Logg inn med Facebook eller Google!

September-tur til genuine Hellas

Started by Kjetil Isaksen, 02. Aug 15, 15:43:59

Previous topic - Next topic

Kjetil Isaksen

Hei.

Jeg planlegger en tur til Hellas første uken i september. Jeg har tidligere vært en del i Hellas, men har aldri blitt god på øyhopping og har utforsket svært lite av de små, genuine øyene.

Denne gangen tenker jeg å bli i 7-10 dager og jeg ønsker meg ordentlig gresk kultur (men jeg kan ikke gresk), minimalt med turisme, nydelige hvite strender og en rolig og fin øy. Jeg vil fiske, sole meg, kanskje snorkle og ta det helt med ro. Gjerne overnatting på et lokalt hotell med god mat. Primært ønsker jeg å bli på ett sted og utforske øyen, men legger gjerne inn noen dagsturer til andre øyer i nærheten. Jeg har blitt anbefalt Kythere, Ikaria og Koufonnissi/Små-Kykladene. Er det noen kyndige her som har andre anbefalinger, evt. kan støtte opp om de nevnte forslagene?

Hvordan kommer man seg enklest fra Oslo til destinasjonene?

Takk for hjelp.
Kjetil.

polyanna

Jeg tror du skal til Ikaria:). Har ikke vært der selv ennå, den er høyt oppe på ønskelisten. Regnes fortsatt som genuin/ekte gresk uten turistmasser, med et hverdagsliv.  Man kan ta ferge fra eks. Samos eller Pireus (og sikkert flere) - eller simpelthen fly direkte fra Athen.
Har lest en del om øya, og her er en helt fersk artikkel fra svenske Vagabond.

http://www.vagabond.se/artiklar/resmal/20150729/ikaria-greklands-okanda-badparadis

Småkykladene, i hvert fall Kouffonisi, opplevde jeg som bortimot skandinavisk. I mai en gang.

Hellasfrelst

Jeg ville også tatt en kikk på Alonissos. :D
i zoi ine tora - livet er nå

Kjetil Isaksen

Takk for svar, begge to.

Har undersøkt litt mer og jeg ender nok på Ikaria. Tenkte å ta båt fra Athen og dit - er turen verdt å ta, eller er det bedre med fly hele veien?

Har noen forslag til overnatting? Theas inn er fullt. Har vært i kontakt med Erofili Beach hotel. Tar imot mer lokale, og mindre tilgjengelige alternativer med takk.

Vet noen om det er "økonomisk urolig" også på Ikaria, eller kan jeg reise uten forhåndsregler med ekstra kontanter osv. Sånn jeg har forstått det er det i stor grad hauset opp av media?

mouche

Hva som har vært hauset opp i media har nok i noen grad blitt litt misforstått siden de restriksjonene som har vært omtalt gjelder uttak fra greske konti og derfor ikke relevant for nordmenn som skal ta ut penger på sine NORSKE kort hvor begrensningen er hva som fremkommer av den avtale den enkelte har med sin bank. Har ikke vært meldt om problemer i Hellas i det siste mht eksempelvis tomme ATM'er og slikt. Min erfaring er uansett at Hellas fortsatt i stor grad (jo mindre steder jo større grad) er et kontantsamfunn og bruk av kort ikke på langt nær så utbredt som vi er vant med. Man kan dessuten finne både øyer og byer hvor det ikke finnes noen ATM!

bengalow

Om du skall till Ikaria, så är väl Armenistis att anbefalla. Visserligen finns det turister där, men den ligger lite avsides, och ron kan du i varje fall hitta där. Det är inte så långt upp i bergen, som du hittar det genuint grekiska. En god fottur på cirka ½ timme. Baden är goda, men det kan vara lite blåsigt, som på alla öar. Utflykter till andra öar: då gäller det Fourni, också en mysig ö, strax i närheten.
Det går båt till Ikaria från Pireus. Från hamnen i sydost får du ta taxi till Armenistis, eller kanske det finns bussförbindelse?
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

filhellener

Jeg er enig i anbefalingen av Armenistis  :)
- og jeg anbefaler "Valetta Studios"  :smile12:
Håper de har ledige rom  :)
Kari

polyanna

Tripadvisor har et Ikaria-forum. Kan jo hende du kan finne aktuell info der?- Husker ikke om det var der eller et annet sted jeg leste at øya bare har to minibanker. Fikk da inntrykk at det kan lønne seg å ha med n o e  kontanter dit.

Greece-Traveller

Her er link til Ikaria på TripAdvisor:

http://www.tripadvisor.co.uk/ShowForum-g189477-i13541-Ikaria_Northeast_Aegean_Islands.html

Foruten forumet se også øverste grønne linje med "Things to do"; "Hotels" o.s.v.
Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

Siste innlegg i forumet

Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | Today at 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 26. May 24, 19:03:20
Ser at kursen var bedre i Eurobank og i butikkene ...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...