfrank.blogspot.no/2016/09/meteora-seks-helt-spesielle-klostre.html
På Corfu var vi ikke, men derimot over brua til Patras og Peloponnes, så dersom du vil gjøre en rundtur så kan vi anbefale Olympia:
http://janneogfrank.blogspot.no/2016/09/olympia-olympiske-lekers-fdested.html
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

JanBe

19. Jan 17, 22:59:12 #4 Last Edit: 19. Jan 17, 23:20:18 by JanBe
Det er masse og se om man har god tid. Hvordan tenker du at turen, skal være en ren transportetappe fra Athen til Korfu, fortest mulig. Da vil jeg foreslå innenriksfly, raskt og effektivt. Vil man ikke fly går det ekspressbuss på strekningen også raskt og effektivt. Vil man bruke noen dager på kjøreturen får man straks mange flere alternativer å velge blant. Da er det nesten bare å sette seg ned foran kartet og planlegge. Ha gjerne en pc tilgjengelig for å søke opp informasjon om steder langs den ruten man velger.

Vil vel si at det er 2 hovedruter man kan velge mellom og det er å dra vestover mot Korint og videre vestover på nordsiden av Peloppones mot den Nye store broen over fra Peloppones til fastlandet på nordsiden og videre nordover langs kysten. Men alternativt kan man kjøre vestover på nordsiden av denne fjorden som deler fastlandet og Peloppones og man kan få med seg steder som Delfi og oraklet der og videre vestover til den sjarmerende havnebyen Nafpaktos. Når man dreier nordover kan man f.eks. kjøre innom nydelige Parga.

Et annet alternative er at man kjører nordover fra Athen til Lamia, svinger av hovedveien der og fortsetter nordover til Meteora. Har du ikke vært der, vil jeg nesten si det så sterkt at der MÅ dere dra, søk opp på nettet og se hva dere kan oppleve der. Bruk gjerne en hel dag eller mer der. Herfra forsetter man videre nordover, riktignok på en ganske så svingete vei, (kjørte der senest I oktober I 2016) til dere kommer til den Nye motorveien som tar dere vestover like til Igoumentisa og ferge over til Korfu. Vil dog anbefale et stopp på veien vestover og gjerne en overnatting I fjell-landsbyen Metsovo, en koselig liten by, riktignok en Ganske godt utviklet turistby, men allikevel verd et besøk. Har man enda bedre tid ville jeg absolutt dratt opp I fjellene I Epirus og landsbyene I Zagorohoria, godt 40 fjellandsbyer å velge mellom, virkelig et av Hellas flotteste steder spør du meg.

Om man har tid og lyst kan man dra videre nordøstover fra Lamia og opp til halvøya Pelion også absolutt verd ett besøk og videre derfra til Meteora. Egentlig er det bare fantasien og tiden som setter en stopper for hvor man ikke kan dra for fastlandsHellas er bare nydelig.

Legger ved en liten video fra Youtube som viser noen av disse stedene jeg har anbefalt her og hva FastlandsHellas har å tilby..........

Se den I fullskjern eller enda bedre se den på fjernsynet, da får man virkelig et godt inntrykk av denne mer ukjente delen av Hellas, som jeg bruker mer og mer tid på å oppdage, blir absolutt ikke lei av å kjøre her, har trolig kjørt over 10000 km bare det siste halvannet året og mer skal det bli I slutten av mai I år, riktignok med Thessaloniki som utgangspunkt.......













Fra ett av mine besøk I Papigo, bilde tatt 13 November 2015

bengalow

Kära läsare/skribenter! Överskriften säger "Athens till Corfu". Jag tror hon menar om det finns något på vägen att se...och det finns det:
Delfi, Parnassos, Rio-Antirio-bron och flera mysiga små städer på norra stranden. Vill man ta södra vägen om Korintviken, så är ju Korinth ett delmål, med sin kanal, och kanske  den gamla järnvägen upp i bergen, Patras m.m.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...