Logg inn med Facebook eller Google!

Pjokkens Chios-side

Started by Katta, 12. Oct 07, 07:41:57

Previous topic - Next topic

Gro

Hei Pjokken
Da har jeg kosa meg med dagbok og tavernatest fra juli og frem til i dag.
konklusjon jeg elsker de sidene fortsatt:-) men jeg så du hadde over hundre videoer på you tube... det må bli en annen gang. vet ikke hvor jeg skal begynne engang.
Om man får legge inn fremtidsønske så ønsker jeg at du aldri må slutte med dagboken og tavernatest;-)!
Hilsen Gro
Jo eldre man blir, jo mer føler man at det å nyte øyeblikket er en nådetilstand, en gyllen gave...

Pjokken

Quote from: \"Gro\"Hei Pjokken
Da har jeg kosa meg med dagbok og tavernatest fra juli og frem til i dag.
konklusjon jeg elsker de sidene fortsatt:-) men jeg så du hadde over hundre videoer på you tube... det må bli en annen gang. vet ikke hvor jeg skal begynne engang.
Om man får legge inn fremtidsønske så ønsker jeg at du aldri må slutte med dagboken og tavernatest;-)!
Hilsen Gro

Dagboka og tavernatester fortsetter ufortrødent ja...
Første tavernatest i år kommer første uke i februar :cheers:

Pjokken

Utdrag fra dagboka.. fredag 23. januar 2009

Fredagsmorgen med ragnarokk.

Jeg våkner allerede ved halv sekstiden, jeg kjenner huset rister på sin grunnmur. Det er vinden som har økt betraktelig i løpet av natten, å ser ut til å ha nådd ett nivå jeg aldri har sett her tidligere under mine opphold på vindenes øy.
Jeg står opp og slår på utelyset,  titter ut altandøren, og der ser jeg himlens sluser åpne seg og det fosser regn fra himmelen.
Jeg rusler ut på toalettet for å lette litt på trykket, og går så deretter ut på stua å setter meg litt.
Alle lemmer er stengt så jeg har ingen utsikt, men det er en ekstra dør i rommet som vender ut, og i den er det glass. Det har en ru overflate og er med mønster, så det er ikke utsikt, men man kan se om det er natt eller dag.  

Jeg må nok ha duppet av litt der jeg sitter i mørket, for plutselig våkner jeg til med en kraftig smell, og ett gnistregn som lyser opp ruta i døra.
Jeg forstår med en gang at dette ikke er lyn , men må være en elektrisk utladning av noe slag. Det er stille noen sekunder, så ser jeg gnistskura og hører smellene igjen.
På meg virker det som om det elektriske annlegget er i ferd med å bryte sammen på en eller annen måte.Vifta til varmepumpa står rett over denne døra, så jeg trekker den konklusjon at det er der problemet ligger.

Jeg hiver på meg litt klær og tar med meg lommelykt for å sjekke. Det hyler i stormen og jeg er bløt allerede ved første skritt ut.
Jeg står litt og holder øye med vifta, men det skjer ingenting, så jeg går inn igjen og kutter strømmen til varmepumpa.
Jeg tar av meg klærne og setter meg på samme plass igjen, men etter noen minutter så smeller det igjen og vinduet blir kraftig opplyst.

Jeg vurderer om jeg skal kutte all strøm i huset, men jeg har fortsatt lys og føler at jeg har nogenlunde kontroll, så jeg lar hovedbryteren stå på og hiver igjen klærne på meg å åpner kjøkkendøra som er på samme veggen som vifta.Jeg blir stående litt med vifta til høyre for meg, og i god avstand.

Plutselig kommer en kraftig smell og ett kraftig lysglimt til venstre for meg, og der er det ingen elektriske instalasjoner i det hele tatt.

Jeg forstår at utladningene ikke kommer fra huset.

Jeg går opp på veien og stiller meg under naboens balkong for å få oversikten, og finne ut hvor fenomenet kommer fra, men mens jeg står der er det bare stormen jeg hører, å pga det kraftige regnet velger jeg etterhvert å trekke i hus.

Jeg misstenker ett gatelys som står oppe ved veien, og som er ett elknutepungt for å være synderen, og etter å ha forhørt meg med naboene på formiddagen er det ikke lenger noen tvil.
Slett ikke uvanlig var svaret jeg fikk, men faktisk ganske så skremmende når man opplever det første gang, spør du meg.

Omtrent fem minutter etter at jeg hadde gått inn startet forøvrig ett formidabelt tordenvær, men det er ikke noe ukjent fenomen her, så jeg fant etterhvert veien tilbake til senga igjen, så ledsaget av tordenværet sovnet jeg ved syvtiden og kunne sove litt ut over formidagen, for noen tur ut i dag var uaktuelt.

Resten av dagen ble ikke like spennende for å si det mildt.

kaka

Det der hørtes ganske heftig ut! Med min frykt for både lyn og brann ville jeg blitt ganske så mo i knea!
KariK

Tjorven

Det der satt nok en støkk i deg, Pjokken, men snart kommer Barbro, og hun passer nok på deg, tenker jeg ;)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Gro

Quote from: \"Pjokken\"En liten video fra Chios akkurat nå  :cheers:


Hei Pjokken
Om ikke du slutter å friste med slike videoer, ender det med at jeg flytter til Chios jeg og:) Har kosa meg med sidene dine i mange timer i dag!
her i Tønsberg er det ca null grader og masse våt snø...

Kan jeg spørre hva det koster å leie et lite hus i mnd der?
Jo eldre man blir, jo mer føler man at det å nyte øyeblikket er en nådetilstand, en gyllen gave...

Mixelite

Ojj som jeg gleder meg til å komme til Chios igjen til sommeren. Ikke noe ragnarokk å vente seg da, men det blir sikkert fint likevel :)

kaka

Nydelig Video! Et helt annet Chios enn jeg opplevde da jeg bodde i Ag. Ermioni og vekslet med å gå til Ag. Fotini eller Karfas for å finne brukbar strand. (Karfas falt jeg ikke for, men stranda var grei nok) Når jeg ikke leier bil, er det begrenset hva jeg kommer til av slike herligheter veideoen viste. Jeg var riktignok med på rundtur, og nøt det. Burde selvsagt tatt lokalbussen inn til byen, men.. Jeg ser, og skjønner på dere Chios elskere, at øya har mye mer å by på.
KariK

Eureka

Høres ut som du har hatt en heftig morgen ja 8O
Egentlig synes jeg det kan være litt spennende når det brygger opp til uvær ,men det der hørtes litt vel mye ut for meg og  :wink:

Pjokken

Quote from: \"Gro\"
Quote from: \"Pjokken\"Hei Pjokken
Om ikke du slutter å friste med slike videoer, ender det med at jeg flytter til Chios jeg og:) Har kosa meg med sidene dine i mange timer i dag!
her i Tønsberg er det ca null grader og masse våt snø...

Kan jeg spørre hva det koster å leie et lite hus i mnd der?

Min erfaring er at du må betale mellom 200 og 300 euro for ett lite hus med grei standard.
Finnes jo både dyrere og billigere, og selvfølgelig avhenger mye av beliggenhet og hvilken forfattning huset er i.
Jeg leier nå mitt andre hus, og begge har vært møblert.

Pjokken

Her er en liten smakebit til av dagboka. Det er hentet fra det lengste dagbokinnlegget jeg noen gang har skrevet :cheers:
Fortsettelsen er av mer \"personlig\" art, og kan bare leses i dagboka.


En strålende mandagsmorgen 26. januar

Hvem er det så som ligger helt til kl 10, jo det er meg det...
Ute skinner solen, om ikke akkurat fra totalt blå himmel, men det er sannelig ikke langt ifra det.

Gjør unna \"morgenstellet\" ganske så raskt, jeg har tenkt å rusle en tur i byen i dag med fotoapparatet, uten noe eksakt tema, men ta bilder av det hverdagslige som måtte dukke opp.
Jeg tar på meg en litt tynnere jakke i dag, for å rusle rundt i byen noen timer kan fort bli varmt med en vinterjakke, selv om jeg også må beregne at jeg tross alt kjører scooter både til og fra, og det kan være utrolig kaldt i skyggene selv om sola skinner.

Så da er det bare å lukke å låse balkongdøra og komme seg avgårde.
Balkongdøra ja, atter en gang er det den som sinker meg. Det er ikke noe galt med nøkkelen denne gangen, men regnet har gjort at døra er for stor til åpningen. Den går rett og slett ikke igjen..... grrrrrrrrr
Jeg trekker og drar, men døra har vokst noen milimeter å stanger mot dørkarmen, og det hjelper ikke det grann at jeg bruker alle banneord jeg kan.
Ut kjøkkendøra, rundt huset å til balkongen går jeg knurrende, men nå skal det bli orden i sakene for jeg dytter fra utsiden..... tror du døra blir noe mindre av det ? nei da, det hjelper ikke det spøtt.

Ikke kan jeg gå ifra døra sånn, så da vet ihvertfall ikke jeg noe alternativ annet enn å gjøre døra mindre.... nå hopper sikkert husverten i stolen, men det er ikke så ille som det høres ut.... jeg finner frem kniven min og skaver av noen milimeter nederst på døra.... vips så har jeg ei dør som passer i åpningen....

Så bærer det da endelig av gårde nedover mot byen, men kommer bare bakkene ned mot Vavili før det kimer i telefonen.
Har du prøvd å finne telefonen inne i alle klærne mens du kjører scooter ? det er sannelig ikke noen enkel oppgave, å lenge etter at den har sluttet å ringe finner jeg den endelig.
Det er Fotis som har ringt, og når jeg ringer han så lurer han på om jeg ikke kan komme innom. Jo da... drar til Karfas jeg, bare for å høre at nå kjører vi til byen å kjøper den datamaskina han skal ha... kunne vel egentlig møttes i byen vi, men holder den for meg selv da *L*

Vi kjøper maskinen og jeg forlater han mens han akkederer pris, og vandrer ut i Chios by.
Jeg ser vel omtrent ut som en amerikansk turist der jeg vandrer rundt i gatene med kameraet på en vellvoksen colamage, men det får så være, heller det enn japansk turist, for da hadde jeg jo ikke forstått hva jeg hadde sakt.

På en slik runde i byen så treffer man mye hyggelige folk, så som fiskehandleren som innviterte meg til oppdrettsanlegget oppe i Lagada, ett par av livets glade gutter ved en bardisk og papegøyen som håndhilser.. bare for å nevne noen.

Her er noen bilder fra min runde i byen:


















































Gro

Heldige Barbro som skal til deg på fredag:) Håper dere får 3 koselige uker:)
Takk for enda et koselig dagbokinnlegg og artige bilder:)
Jo eldre man blir, jo mer føler man at det å nyte øyeblikket er en nådetilstand, en gyllen gave...

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...