Logg inn med Facebook eller Google!

Lurer på om det er noen som har noe råd her :)

Started by lilleemyy, 15. Apr 15, 12:46:06

Previous topic - Next topic

lilleemyy

15. Apr 15, 12:46:06 Last Edit: 15. Apr 15, 12:59:09 by lilleemyy
Hei og hopp!
Jeg var i Kreta i 2013, Agia Marina på hotell Vergina! kjempe herlig plass, kunne ikke tenke med bedre :) Familien min pleier å være der hvert år og i 2013 dro jeg ned for å overraske de, det samme skal jeg og kjæresten min gjøre i år :)

Det jeg lurer på er om noen har noe råd for hvor mye penger vi må se for oss å bruke, vi skal kun være 1 uke og hotell, fly, buss t/r er allerede betalt, men jeg kan ikke huske hvor mye jeg brukte for 2 år siden ...
Vi er et par på 20-21 år, vi drikker ikke for mye alkohol og det kommer ikke til å bli noe fylletur i og med at mine søskenbarn(9-11) er der nede når vi kommer :)

Har lest litt her inne om dette, og ja.. det er vanskelig å sette en reell sum, men tenkte bare om dere har noe tips :)
Vi skal kjøpe solkrem, såpe osv å ha med oss fra Norge, så det er bare vann og snacks til rommet, frokost spiser vi med familien på hotellet før stranda, leie av solsenger/parasoll, aircondition, lunch og middag ute hver dag pluss eventuelt litt godsaker som man vil ha/vil finne på. Vi har ikke noe spesielt budsjett og er ute etter å kose oss! Tar i mot tips med åpne armer :)

Kritios

Jeg vil si dere trenger 35-40 euro hver pr. dag til solsenger/lunsj/middag.
5 til solsenger, 15 til lunsj og 20 til middag, inklusive drikke.
Så kommer eventuelle pils / drinker og snacks i tillegg. 10-15 euro hver pr dag til det.
Det er fortsatt billig på Kreta  8)
God tur og kos dere masse !!

(Jeg skal selv ned 5 uker i sommer  ;D)
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

lilleemyy

15. Apr 15, 14:29:35 #2 Last Edit: 15. Apr 15, 14:34:04 by lilleemyy
Tusen takk for svar :)
Kan være litt greit å vite sånn ca. hvor mye man kan se for seg å bruke, og ta ut en slant før man drar samt at man har med bankkort med penger på så man kan ta ut ved behov :)  det gjorde jeg iallefall forrige gang jeg var der nede :)
Jeg spiser ikke spesielt mye når jeg er i syden heller, så da sparer vi litt på det også! en barnemeny er mer en nok for den lille spurvemagen min! hehe

Du får ha en fin tur du også :)

mouche

Så mye som 15 til lunsj og 20 til middag er det sjelden vi har brukt på Kreta med mindre vi kjøper sjømat, spesielt fisk, som man betaler etter vekt. Øl koster 2.50/3.00 euro per flaske/halvliter og husets vin er billig. Har nettop kommet hjem fra ti dager på Kreta og for fire personer kom vi kun en gang over 50 euro for alle fire, og forlot bordet gode og mette. Dette inkluderte en halvliter på gutta og en husets vin på damene. Dessert med raki kommer "on the house". Vi bestiller ofte mange forskjellige retter som vi deler på.
En del steder er solstoler inkludert/gratis for gjester av en taverna.
Etter en god frokost spiser vi aldri både stor lunsj og middag, men gjerne en lettere lunsj og så en ordentlig middag, eller omvendt. En gresk salat, brød med Tsatsiki eller bare dyppet i olivenolje med litt salt og en is til dessert holder lenge som et av måltidene. Eller en sandwich på stranden og en is til så kommer man unna med 6/7 euro.
For ordens skyld; vi velger ikke fra menyen etter pris, men hva vi har lyst på!

lilleemyy

Takk for svar :)
Vet at vi må betale en liten slant for solseng og parasoll på stranda der vi skal være, for det er samme plass som jeg var på sist gang, men det var ikke store summen :)
Er helt enig med deg, man spiser/drikker det man har lyst på og for meg holder en barnemeny til middag mer enn nok og en liten toast til lunch :) synes det er greit å høre hvor mye andre/dere har brukt når man har vært på ferie osv for å få litt innblikk :)

Kritios

Quote from: mouche on 15. Apr 15, 17:36:36
Så mye som 15 til lunsj og 20 til middag er det sjelden vi har brukt på Kreta med mindre vi kjøper sjømat, spesielt fisk, som man betaler etter vekt.

Ja, jeg har vel sjelden betalt 15 over Euro for en middag jeg heller, men jeg tok i litt for å være sikker  ;)
Men dersom du vil ha en god biff (hvis du i det hele tatt finner en) så er det dyrere.
Det er dårlig med biffkveg på Kreta  :)
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

Frynse

Vi, 2 voksne og 3 tenåringer, har neppe vært over 1000 kroner dagen i snitt med mat, drikke og aktiviteter, og det uten å være kjipe.
Husleie kommer utenom.
Vi pleier å spise frokost på terrassen (ferskt brød kjøpt på hjørnet og pålegg i kjøleskapet) og lager gjerne landganger som vi spiser til lunsj på stranda.
Legger man dette sammen med frosne vannflasker og iskalde brusbokser i en isolert bag, holder de seg friske og fine hele dagen.
Noen ganger skeier vi ut med kjøpelunsj, spesielt om vi er på farten et eller annet sted.
Det største innhogget i lommeboka er middagen utpå kvelden.
Her bestiller vi gjerne en gresk salat pluss tzatziki, samt ymse småretter som vi deler på, smaker litt her, smaker litt der, mens andre ganger satser vi på fulle retter til noen eller alle.  :)
Som regel er det en mugge med husets hvite på bordet, plenty vann, en Alfa til far og brus til ungene.
Alt i alt sjelden mer enn 60-70 euro for alle 5.
Dere som er to skulle neppe ha problemer med å komme dere under 500 kroner dagen i mat og drikke uten å måtte kjipe på saker og ting.
Nå må det for ordens skyld legges til at vi ikke har vært på Kreta, men jeg har inntrykk av at prisnivået der er som de fleste andre steder i Hellas, altså veldig overkommelig.

lilleemyy

Så koselig å få så mye gode svar :)
Er helt ny på sånne forum plasser, men siden jeg har blitt så godt tatt i mot og fått så gode svar fra flere så kan det tenkes at jeg fortsetter å skrive her inne, dele erfaringer og plasser jeg liker, kanskje noen bilder også :)

Vi drar ikke før 13.August, og skal kun være en uke, så har lang tid på å spare enda også + jeg har bursdag en uke før vi drar(skal ønske meg euro i gave), skattepengene og feriepengene kommer også før vi drar så vi kommer til å ha mye penger å bruke til sammen, men det er jo som jeg har sagt litt lengre oppe her greit å få se hva andre har brukt osv :)

Kritios

Quote from: lilleemyy on 16. Apr 15, 13:35:18
så vi kommer til å ha mye penger å bruke til sammen


Da synes jeg du skulle spandere på deg et par utflukter for å se litt mer av den fantastiske øya Kreta er.
Det er gode bussruter forbi Agia Marina, og hotellet arrangerer sikkert turer.
I tillegg så går det jo små "tog" vet du, blant annet et som kjører opp i små landsbyer.

Her kan du lese ALT om Kreta, en fantastisk info-side :
http://www.cretanbeaches.com/Information/Crete-Info/crete-land/
Klikk deg rundt og la deg inspirere  :D

Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

mouche

Quote from: Kritios on 16. Apr 15, 12:28:30
Quote from: mouche on 15. Apr 15, 17:36:36
Så mye som 15 til lunsj og 20 til middag er det sjelden vi har brukt på Kreta med mindre vi kjøper sjømat, spesielt fisk, som man betaler etter vekt.

Det er dårlig med biffkveg på Kreta  :)


Tror faktisk at jeg har til gode å spise oksekjøtt på Kreta. Og på våre skiturer til alpene spiser vi heller aldri fisk! 8)

Siste innlegg i forumet

Re: Syros mai 2024
by marjana | 26. May 24, 19:03:20
Ser at kursen var bedre i Eurobank og i butikkene ...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...