Logg inn med Facebook eller Google!

Paros rundt

Started by Ole, 07. Mar 15, 13:19:26

Previous topic - Next topic

Greece-Traveller

Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

Solgry

Naoussa er der vi har "Paros-hytta" vår, hos Kiki på Scorpios!  :hjerte:

Vi pleier å dra, med moped, til nærliggende strender, f.eks. Langeri, som er en herlig strand, men uten mulighet for å kjøpe hverken vått eller tørt, så vi drar til Santa Maria og spiser lunsj der. På den tavernaen du skrev om, Ole. Alltid kjempegod mat der!

Vi pleier også å dra til en liten strand mellom Monastiri og Kolimbithri, og da spiser vi alltid lunsj på Vigla, som absolutt kan anbefales!

Men, du har kanskje tenkt å skrive litt mer om disse strendene ved Vigla, Ole? :solbriller:
Lodotter er englenes tøfler.....

Ole

Det blir noe fra den siden av bukten også, Solgry! :) F.eks, Kolimbithres. Dette er en samling små sandstrender med særpregede klipper mellom. Dette er blant mine favorittstrender på Paros, og anbefales veldig! Man kan leie trøbåter her og en matbit er det også muligheter for. Hvis man bor i Naoussa, kan man ta badebåt hit. Kanskje går det buss også? Vi leier vanligvis bil i Parikia og kjører hit på ca. 15 min.


kaka

KariK

Ole

Kjører du forbi Kolimbithres, så er det bare et par minutter til Aqua Paros. Dette er et badeland med vannsklier, en lang kanal og et stort svømmebasseng. Her er og så taverna der man kjøpe seg mat. Anlegget er noe slitt, men likevel såpass bra at både voksne og barn lett kan kose seg en hel dag her. Her er rikelig med solsenger, og jeg liker meg godt her. De lengste skliene ender i havet! Fra Aqua Paros har man en flott utsikt til Naoussa.

Prisene på bildet under er ca. tre år gamle, men jeg tviler på at de har steget noe særlig.

Ole

Monastiri ligger like nord for Kolimbithres. Vi har aldri badet her, i alle fall ikke som jeg kan huske. Linker derfor til greeka.com: http://www.greeka.com/cyclades/paros/paros-beaches/paros-monastiri.htm

Ole

22. May 15, 18:40:31 #66 Last Edit: 22. May 15, 19:02:00 by Ole
Martselo er ei flott sandstrand som ligger langt ute i Parikia-bukten, men på andre siden i forhold til Parikia. Man kan ta badebåt fra Parikia, eller man kan gå den fine turen dit om Livadia. Fra Livadia er det en fin sti man kan gå på. Stranda er nydelig med finkornet sand, og her er solsenger til leie. Et par tavernaer sørger for at man ikke går sulten hjem. Imidlertid syns ikke vi at tavernaene er av beste merke. Midt mellom Martselo og Krios ligger Krios camping.

Ole

22. May 15, 18:44:31 #67 Last Edit: 22. May 15, 19:02:22 by Ole
Krios er ei lita strand rett ved Martselo. Man kan ta badebåt fra Parikia, eller gå veien rundt Parikia-bukten. Her er taverna og solsenger. Personlig syns jeg nabostranda, Martselo, er en god del bedre.

Ole

Innerst i Parikia-bukta ligger "bydelen" Livadia. Her er det ei flott sandstrand, serveringssteder og overnattingsmuligheter, i tillegg til campingplass. Livadia er den stranda vi bruker mest på Paros, både fordi det er ei flott strand og fordi det ligger i nærheten av der vi bor. På Livadia er det solsenger, sandvolleyballbane og noen enkle vannaktiviteter for barn. Her er også en seileklubb som er veldig aktiv. I enden av Livadia ligger tavernaen Tango Mar, og de har gratis solsenger bare man kjøper noe å drikke. Tango Mar er i seg selv en grunn til å velge denne stranda. Maten her er nydelig og her er godt med plass. Vannet innerst i Parikia-bukta er krystallklart, og om noen skulle si noe annet, så stemmer det ikke.

Ole

Noen bilder av maten på Tango Mar.

Ole

Parikia er hovedstaden på Paros og det er hit de fleste ankommer Paros. Havna er livlig, selv om det er færre anløp nå enn det var tidligere da båtene var mindre. Parikia har alt man kan tenke seg på et feriested, med hoteller, butikker, tavernaer, barer, trange gater etc. Gamlebyen er flott med sine trange gater og smale smug. Mot sjøen er det gågate om kvelden, og her kan man nyte solnedgangen. Innover fra havna ligger småbåtene. Det er så mye man kan si om Parikia, så jeg stopper her..... 28. juni er vi tilbake! :) :)

Ole

Da var vi kommet rundt øya, og 34 steder er besøkt! Takk til alle som har blitt med på reisen, takk for kommentarer og likes! :) :)

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | Today at 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...