Logg inn med Facebook eller Google!

Så ble det Sporadene til slutt!

Started by Ingeborgimevind, 08. Sep 12, 00:43:31

Previous topic - Next topic

Ingeborgimevind

08. Sep 12, 00:43:31 Last Edit: 08. Sep 12, 01:02:28 by Ingeborgimevind
Endelig!
I år hadde vi satt av tre uker, og mannskapet var innstilt på at det kunne bli seilas flere dager på rad og mange timer i sjøen. Dette er siste sesongen Ingeborg seiler i Hellas, så det var i grunnen nå eller aldri.

Reiseruten var planlagt, og ble mer eller mindre seilt, som følger:

Kalamaki marina Alimos (Athen) - "sundet" mellom Attika og Evia - rundt nordspissen av Evia -ut til Skiathos - Skopelos - Alonnisos - Skyros - Kea - Poros -Aegina og "hjem".

Været var for det meste svært gunstig, og seilvinden var overraskende ofte bra  ;D

Det ble mange inntrykk - men Sporadene er helt klart et flott område å seile i, og kan anbefales på det varmeste!

Første etappe

Etter utsjekk av båt og bunkring av nødvendig drivstoff for dieselmotor og humant maskineri stakk vi til sjøs midt på dagen. Første gang vi seilte rett sørover uten å krysse trafikkseparasjonssystemet, men vi seilte kryss mer enn slør i sørøstvinden. Vi nådde fram til Porto Rafti i det det mørknet, og la oss i andre rekke foran de seks båtene det var plass til i den lille havna. Fredelig og behagelig liten by, god fiskerestaurant ved kaia.

Neste morgen var det opp i otta, og vi kastet loss før grålysningen lysnet, for å si det sånn. Havblikk, vindstille, sjøen, måker, yrkesfiskere og oss. Det ble jerngenoa og snekkefart mot nord siden vinden uteble, og etter å ha passert Marathon på babord dreide vi etter hvert nordvest med kurs mot Chalkis. Grei navigering, og med innlagt badepause var varmen til å holde ut.

Vel framme i Chalkis om ettermiddagen var vi så heldige å få plass longside i yachtklubben mens vi ordnet papirer for passasje gjennom kanalen, frisørbesøk og middag. Rundt midnatt lå vi så klar med lyttevakt på VHF-en for å få klarsignal til å gå gjennom når broen ble trukket inn på den ene bredden. Siden Chalkis er en nokså stor by med 70.000 innbyggere og mye trafikk over brien melllom fastlandet og Evia, åpnes denne broen bare om natta. De prøver å åpne den på en tid som gjør  at strømmen gjennom sundet ikke skal bli for plagsom, men det var faktisk ganske spennende å kjøre turtallet opp, merke at båten virkelig vugget sideveis og kaste blikket opp på breddene på hver side der lokalbefolkning og turister hadde vaglet seg for nattens underholdning.
Kystvakta hadde ikke helt kontroll på listene sine, så etter hvert ble det tilløp til amper stemning og "free-for-all" anarki, men vi kom velberget gjennom, og la oss longside litt nord for broen. Etter hvert fikk vi selskap av en svensk båt, som la seg utenpå oss. Det ble forbrødring og debrief før alle gikk til ro.
I løpet av natten blåste det bkraftig opp, og sjøen bygget seg mer opp enn forventet, grunnet strøm og trangt sund (Anekdoten vil ha det til at Aristoteles ble så frustrert over at han ikke fant forklaringen på den kraftige strømmen at han kastet seg ut i sundet!) I hvert fall kastet begge båtene så mye på seg at vi fikk stå en liten time på etternatten for å hindre skader inntil bølger og tidevann ble gunstigere. Dette var eneste gang på hele turen at det var antydning til tørrhetsfølelse i munnen....  :)
Mette og Øyvind
LG7509
MMSI: 258123660
http://www.ingeborgimevind.blogspot.com

kari

Seiltur i Hellas er ukjent for meg. Spennende å høre om denne type Hellasferie.
Snille jenter kommer til himmelen, slemme jenter får det som de vil.

ouzolina

Glæder mig til fortsættelsen  :)
Skopelit på deltid

karri

Så fine bilder!! Aldri sett Hellas fra en seilers øye før! Dette bli spennende, jeg gleder meg  :fisk: :hjerte: :juble: :hjerte: :fisk:
KARRI

stein

Herlig. Ser fram til fortsettelsen.
Navigare necesse est, vivere non est necesse

Ingeborgimevind

08. Sep 12, 14:24:00 #5 Last Edit: 08. Sep 12, 14:25:33 by Ingeborgimevind
Tredje etappe - (andre etappe ble skrevet inn i første etappe  ::) )

Vinden holdt seg rundt 20 m/s, bølgene fortsatte å slå, så da det lysnet tok skipper og maskinist en sjefsavgjørelse og la fra kai. Det var grått/fuktig og fleecejakkevær (!)

Fin seiling videre nordover, og etter noen timer kunne vi runde nordvestodden av Evia, med landsbyen Likha. I det baugen ble vendt mot øst fikk vi bølger og vind rett mot oss, og det er bare å innrømme at vi ikke gad krysse så mye, så da ble det motorseiling, med en uendelighet av havbruk om styrbord.

Dagens mål var Orei, en fin liten havn med badestrand bak moloen, sandbunn med godt ankerfeste, god plass og grei mat på tavernaene. Vi badet, beskuet marmoroksen i glassmonteret (den ble funnet med trål for mange år siden), og gikk tidlig til ro. Ankerpilsen var i år av merket FIX, og det ble det jo litt vitsing med... (Hvem skal fikse Hellas?)
Mette og Øyvind
LG7509
MMSI: 258123660
http://www.ingeborgimevind.blogspot.com

Ingeborgimevind

Fjerde etappe
Så var varmen på plass, men vinden var fortsatt seilbar  :D
Vi krysset oss ut sundet, og hadde en behagelig og begivenhetsløs tur til Skiathos. Men det er jo akkurat sånn cruising skal være. Adrenalin, roping og nestenulykker reserveres til onsdagsregattaene hjemme (for da er det en annen som eier båten  8) ).

Å stå i cockpit med kikkerten mot land for å plukke ut et gunstig ankringssted ved Koukounariesstranda er sånn sett ikke det verste man har å gjøre...

Vi svaiet den natta, og begynte nesten å sørge over at dette er noe vi kommer til å gå glipp av neste sommer - morgenbadet før frokost er bare toppen av nytelse!!

Vi gjorde selvsagt strandhugg med jolla, og ble enige om å seile videre til Skiathos by for etterproviantering og ATV-leie.
Mette og Øyvind
LG7509
MMSI: 258123660
http://www.ingeborgimevind.blogspot.com

Ingeborgimevind

Jeg sliter litt med opplasting av innlegg her... Har oversett at et av bildene var 10 KB for stort, og dermed blir alt det jeg har skrevet slettet, og må rekonstrueres. Så opplevde jeg at forbindelsen ble brutt, og alt var slettet på nytt...
Men men, jeg får prøve igjen  :P
Mette og Øyvind
LG7509
MMSI: 258123660
http://www.ingeborgimevind.blogspot.com

Ingeborgimevind

Femte etappe

Etter obligatorisk frokost og morgenbad vendte vi baugen mot Skiathos by. Havnesjefen lot seg parlamentere med, og dermed kunne vi ligge ved bykaien, slik at vi slapp å gå så langt etter som varmen nå hadde bitt seg fast. Dermed fikk vi sitte i parkett som tilskuere til både hyppig innkommende flygninger, samt busslastene med turister som tømte seg midt i åsynet vårt  :D

Skiathos by er en turistby, og til forveksling lik mange andre "syden"byer. Likevel var det helt greit, og vi valgte å bli to netter. Vi leide ATVer og kom oss rundt på øya, som er både variert, vakker og vel verdt et besøk eller fler!

Klosterliv, fotturmuligheter (fjellstøvlene lå heldigvis hjemme) og spesielt Choraen med badestranda nedenfor gjorde inntrykk. Vi kommer gjerne igjen  :)

Imidlertid var det vanskelig å finne butikker som solgte utstyr vi trengte til båten, og vi trålte både jernvarehandlere, båtbutikker, bensinstasjoner og andre uten napp. (Det fikk vi for øvrig ikke før på Alonnisos, mer om det seinere).
Mette og Øyvind
LG7509
MMSI: 258123660
http://www.ingeborgimevind.blogspot.com

Ole

Irriterende det med for store bilder! Jeg har opplevd det selv endel ganger.... Har satt opp max filstørrelse til 1 MB, mens maxbredde fortsatt er ubegrenset.

Ingeborgimevind

Denne gangen lastes bildene opp separat....
Mette og Øyvind
LG7509
MMSI: 258123660
http://www.ingeborgimevind.blogspot.com

Ingeborgimevind

+ noen til
Mette og Øyvind
LG7509
MMSI: 258123660
http://www.ingeborgimevind.blogspot.com

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...