Logg inn med Facebook eller Google!

Athen før og nå

Started by bengalow, 04. Oct 13, 22:00:03

Previous topic - Next topic

bengalow

Min första resa till Grekland var 1962,  men den gången hade man inte kameror med minnen. Det var 2x36 bilder på papper som gällde, och det blev naturligtvis Akropolis, Syntagma och liknande. MEN, att beskriva Aten från den gången, jämfört med nu går inte. Det fanns nästan inga privatbilar, bara en massa taxi i amerikansk 50-tals typ. Det vi kallar raggarbilar, med klar plastic på sätena, och alla bussar var elbussar. Ingen tunnelbana, nästan ingen över 12 år som pratade engelska, men däremot en del äldre, som kunde bra tyska.
Jag vet inte hur många som sett Syntagma i sitt original, men det fanns ca 2500 cafeplatser att slå sig ner på. Omonia var en central plats, utan några som helst tankar om rån eller röveri. Glömde man att ta med sig de två drachmai som blev över vid cigarettköp, så sprang kioskägaren ifatt dig 100-200 meter för att ge tillbaka.
Jag blev förlovad med engrekisk flicka 1963, och var på väg att flytta dit. Så blev det nu inte, pga dålig kunskap i deras språk, och utan specialutbildning. Jag hade väl slutat på gatan som "musiker" eller något annat...
Dock, Aten var något helt annat då. Du kunde finna små affärer mitt på Hernesgatan, 1 meter breda, men 5-10 meter djupa, som sålde spetsar eller knappar eller enbart sytråd. På några gator var det mototcykeltillbehör i långa banor. Någon hade alla slags kedjor för olika MC, många hade MC-kläder, i de flesta fanns alltid något du kunde köpa, blandat med bagarens butik, diversehandlaren och fruktbutiken.
Nu är Aten "vilken-som-helst-storstad". Ingen bilparkering på trottoaren längre, rödljus i gathörnen, och massor med busstrafik och alla dessa gula taxibilar. Nej, jag har förlorat mitt hjärta till Aten från den gången, och söker förtvivlat efter dess forna äkthet- det finns lite grann kvar på torget, nere vid ingången till loppmarknaden, men själen är borta. Psirri? Skit och uppskryt. Då finns det bättre grekiska restauranger i Lund och Prags stad...
Jag vet inte om jag kommer att återvända till mitt hjärtas stad, för det är den inte längre. Med dess anhängare Gyllne Gryning, eller grekiska Bandidos/Hells Angels om man så vil,l så har staden blivit ett mycket sämre alternativ som resmål, än det var. Vila i Frid!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Ole

Jeg splittet emnet om gamle bilder fra Santorini, og opprettet en ny tråd om Athen før og nå. Bengalow har allerede skrevet et interessant innlegg, og kanskje andre har mer å bidra med?

Anders

Har noen bilder der også... og for deg som "gammel" Athen-reisende bengan, så kan jeg forstå at du syns utviklingen har gått i feil retning. For meg blir den der maurtuen bare mer og mer fascinerende hver gang jeg er der... nå som jeg har lært hvordan den fungerer og er forberedt på hva jeg møter.

Ole

Her er en side som viser utviklingen på Omonia-plassen fra slutten av 1800-tallet og fram til i dag: http://travelinyourmind.wordpress.com/2009/08/09/the-history-of-omonia-square-athens-greece/


Omonia- 1950-tallet

Admirala

Jeg er svært lite nostalgisk, og det er klart at enhver hovedstad må utvikle seg i en eller annen takt med tiden. 
Samtidig synes jeg jo at man fremdeles kan finne perler i Athen, man må (naturligvis) bare litt bort fra sentrumsområdene. Som Kypseli, Pangrati, Kaisariani, Ambelokipi, Makrigianni, for eksempel. Det er kanskje ikke så vakkert overalt på disse stedene, men du finner noe mer "ekte". 

Når det er sagt, jeg og grekerkjæresten var nettopp i Athen, uten å dra så langt fra allfarvei hele tiden. Vi bodde på hotel Byron ved Akropoli metrostasjon, i toppetasjen og med stor, fredelig balkong med fantastisk utsikt direkte til Akropolis. Vi spiste tsipoures, en deilig fisk, med utsikt til Lysikratesmonumentet. Vi gikk en lang tur i skogen ved Filopappouhøyden, og følte oss nesten alene i storbyen. Besøkte Antikke Agora og Ifaistostempelet en tidlig morgen, et nydelig, grønt og vakkert område. Kjøpte sandaler i en butikk i Psyrri som var supereklektisk. Fant en lokal bar i Makrigianni med bare nabolagsbesøkende og billig, god vin.

Ting er ikke som for femti år siden, (regner jeg med). Det bør det heller ikke være. Men Athen er fremdeles raus nok, stor nok, og nok variert til at de fleste kan få gode opplevelser der, ikke minst om man beveger seg litt utenfor allfarvei. Det er sikkert ikke "som i gamle dager". Men det er det ikke noe som er. Og takk for det!
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com


tovenor

Dagligliv...



Buktalere i Ermou



Også en Athener...



parkering..




Anders

Monastiraki 1950


Anders

1870!


Anders

Pireus 1890



1900



1935



1969


Anders

En souvlaki på Monasteraki... 1963


Og en butikk på Ermou... 1965


Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | 28. Mar 24, 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...