Logg inn med Facebook eller Google!

Hellasfrelst på Amorgos

Started by Hellasfrelst, 31. Aug 10, 11:29:36

Previous topic - Next topic

Hellasfrelst

Da var årets sommer over, og dermed også sommerens tur til Hellas.
Vi bestilte flybilletter til Santorini allerede i januar, og var vel egentlig klare for Milos. Men etter å ha oppdaget de fine bildene fra Katapola/Xilokeratidi og  Egiali som Sjøløve la ut på forumet tidligere på vinteren , så ble fristelsen alt for stor. Vi bare MÅTTE til Amorgos.

Vi rakk SuperJet`n fra Santorini med et nødskrik, da den går en time etter flyet fra Trondheim lander. Og det var ikke taxisjåførenes velvilje som gjorde at vi rakk det, de ville helst bare kjøre folk til Fira???!!  :huh:
Så de samla sammen folk bak oss i køen som skulle dit, og kjørte.
Men omsider kom det en som ville kjøre oss til havna, og da var det virkelig knapt med tid.
Men vi rakk det. Og etter 3 timer og en behagelig reise via Naxos og Koufonissi, så var vi endelig i Katapola. Og vi ble ikke skuffet. Vi hadde bestilt rom på Eleni, og fikk tildelt det berømte \"rom nr. 5\" i øverste etasje. Der hadde vi panoramautsikt til solnedgangen og innseilinga til Katapola.
Men det skulle vise seg etterhvert at vi nok hadde Katapola`s mest vindutsatte balkong. Vi trengte ikke bruke aircondition eller vifte på rommet, og mygg så vi ingenting til. Den blåste vel bort.

Første dag rusla vi til Maltezi for å bare roe ned og ta oss igjen etter reising og lite søvn.
Og så, var vi klare for å se øya. Første dag besøkte vi det berømte klosteret Panagia Chozoviotissa :priest: , Agia Anna, byene Egiali, Langada, Tholaria og Potamos. Og den andre dagen kjørte vi over fjellene sørover og var innom stranda Mouros på veg til vårt mål helt i sør, nemlig stranda Kalotaritissa. Å hvilket herlig sted. En liten innbydende bukt med noen få parasoller og solsenger og en liten snack-bar som solgte drikke, toast og hjemmelaget ostepai. Og jeg kan ennå høre den herlige musikken som bølget seg utover stranda fra snackbaren utover ettermiddagen.

Som sagt var det mye vind, så de dagene vi ikke var på farten rusla vi eller tok badebåt til Maltezistranda som lå godt i le for nord/vest-vinden. Der er det også noen parasoller m/solsenger og en liten snack-bar som selger drikke og påsmurte baguetter. Der spilte de også samme type behagelig beach-musikk utover dagen.

Vi  var oppe i Chora en kveld for å se oss om og spise middag, og det var en opplevelse å rusle rundt i smugene der. Vi dro opp med taxi så tidlig at vi fikk tatt bilder i det jeg kaller den rosa timen. Og det er den tiden fra sola går ned og til det mørkner, når himmelen har det nydelige grå-rosa farven. Etterpå fant vi en liten pizzarestaurant med nydelig mat. Og som tilbehør fikk vi et høylytt foredrag fra en østfolding til sin kone på bordet bak som tok for seg særpreget til bergensere, møringer, trøndere og nordlenninger. Ganske så underholdende.  :laughing6:
Og da vi skulle hjem spurte vi en mann på en taverna om han ville ringe etter taxi for oss. Det gjorde han med glede, og vi fikk beskjed om å sette oss ned og vips var to glass vente-likør på bordet. Vi fikk en utrolig trivelig prat med han om mangt og mye mens vi ventet.

Ellers tilbragte vi kveldene nede Katapola eller Xilokeratidi, og spiste på mange forskjellige steder. Trivelig å rusle rundt i bukta og finne seg et spisested for kvelden. Og siden det var VM i fotball var det ekstra mye liv de kveldene det var semifinale og finale. Da gikk alle mann av huse. Vi var litt overrasket over hvor mye folk som egentlig var i Katapola, både på dagene og på kveldene. Og de vi prata med kunne fortelle at der var det like mye turister som før, de hadde ikke merket noe nedgang.
Maten var utrolig bra samme hvor vi spiste. Et spesielt godt matminne er en kveld med nydelig kleftiko. Mmm!! :hail:

Etter våre åtte avtalte døgn på Eleni var vi ikke klare for å reise fra øya ennå. Så vi gikk til Big Blue og prata med en trivelig eier, og dermed hadde vi ordna med rom for et par døgn til.
Big Blue ligger veldig fint og høyt til, og der hadde vi også solnedgangen. Og det lå mye mindre vindutsatt til.
Så var vi klare for to nye dager på scooter. Det er liksom det som er livet da da. Å kjøre over fjellene og kjenne den gode lukten av varme og krydderurter. Og stikke innom en landsby her og der, og ta et dupp i sjøen der det passer.
Første dag kjørte vi over fjellene til Kalotaritissa igjen, og på tilbaketur tok vi små avstikkere innom små landsbyer og strender sør på øya.
Neste dag kjørte vi nordover til Ag. Pavlos, den hvite strandspissen som stikker ut i sjøen mot den lille naboøya Nikouria. Den dagen var det virkelig varmt, og vi lå vel like mye i sjøen som på land. Og vi spiste lunch på tavernaen ovenfor stranda. Men der var det jammen ikke enkelt å få tak i betjening og meny. Så vi gikk inn og fant oss en meny selv og etterhvert fikk vi spora opp ei som var mest opptatt med mobiltelefonen. Men maten var riktig god den, da den endelig kom.

Vi hadde vel egentlig tenkt å ta noen dager på Naxos. Men i og med at vi ikke klarte å rive oss løs fra Amorgos tidligere så bestemte vi oss for å  bare roe ned de tre siste dagene på Santorini før vi skulle fly hjem. Tok en telefon til Honeymoon Beach i Perissa og overnatting var ordnet. På returen gikk SuperJet direkte til Santorini, og den turen tok bare en time.
Ble henta i havna og fikk en fin toroms med balkong nesten rundt det hele i 2. etg. Honeymoon er et trivelig hotell og har en taverna med god mat. Og det ligger svært så landlig til, våre nærmeste naboer var et esel og to hester som vi og de under oss mata med loff. Det ble tre late dager på stranda, vi har vel egentlig sett det meste av øya før. Og  stranda ja, det ble litt av en overgang fra Amorgos. Her gikk det strandselgere med 10 meters mellomrom tur retur hele dagen. Klokker og solbriller og kjoler og vesker og ørepynt og smykker og jeg vet ikke hva. Men noe skal folk leve av.

Så, etter to herlige uker i Hellas var det på tide å reise hjem, og håpe at trøndersommeren hadde bestemt seg for endelig å bli til sommer mens vi var borte.

Vi reiser gjerne tilbake til Amorgos igjen, det var en øy for oss på alle måter. :love4:

Legger ved et par bilder nå, det kommer mer når jeg får tid.
i zoi ine tora - livet er nå

ouzolina

Tak for en herlig beretning ...
Skopelit på deltid

Sjøløve

Herlig lesing og herlige bilder, Hellasfrelst  :flower:  :flower:
Gøy at bildene mine inspirerte deg til å reise til denne herlige øya - for Amorgos er vel verdt et besøk (eller helst flere besøk)

Vi skulle egentlig befunnet oss i dette området nå - men av og til skjer ting utenfor ens kontroll - så i år måtte vi desverre avlyse vår Kykladetur  pga uforutsette hendelser :cry:  :cry:  :cry:  :cry:  :cry:  
Trøster meg med 2 herlige Hellasturer tidligere i sommer - Kreta i juni og Naxos i juli  :flower:  :flower:
Men Amorgos og resten av Kykladene ligger der til neste år også - så da gjør vi et nytt forsøk.

Jeg er faktisk enig med deg når det gjelder Eleni Rooms.  Flott beliggenhet - men akk så vindutsatt.  Vi bodde der i fjor og opplevde et par dager så vindige på balkongen at det ikke var trivelig å sitte der.  Så neste gang blir det nok et annet bosted enn Eleni Rooms.
Livet må leves forfra, men kan kun forståes bagfra.

Søren Kierkegaard

Riitta

Tack för en trevlig berättelse från Amorgos :flower:  Kände igen mig i mycket :bom:  Ni var nog där strax efter vi lämnade ön.

På Santorini bodde vi också 2 nätter på Honeymoon :bom:

Riitta

Ole

Herlig lesning og herlige bilder, Hellasfrelst! Å ta med seg sin elskede til Amorgos eller en annen nærliggende øy må være en drøm! :cheers:

kaka

Spennende å følge med på turen deres, Hellasfrelst og moro å lese entursiasmen din. Men så hørtes og så det veldig flott ut også, da!

(Så, nå er navnet på forfatteren rett, beklager feilen..)
KariK

Hellasfrelst

Takk for gode ord.
Amorgos kan virkelig anbefales til alle og enhver. :love10:

Virkelig synd, Sjøløve, at dere måtte avlyse Kykladeturen i høst. Håper alt ordner seg for dere.

Og Riitta, ja det stemmer vel at dere var der like før oss. Jeg har sett dine flotte bilder fra øya. Vi var der fra 3. til 13.juli.
i zoi ine tora - livet er nå

Tjorven

En herlig reiseskildring fra Amorgos, Hellasfrelst  :D  Det er tydelig at den øya gjør inntrykk på folk, og deres entusiasme har gjort meg også ganske nysgjærrig etter hvert. Det virker absolutt som min type øy, etter bilder og beskrivelser her på forumet.
Ikke for å mase (bare litt)  ;)  men håper det snart kommer flere bilder fra deg også....
There are no strangers, only friends we haven't met.

filhellener

Veldig hyggelig å lese om feriedagene deres på Amorgos, og se bilder, Hellasfrelst  :flower:
Kari

5ifamilien

Amorgos høres fantastisk ut! Vi vurderer sterkt en tur til sommern, men hvor bor man - Katapola eller Aegiali? Hvor er det mest liv og røre for tenåringene innene gåavstand? Går det båt fra Naxos til begge havnene?

Riitta

Med tonåringar skulle jag välja Katpola, det är lite mer liv där :bom: Egiali är perfekt för mindre barn med den härliga stranden.
Du kan ju titta på mina bilder från olika byar från Amorgos här på forumet, om du vill :bom:

Tror att det går båtar till båda hamnarna från Naxos.

Riitta

Hellasfrelst

Jeg ville nok også valgt Katapola. Selv om det også er et forholdsvis rolig sted, så er det litt mer liv og litt mer å gå på der. Det var ivertfall mange unge gutter og jenter å se på kveldene da vi var der i sommer.

Det gikk ferje til begge havnene i sommer. Husker jeg ikke helt feil så  var det Blue Star som gikk fra Naxos til Katapola eller Egiali annenhver dag.
i zoi ine tora - livet er nå

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | Today at 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...